Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
andrewlindqvist

Nytänkande & moderna förslag på Padda & app

Rekommendera Poster

Hej på er, kär båt-älskare! 

 

Jag och min sambo har köpt oss en albin accent. Vi/jag är på jakt efter en padda som fungerar bra samt en tillhörande app för "amatör" navigering soliga dagar längst kusten. Är det någon av er som har något att rekommendera? Vi förstår att plotter är bättre, men vi vill testa livet med en padda. Självklart även med ett sjökort vid våran sida.

 

Allt Gott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den enkla och billiga lösningen om ni redan har en padda av något slag är att hämta hem Eniro På Sjön och betala för premium, knappt 200;-

Då får ni en rätt kompetent navigation med offlinesjökort om man vill, dock med lite handpåläggning.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg till några kronor och köp Navionics, den är bättre. Eniro är ganska rudimentär och saknar tex Hydrographicas kort.

Till en padda köper man Navionics HD versionen som högre upplösning.

iSailor är mer "navigator" men onödig om man inte är i behov av mer avancerad navigering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

Lägg till några kronor och köp Navionics, den är bättre. Eniro är ganska rudimentär och saknar tex Hydrographicas kort.

Till en padda köper man Navionics HD versionen som högre upplösning.

iSailor är mer "navigator" men onödig om man inte är i behov av mer avancerad navigering.

 

 

Vad kostar Hydrographicas kort till Navionics?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, ossy säger:

 

Vad kostar Hydrographicas kort till Navionics?

De ingår, samma hos iSailor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag som betalat en förmögenhet för alla Hydrographicakort hos Seapilot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ossy säger:

Och jag som betalat en förmögenhet för alla Hydrographicakort hos Seapilot...

Det trodde jag ingick men jag har inte kollat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en glad amatör som mig: Köpte en surfplatta för 1600:_ och installerade eniro på sjön med tillägg årsavgift. Paddan löste vägen från Bovallstrand till Fiskebäck på en helg, helt fantastiskt bra! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-04-27 vid 20:54 skrev Gundj:

Den enkla och billiga lösningen om ni redan har en padda av något slag är att hämta hem Eniro På Sjön och betala för premium, knappt 200;-

Då får ni en rätt kompetent navigation med offlinesjökort om man vill, dock med lite handpåläggning.

Följde ditt råd, helt klockren app för en glad amatör. sjökort framstår som stenåldern =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenåldern är bra att ha, när paddan dör av överhettning eller något annat skumt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev andrewlindqvist:

Följde ditt råd, helt klockren app för en glad amatör. sjökort framstår som stenåldern =) 


Segla du den angvivna sträckan i på kvällingen när solen står lågt - "då skall du ha tack.." När jag satt inne i däcksalongen och styrde och rundade Guleskär (Kungshamn) så kunde jag inte se ett skit i min billiga platta.

Nu spelade det ingen större roll. Jag hittar till min båtplats, eller Fiskebäclkskil eller Göteborg eller .... utan sjökort.

Sen är jag en gammal stofil och jag kan inte tänka mig att segla lite längre bort från hemmafarvattnen utan pappersjökort. Min pappersjökort över stora delar av den Svenska kusten är tryckta 1988, men jag brukar rätta dem efter mina digitala sjökort om jag skall segla nån sträcka. Nått enstaka är äldre och några är tom så nya som början av 2000-talet. ;)

Om man seglar på västkusten och går till Danmark från och till, är det bättre att köpa Navionics Danmarkskort. Dubbelt så dyra som "Övriga Europa", men de Danska korten innehåller Tyska Östersjökusten. Svenska kusten Blekinge och till Norska gränsen. Norska Sörlandet och Danmark ink Shettland, Färöarna, Island, Grönland.

Enligt Han Christian på Navionics har det med "danska sjöfartverkets"  syn på tillståndsfrågorna, att de inte finns med på "Europakortet" Gäller väl även för Storbtitanien (England) och kanske Holland också!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du duktig att bygga och installera på datorer kan man ju köra en raspberry pi med det här:
http://www.sailoog.com/openplotter

För en "fastare" installation. Säkert inte så svårt om man tycker det är roligt och "småpilla lite". Finns ju små kit för en 5-600 kr:
https://thepihut.com/

Finns även cases med pekskärm, men skeptisk till hur det egentligen fungerar med openCPN:
https://thepihut.com/collections/raspberry-pi-screens

Dessa drivs ju på "+5.1V 2.5A output"(vanlig USB) så funkar ju med vanliga pluggs. 

Det har dock funnits typ "laptop"- skal med tangentbord och skärm mm som man droppar en pi i. Nu har jag inte kollat denna så noga men:
https://pi-top.com/products/pi-top


Det finns guider hur man kan omvandla gamla laptops till att drivas på en pi, men det kräver ett annat RPI och syftet är ju att köra Open plotter RPI

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Azguz:

Är du duktig att bygga och installera på datorer kan man ju köra en raspberry pi med det här:

Det största problemet är att få tag på riktiga sjökort till anständiga priser. I det fallet är paddor överlägsna. Sen brukar strörmförbrukningen bli ganska våldsam med dator+skärm.

 

Det smartaste är en liten plotter där man ser skärmen även i starkt solljus i kombination med en padda. Det är nog även det mest prisvärda.

Idag tycker jag man ska börja med en padda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Det största problemet är att få tag på riktiga sjökort till anständiga priser. I det fallet är paddor överlägsna. Sen brukar strörmförbrukningen bli ganska våldsam med dator+skärm.

 

Det smartaste är en liten plotter där man ser skärmen även i starkt solljus i kombination med en padda. Det är nog även det mest prisvärda.

Idag tycker jag man ska börja med en padda. 

Njae, en pi drar ju inte så mycket. Det som är själva grejen med en pi.

Men det med sjökorten är ju en annan sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Azguz:

Njae, en pi drar ju inte så mycket. Det som är själva grejen med en pi.

Nej den är riktigt snål. Men skärmarna drar desto mer. I synnerhet om de ska vara ljusstarka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Azguz:
6 timmar sedan skrev bhemac:

Det största problemet är att få tag på riktiga sjökort till anständiga priser. I det fallet är paddor överlägsna. Sen brukar strörmförbrukningen bli ganska våldsam med dator+skärm.

 

Det smartaste är en liten plotter där man ser skärmen även i starkt solljus i kombination med en padda. Det är nog även det mest prisvärda.

Idag tycker jag man ska börja med en padda. 

Njae, en pi drar ju inte så mycket. Det som är själva grejen med en pi.

Men det med sjökorten är ju en annan sak. 


Det allra största problemet är nog (som du i och försig siv i ditt första inögg) är att man måste va datafreak och leva i den världen.

En av mina kompisar - en ruskig prick - som är väldigt duktig när det gäller data och tekniska prylar försökte försökte lösa sina väldsproblem med en dylik datamaick.Nu efter ett par år då han sökt få hjälp med programeringen, tror jag han insett att det inte fungerar och jag tro han gett upp.

De allra flesta båtägar har nog en fördel av att skaffa sig grejer som fungerar:

Själv har jag gett bort min billiga platta till en bättre behövande och använder idag bara en riktig plotter. Den kan jag i alla fall se sjökortet på -  när solen skiner, 

Å det gör den faktiskt och kommer att göra i flera dagar. Kan bli en fantastisk båthelg.

När jag passerade värmepumpen för en stund sen påstod den att det var 20 grader ute på skuggsidan på norrväggen.

 

Där jag har legat större delen av dan, i solen och satt knott, är det så varmt att jag håller på att flyta bort.

"Nu är det sommar,nu är det sol, nuär det koskit i hagen"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...