Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Omar_KN

Funderingar kring 2 batterier 1 frysbox

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Funderingar kring 2 batterier 1 frysbox

 

Här gjorde jag ett schema:

 

5ad0690c2bab3_Schema-fr-Babord-Batterier-SOLC2.thumb.png.9169f934e3825ccab91637bb5016dc24.png

 

övre delen ska förse batterierna BBB och / eller BBF med ström från solcellen.

- antingen ladda BBB
- eller ladda BBF
- eller ladda båda BBB & BBF ( är det effektivt?)

 

i nedre delen vill jag styra vilken batteri BBB eller BBF som ska mata frysboxen.

 

 

Fråga1: Är schemat ok - jag menar rätt tänkt?

 

Fråga2: Jag hoppas att ”Switch eo” ( 21A14DCV ) inte har för hög resistans, jag vet från tidigare att varje extra switch osv. innebär en spänningsfall och frysboxen behöver allt?

Switch eo
SwitchEO-21A14VDC.jpg.7f8bc5d8583a0169f54842a71be5914f.jpg

 

Annars ska jag byta switcharna med varandra, för ”Switch b” (huvudströmbrytaren) har stora kontakter, och så förhoppningsvis mindre inre resistans?

Switch b:
Switch12both-uppe.jpg.8f0a2b0bcd6f077dee1a9115fcabb46c.jpg

 

underifrån

Switch12both-underifr.jpg.4efc724077fee964e18e2c3801dc5d9c.jpg

 

Tacksam för alla tips!

/,

Omar K N 

Redigerad av Omar_KN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Omar_KN säger:

Funderingar kring 2 batterier 1 frysbox

 

Här gjorde jag ett schema:

 

5ad0690c2bab3_Schema-fr-Babord-Batterier-SOLC2.thumb.png.9169f934e3825ccab91637bb5016dc24.png

 

övre delen ska förse batterierna BBB och / eller BBF med ström från solcellen.

- antingen ladda BBB
- eller ladda BBF
- eller ladda båda BBB & BBF ( är det effektivt?)

 

i nedre delen vill jag styra vilken batteri BBB eller BBF som ska mata frysboxen.

 

 

Fråga1: Är schemat ok - jag menar rätt tänkt?

 

Fråga2: Jag hoppas att ”Switch eo” ( 21A14DCV ) inte har för hög resistans, jag vet från tidigare att varje extra switch osv. innebär en spänningsfall och frysboxen behöver allt?

Switch eo
SwitchEO-21A14VDC.jpg.7f8bc5d8583a0169f54842a71be5914f.jpg

 

Annars ska jag byta switcharna med varandra, för ”Switch b” (huvudströmbrytaren) har stora kontakter, och så förhoppningsvis mindre inre resistans?

Switch b:
Switch12both-uppe.jpg.8f0a2b0bcd6f077dee1a9115fcabb46c.jpg

 

underifrån

Switch12both-underifr.jpg.4efc724077fee964e18e2c3801dc5d9c.jpg

 

Tacksam för alla tips!

/,

Omar K N 

Hejsan!

Det är kanske någon klurig finess i ditt schema som jag inte förstår.

 

Men jag föreslår att du använder dig av Biltemas skiljerelä istället för switch B.

Då blir det mer automatik som utesluter skepparens glömska.

 

Sedan förstår jag inte varför du vill kunna välja att antingen belasta babordsbatteriet eller styrbordsbatteriet med frysboxen? Är dessa båda förbrukningsbatterier? eller är det ena ett startbatteri till motorn? iså fall skall startbatteriet inte belastas med varesig frysboxar eller andra dagsförbrukare. Om nu dessa båda batterier är förbrukningsbatterier, varför inte parallellkoppla dem?

 

Men om du vill kunna välja så räcker det med en vanlig omkopplare som tål tio ampere, den på din översta bild duger säkert bra.

 

Jag är inte alls förtjust i de runda och stora batteriomkopplarna, sådan som du visar på bild två och tre. Dessa är från början avsedda att koppla ihop och koppla isär olika batteribanker ombord. Under gång när generatorn laddar, kopplar man "both", sedan i hamn kopplar man bort det batteriet man vill använda som startbatteri. Jag själv och andra här har skrivit om det innan, att man glömt av att koppla i från och spara ett batteri i hamn, och efter att ha varit inblåst i några dygn har man förbrukat båda batterierna och inte haft något att starta på... Bättre med två vanliga "huvudbrytare" (=batterifrånskiljare) och även här Biltemas skiljerelä. Och då en gång för all bestämma sig för att man använder ett av batterierna som startbatteri, punkt slut.

Underförstått då att det andra batteriet försörjer alla andra förbrukare ombord.

 

Jag brukar rekommendera att startbatteriet försörjer startmotorn, ankarspelet och bogpropellern, om man nu har sådana ombord och ingenting annat! Medan det andra batteriet försörjer belysning, pumpar, radioapparater och liknande.  När det gäller ankarspel och bogpropellrars försörjning brukar det råda olika åsikter... Men så här tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Är dessa båda förbrukningsbatterier?

Ja just det - förbrukningsbatterier.

Jag vill kunna välja att antingen belasta babordsbatteriet eller styrbordsbatteriet med frysboxen, för att ett batteri har kanske låg laddning.

Jag vill inte gärna parallellkoppla dem för att de är båda bra men olika, dvs. den ena är äldre, de håller inte laddning lika länge och det säjs att då kommer de jämna ut sig till den lägre laddningen…

Två batterier för frysboxen var tänkt för att förut räckte inte en enda. Det är en 

kylbox isoterm 32 liter, som drar 2.8 - 3 A.

Solcellen är på 50W som ger 2,5? A i idealfall (så där finns en brist redan - 100W har jag ingen plats för. - h-båt)

Det är mycket med det elektriska!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Omar_KN säger:

Funderingar kring 2 batterier 1 frysbox

 

Här gjorde jag ett schema:

 

5ad0690c2bab3_Schema-fr-Babord-Batterier-SOLC2.thumb.png.9169f934e3825ccab91637bb5016dc24.png

 

övre delen ska förse batterierna BBB och / eller BBF med ström från solcellen.

- antingen ladda BBB
- eller ladda BBF
- eller ladda båda BBB & BBF ( är det effektivt?)

 

i nedre delen vill jag styra vilken batteri BBB eller BBF som ska mata frysboxen.

 

 

Fråga1: Är schemat ok - jag menar rätt tänkt?

 

Fråga2: Jag hoppas att ”Switch eo” ( 21A14DCV ) inte har för hög resistans, jag vet från tidigare att varje extra switch osv. innebär en spänningsfall och frysboxen behöver allt?

Switch eo
SwitchEO-21A14VDC.jpg.7f8bc5d8583a0169f54842a71be5914f.jpg

 

Annars ska jag byta switcharna med varandra, för ”Switch b” (huvudströmbrytaren) har stora kontakter, och så förhoppningsvis mindre inre resistans?

Switch b:
Switch12both-uppe.jpg.8f0a2b0bcd6f077dee1a9115fcabb46c.jpg

 

underifrån

Switch12both-underifr.jpg.4efc724077fee964e18e2c3801dc5d9c.jpg

 

Tacksam för alla tips!

/,

Omar K N 

Vad e poängen med att använda/ladda ett batteri i taget?

Hur mycket Ah har du?

Hur mkt solceller har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta solregulatorer är gjorda för 12/24V. För att inte glömma detta så ska batteriet kopplas in innan solpanelen ansluts och sen ska förbindelsen till batteriet inte brytas. Din omkopplare kan alltså skapa problem.

Även om batterierna är olika så fungerar det att koppla ihop dem.

En 50W panel ger i snitt 16Ah/dygn, det kommer att bli tufft för frysen.

Frysen behöver runt 70Ah/dygn dvs runt 200W solpanel. Dessutom behövs det närmare 300Ah batteri för att frysen ska klara 2 dygn. 

Använd lastutgången på solregulatorn så kopplas den bort innan batterierna djupurladdas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, bhemac säger:

…För att inte glömma detta så ska batteriet kopplas in innan solpanelen ansluts och sen ska förbindelsen till batteriet inte brytas. Din omkopplare kan alltså skapa problem.
 

@bhemac

 

Bra du skrev det!
Det är en viktig poäng i sammanhanget, missade jag.

>Även om batterierna är olika så fungerar det att koppla ihop dem.

Då kopplas dem ihop!
 

>En 50W panel ger i snitt 16Ah/dygn, det kommer att bli tufft för frysen.


Just det, tyvärr!
 

>Frysen behöver runt 70Ah/dygn dvs runt 200W solpanel. Dessutom behövs det närmare 300Ah batteri för att frysen ska klara 2 dygn. 

Ska fundera på mera gammaldags metoder… kölsvinet osv. …
 

>Använd lastutgången på solregulatorn så kopplas den bort innan batterierna djupurladdas.

Kylboxen (enl. tillverkaren): När spänningen går ned till 10.9V slår kompressorn av, men 10,9 ≈ 5% = djupurladdning!

→ Så menar du ansluta kylboxen till solregulatorns lastutgång? Inte mycket kylning på natten (men bättre nattsömn kanske :-), för hög Volt kanske - 15 ... 16 V?!

@Caribic410 
För att batterierna kommer att jämna ut varandra till den lägre laddningen… (säjs det) men se ovan inlägg från @bhemac , det kanske blir bättra att (paralell-)koppla dem.

Jag har på BB babordsida en 50W solpanel men 2 12V batterier (se ovan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parallellkopplar man batterier så adderas deras kapacitet så när som på en liten förlust. Batterierna "växer ihop".

--

En bra regulator kan man ställa vilken spänning man vill att lastutgången ska stängas av.

--

Vad är det för frysbox? Verkar ta mycket ström

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@bhemac det är en 

Isoterm 32 liter, boxen drar 2.8 - 3 A, från ca. 2009.

 

Uppgifter i butikerna om hur mycket ström dessa kylboxar drar är svåra att få tag i. 

 

Redigerad av Omar_KN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Omar_KN säger:

Isoterm 32 liter, boxen drar 2.8 - 3 A, från ca. 2009.

Japp, när den går. En kylbox i den storleken drar i snitt en knapp ampere i snitt och ungefär det dubbla om den ska gå som frys.

 

I en båt hade jag en så stor kylbox, bra isolerad och kompressorn stod långt ned i ett ganska kallt utrymme. Förbrukningen låg på ca 0,7A och 2x20W solpaneler kunde driva boxen större delen av sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac …För att inte glömma detta så ska batteriet kopplas in innan solpanelen ansluts och sen ska förbindelsen till batteriet inte brytas. Din omkopplare kan alltså skapa problem.

…och att solpanelens kontakter bryts INNAN man bryter förbindelsen till batteriet.

▢ Därför vill jag sätta en switch mellan solpanelen och regulatorn, för att slippa skruva i kontakterna vid regulatorn. (När jag måste syssla med batteriet - bryta osv. - sällan).

Det är väl ok med en switch på (+) sidan  mellan solpanelen och regulatorn eller hur?

/

okn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppdaterad ”Schema för BB Batterier-SOLC2”

NB: t-switchen ska vara 'före' regulatorn, inte efter!

5ad66daabefe6_SchemafrBBBatterier-SOLC2.jpg.fd03ef2b014eee8bd140d9dc8b9cd065.jpg

Redigerad av Omar_KN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...