Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
forgus31

Reglera ner spänning med senseledningen

Rekommendera Poster

Har en tanke  om generatorns senseledare. På båtens batteri hade jag en gång bara 13,5V på batteripolerna när jag kontrollmätte. På generatorn hittade jag en gul ledare som installatören glömt att dra fram till batteriets pluspol. Det hade det goda med sig att jag lärde mig vitsen med den gula ledaren. Den ger börvärdet för spänningsregleringen. D.v.s Råkar det inte bli så många Volt som det är tänkt att en blyackumulator bör ha vid laddning så fixas ev. spänningsfall till med motsvarande spänningshöjning i regulatorn.  Då jag ville ha lite högre spänning på batteriet än konstruktören tänkt kunde jag se ett sätt att höja lite till. En diod lurade regulatorn att höja med motsvarande framspänningsfallet i en shottkydiods 0,5V. Slutresultatet blev lite extra upphottad blybatteriladdning  14,6 V. 

 

Nu är jag i motsatt läge, jag vill göra mjukstart av lithiumbatteriladdning och önskar att generatorn ger justerbar utspänning från 11 till 13V i vida svängar. Ännu kan jag inte testa det i praktiken men har förstås en gissning att det ska väl lösa sig med att höja spänningen på den gula senseledningen till den nya VP-generatorn eller Delco tror jag den heter. Vad gissar ni eller  har nån testat redan?

 

Tänkte mig en plusspänning på sisådär 13-16V att ansluta till generatorns senseingång. Generatorn borde då ge  full spänning (14V?) om sense får 14V och sen om jag har tur kan jag reglera upp och ner spänningen lite med min justermojäng.

Målet är att få tilll en lämplig maxspänning för trecells eller fyracellers lithiumbatteri vilket kan ligga runt 12,5 eller 16,6V. Det är en trevlig möjlighet att mjukstarta lithiumbatteriladdning från generatorn då den beställda VP-motorn har en riktigt kraftig laddström men osäkert om remmen klarar påfrestningen och om generatorn luktar gott efter en timme med 115A om den nu är strömbegränsad eller har kontruktören räknat med blybatteriers höga inre motstånd? Bäst att dämma i bäcken. Justerbar spänning från generatorn gör att framtida batterisystem i båten får färre begränsningar. En justeringsmöjlighet ger chans till att dra ner effekten vid slirande generatorrem ,, överansträngd illaluktande generator,, kablar mm. Möjlig spännings/strömstyrning från en mikroprocessor Arduino och liknande är inte heller fel. 

 

 

Does this make any sense?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske nån lösning med spole som "laddas" av laddströmmen och sen via nån transistorkedja kopplar in eller ur diverse spänningsreglerande kretsar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, forgus31 säger:

- - -

Ännu kan jag inte testa det i praktiken men har förstås en gissning att det ska väl lösa sig med att höja spänningen på den gula senseledningen till den nya VP-generatorn eller Delco tror jag den heter. Vad gissar ni eller  har nån testat redan?

- - -

Har du inte koll på Ebay-sidorna forgus31?  ;)

Där finns hur mycket kul elektronikkretsar som helst om man vill labba o testa lite.

 

Här är en krets som höjer utspänningen till det värde som du justerar in den till. Den klarar 1A konstant o 2A intermittent men en senseledning lär väl inte dra så hög strömstyrka. Den kostar ju inte så mycket i inköp (även om de flesta Ebay-priser stigit med 75:- sedan igår) så det kan ju vara värt ett försök för att testa.

(Glöm bara inte återkopplingen här till våren när grejorna är installerade o testade)

https://www.ebay.com/itm/1-5-10X-Adjustable-2A-2-24V-DC-DC-Boost-Converter-Step-Up-Power-Supply-Module-S/292268901075?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=591172910955&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Lintott säger:

Har du inte koll på Ebay-sidorna forgus31?  ;)

Där finns hur mycket kul elektronikkretsar som helst om man vill labba o testa lite.

 

Här är en krets som höjer utspänningen till det värde som du justerar in den till. Den klarar 1A konstant o 2A intermittent men en senseledning lär väl inte dra så hög strömstyrka. Den kostar ju inte så mycket i inköp (även om de flesta Ebay-priser stigit med 75:- sedan igår) så det kan ju vara värt ett försök för att testa.

(Glöm bara inte återkopplingen här till våren när grejorna är installerade o testade)

https://www.ebay.com/itm/1-5-10X-Adjustable-2A-2-24V-DC-DC-Boost-Converter-Step-Up-Power-Supply-Module-S/292268901075?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=591172910955&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Tack än en gång Lintott.

?

Nu var det mest om regulatorn verkligen reglerar neråt. Det är inte skert att man tänkt sig att nåt sånt behov finns. Som om kablarna börjat generera spänning själva och måste kompenseras med motsv. sänkning av generatorns spänning.  Annars har jag redan en stepupmodul från Kina jag borde kunna nyttja. Strömmen är inte stor i senseledningen gissar jag också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, forgus31 säger:

 

Nu var det mest om regulatorn verkligen reglerar neråt.

Jag tror inte det. Tar man bort "sense" kabeln så brukar generatorn lämna set som står på märkskylten.

Men man kan ju testa med lite högre spänning på sense men troligen måste man in i regulatorn och mixtra lite. Eller bygga en egen, det finns en krets som heter L9407F som ska klara det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, forgus31 säger:

Tack än en gång Lintott.

?

Nu var det mest om regulatorn verkligen reglerar neråt. Det är inte skert att man tänkt sig att nåt sånt behov finns. Som om kablarna börjat generera spänning själva och måste kompenseras med motsv. sänkning av generatorns spänning.  Annars har jag redan en stepupmodul från Kina jag borde kunna nyttja. Strömmen är inte stor i senseledningen gissar jag också.

 

Ja nu har jag beställt 5 st såna hög/lågspänningsövervakare. Det gäller ju att beställa flera i en order nu att fördela kostnaderna för tull  och distribution. Jag såg det avskräckande paketberget som Posten inte fått nåt för att ta hand om. Nu blir det väl också lättare att beställa dyrare grejer som tidigare fastnade för att fraktaren skulle leta upp mmottagaren och få in moms till vår statskassa och ev. tull som blivit i ropet på sistone.

 

Nu kan jag sätta en plan i verket jag grunnat på ,  ibland nämligen kan jag använd överskottet från solpanelerna till nåt vettigt. Varmvattenberedaren skulle kunna vara uppvärmd när båten stått oanvänd några dagar i den starka solen så diskningen kan ske i i varmt vatten. Ett sånt överspänningsrelä kan slå till strömmen till invertern  och krama ut överskottet till Vvberedaren och spara  lite lagom med energi i batterierna.  Tre lipoceller  mår bra mellan 9,6 och 12,6V så inverterns lågspänningsskydd för 6 celler bly funkar fint. Det ligger runt 10,5V så en hel del kräm är då kvar i lipobatteriet till andra behov. Det är kul att spåna över möjligheterna och teknik kan vara lustfyllt särskilt i teorinin. Det blir rätt vidlyftiga system när man inte begränsas av den tråkiga praktiken med klamning av kablar och att ta reda på var brända bakelitdoften kommer ifrån.

Säkringar är inte dumt. Borde vara inbyggt korslutningsskydd i kablarna. Ett tips till Skyllermarks eller vad  ledaren på kopparmarknaden heter idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senseledaren kanske inte behövs för att reglera ner spänningen! Ett prov med ett trecells lipobatteri  på 75Ah anslöts till batteripolerna på en gammal Volvo v40 diesel och det gick hur bra som helst. Ingen rök eller  elektroniklukt och remmen drog bra utan skrik. Hoppas bara att alla generatorer sköter det på samma positiva sätt. Då laddas mitt lilla 75Ah lipobatteri på 40 minuter.  Ett fyra gggr så stort som jag nu bygger ihop för båten kommer att tar ett par timmar att ladda men då finns 300Ah eller 3,3 kWh att tillgå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, forgus31 säger:

Senseledaren kanske inte behövs för att reglera ner spänningen! Ett prov med ett trecells lipobatteri  på 75Ah anslöts till batteripolerna på en gammal Volvo v40 diesel och det gick hur bra som helst. Ingen rök eller  elektroniklukt och remmen drog bra utan skrik. Hoppas bara att alla generatorer sköter det på samma positiva sätt. Då laddas mitt lilla 75Ah lipobatteri på 40 minuter.  Ett fyra gggr så stort som jag nu bygger ihop för båten kommer att tar ett par timmar att ladda men då finns 300Ah eller 3,3 kWh att tillgå. 

 

En detalj behöver belysas och det är att någon maxspänningskontaktor inte simulerades vid mitt laddprov. Jag skulle ju kunnat ta bort en av startkablarna jag använde vid provet men det vågade jag inte för att inte äventyra generatorns dioder och regulator. Jag stängde av motorn istället. vilket väl är det säkra sättet. Det blir ju inte alltid möjligt så sättet att avbryta laddningen från båtens generator bör bli att minska spänningen. Enklast att ha en generatorreglering som inte överstiger lithiumbatteriets maxspänning så då behövs kanske regleringen med sense ändå. Då bör strömmen vara noll när batteriet är fullt och ingen risk att bryta laddningen. Tills detta är löst går det ju alltid att stirra på voltmetern och fylla på "manuellt". Det tar ju ganska kort tid att ladda ett lithiumbatteri. Dock är snedbalanserade celler i fara  så det blir till  att kolla spänningen på varje cell också vilket är ganska lätt genom att det bara är tre stycken. en liten digitalvoltmeter på varje grejar det.

 

Har funderat på om en krafiig kondensator över generatorns plus/minuspol skulle räcka för att rädda regulatorn om nödbrytare bryter vid full laddström (115A). Vågar inte prova på egen generator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, forgus31 säger:

Vågar inte prova på egen generator.

Den håller. Gick igenom en massa texter och det finns inget som kan visa att tex dioderna förstörs, vilket vissa tror. Kanske en väldigt gammal generator där dioderna var specade till 50V. Idag tål de flera hundra volt.

Vill man vara extra försiktig så sätt en lampa 5W@24V på generatorn.

--

Varmvattenberedare.

Jag har skaffat en inverter som ska ge 120V. VVB är på 1200W@230V och tar då 330W vid 120V, en lite mer lagom effekt till mina 260W solpaneler. Sen får vi se om det räcker för att få upp temperaturen, men det visar sig om nu solen lyser i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Den håller. Gick igenom en massa texter och det finns inget som kan visa att tex dioderna förstörs, vilket vissa tror. Kanske en väldigt gammal generator där dioderna var specade till 50V. Idag tål de flera hundra volt.

Vill man vara extra försiktig så sätt en lampa 5W@24V på generatorn.

--

Varmvattenberedare.

Jag har skaffat en inverter som ska ge 120V. VVB är på 1200W@230V och tar då 330W vid 120V, en lite mer lagom effekt till mina 260W solpaneler. Sen får vi se om det räcker för att få upp temperaturen, men det visar sig om nu solen lyser i sommar.

Jag är nog för försiktig, ändå har jag många minnen av stickande bakelitångor och fyrverkerier av mina galna kopplingar. Ofta är det missar med plus och minus som känns ända bort i plånboken. Men visst, så ofta man hjälpstartar bil mot bil borde fler generatorfadäser blivit noterade på det internätiska klotterplaket.

 

förresten vad skulle 5W lampan få för inverkan räcker den som gnistsläckare månne? 100A och en spole ger rätt stor energipuls. Läst lite om att undvika höga strömpulser vid anslutning av elektronik med kondensatorer som inverkar vid anslutning, exempelvis får jag en krafig gnista när invertern kopplas till ett batteriKanske ockå är överdrivet men med glödlampa kan kondensatorerna få laddning innan sladdarna skruvas fast. Ska testa vid tillfälle.

Trecellers lipo passar fint för 12V-systemet . Kommer nog att ha ett paket för kylbpxen i bilen på långresa. Då kan man ha boxen påslagen över natten utan risk för startproblem på morgonen. Kul att se hur snabbt batteriet laddas. Min tanke om ett litet lthiumbatteri som snabbladdas när man kör in/ut ur hamnen och sedan med blyfart laddar husblyet funkar  nog i praktiken. Åtminstone laddas det snabbt. Motorbåtar med två stora generatorer laddar in dygnsbehovet på en kvart. Med ett 300 Ah 11V batteri jag snickrar på får jag 3 kWh kapacitet vilket teoretiskt laddas på knappa tre timmar med 115A gneratorn. Då får vi fyra gånger så mycket energi mot vad vi haft tidigare i båten då vi tagit ut 60 Ah över natten för att förlänga blybankens livslängd. Varmvattenberedaren kan få sig en släng av överskottet, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, forgus31 säger:

förresten vad skulle 5W lampan få för inverkan räcker den som gnistsläckare månne?

Ja.

Finns en del att läsa om man tex söker "Disconnecting alternator"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, forgus31 säger:

Trecellers lipo passar fint för 12V-systemet . Kommer nog att ha ett paket för kylbpxen i bilen på långresa.

Det gick att köra ankarspelet på ett drönarbatteri 2200mAh@11,1V. Kylboxen gick några timmar.

Ett 10Ah batteri skulle vara användbart till mycket, nu blir det nog ett 10Ah batteri på 36V till elcykeln. Kommer att testa med omvandlare till elsnurran.

Men då Li-Ion, LiPo har jag till drönaren men de laddas i brandsäker och explosionshämmande specialpåse....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kall glödtråd har förstås ett lågt motstånd och kort energipuls kan kanske ha svårt att tända lampan. En glödlampa är rätt intressant "elektronikkomponent". I lumpen laddade  jag ute i fält sändtagarnas nicd-batterier med mitt lilla elverk ochen  glödlampa i serie var vad man räknat ut var lagom. Glödlampan glödde lite och när den glödde riktigt svagt var batteriet fullt. 

 

Specialpåsen låter som en nyttig säkerhetsdetalj. Förresten vad behöver elsnurran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, forgus31 säger:

Förresten vad behöver elsnurran?

30A@12V om jag minns rätt, det är en Minn Kota.

Tänkte riva isär fartreglaget och se hur det är gjort. DC/DC omvandlare finns ju i parit och minut och brukar gå att fixa så att man kan reglera hastigheten till den.

Ska jag bara besöka båten så tänker jag mig använda elcykeln, ska jag däremot ut så är det bil som gäller och då kan jag använda cykelbatteriet.

Cykelbatteriet är snyggt och bra förpackat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste och billigaste är ett spänningsstyrt relä som klipper fältspänningen till generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...