MajaS 0 Postad 2 Mars , 2018 Vi är två vuxna och tre barn, 1.5, 5 & 7 år som är på jakt efter vår första båt. Tanken är att vi ska kunna ta oss ut och bada över dagen men har inget behov av att kunna övernatta i båten. Vi bor centralt i Göteborg och det är en fördel om båten är lätt att ha på trailer om vi inte skulle få tag i båtplats till sommaren. Vi skulle helst hålla budgeten neråt 50000 - 60000 inkl. trailer om möjligt för att börja och se hur mycket vi använder båten, men kan tänka oss gå uppåt 100000 om det ger ett mervärde. Sjö- och driftsäkerhet står i fokus. Alla tips, förslag och tankar mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 461 Postad 2 Mars , 2018 Låter ju som om en så kallad "hardtop" på ca 5-6 m kunde vara lagom. Beskrivning av båttypen:https://www.atlantica.se/skepparguiden/battyper/ht-bat/ Några exempel på Blocket just nu:https://www.blocket.se/goteborg/Ornvik_550_HT_83_med_Evinrude_60_TL_90_78116596.htm?ca=15&w=1https://www.blocket.se/goteborg/Ryds_49_HT__92_Suzuki_55_TL__92_77405065.htm?ca=15&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 2 Mars , 2018 Nackdelen med de två båtarna som föreslås är att barnen (och vuxna) måste balansera på skarndäcket för att komma till fören/aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 685 Postad 2 Mars , 2018 54 minuter sedan, MajaS säger: Vi är två vuxna och tre barn, 1.5, 5 & 7 år som är på jakt efter vår första båt. Tanken är att vi ska kunna ta oss ut och bada över dagen men har inget behov av att kunna övernatta i båten. Vi bor centralt i Göteborg och det är en fördel om båten är lätt att ha på trailer om vi inte skulle få tag i båtplats till sommaren. Vi skulle helst hålla budgeten neråt 50000 - 60000 inkl. trailer om möjligt för att börja och se hur mycket vi använder båten, men kan tänka oss gå uppåt 100000 om det ger ett mervärde. Sjö- och driftsäkerhet står i fokus. Alla tips, förslag och tankar mottages tacksamt. Välkommen till MG! Du har fått bra förslag ovan och du ska veta att många som skriver här på MG har stor erfarenhet av båtar. Varför påpekar jag det? Jo, många, mig själv inkluderat, har vänt och vridit på olika båtars för- och nackdelar i många år och har kommit till en ståndpunkt med vad vi tycker. De flesta av oss har också valt att satsa ganska mycket av våra pengar och vår tid (det är därför vi hänger här) på båtlivet. Detta kan lätt leda till att vi, inkluderar mig själv i detta, tappar fokus på det enkla och billiga och för fram nackdelarna med dessa båtar. Nåväl... HT eller kanske hellre styrpulpetare skulle jag förorda som första båt. Styrpulpetaren har fördelen att man kan komma runt hela båten ganska enkelt, tex när man ska in mellan Y-bommar och man behöver bära av (=ta emot). En båt inkl trailer i den prisklass du nämner ger ofta en ganska liten båt och/eller en ganska gammal motor. En gammal motor behöver inte betyda att den kommer rasa så fort ni kommer "runt hörnet", men risken ökar. En liten båt gör resan mindre behaglig i lite sämre väder. Alla båtar är kompromisser. Många brukar för Göteborgsområdet föreslå båtar som har en längd på minst 5,5 meter. Visst går det bra med mindre (se mina tidigare kommentarer) men det beror ju också på vad man vill uppnå. Hur är det med er kunskap om att mecka med motorn själva? Eller har ni en kompis som kan hjälpa er med det? Vad har ni för möjligheter att fixa med båten själva? Har ni plats på tomten? Erfarenheter sedan tidigare? Mitt tips kanske skulle vara att satsa på en mindre styrpulpetare med nyare motor. Dessa är alltid lättsålda så om ni känner att båtlivet är något ni fastnar för och senare vill byta upp er i storlek så är det lätt att byta upp sig. Emot detta kan man anföra att en äldre HT-båt med äldre motor inte alltid är lättsåld. Därmed är de också billigare idag. Framförallt, titta på många båtar innan ni bestämmer er. Det är så lätt att köpa med hjärtat men efter ett tag har ni hittat lite mer om vad ni prioriterar och har en bättre bild av hur välskötta och misskötta båtar ser ut. Jag hoppas att jag med mitt lite krokiga resonemang kan hjälpa er mot ert mål. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 461 Postad 2 Mars , 2018 I budgeten finns ju utrymme för en äldre HT och ändå en ny utombordare om den gamla skulle rasa. 20-30 hk är mer än nog för 5-6 m båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 685 Postad 2 Mars , 2018 1 minut sedan, raol säger: I budgeten finns ju utrymme för en äldre HT och ändå en ny utombordare om den gamla skulle rasa. 20-30 hk är mer än nog för 5-6 m båt. Nja, en båt på 5-6 m brukar behöva allt från 40-90 HK om det är en planande båt. Iaf enligt min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 461 Postad 2 Mars , 2018 Ja, om man har behov av att köra räserbåt, men för att transportera sig effektivt räcker 20-30 utmärkt. Vi hade en tung styrpulpetare på 5.4 m med 30 hk på, och den gjorde 12-13 knop på full gas. Mer än nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 685 Postad 2 Mars , 2018 Visst har du rätt. Fast då planade den inte helt. Kanske är ett bättre alternativ än en planande båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MajaS 0 Postad 2 Mars , 2018 Oj vad många och snabba svar, tack! Min spontana tanke var en styrpulpetbåt, även om jag kan se vinsten med att kunna stuva undan ungarna i en ruff :o) Jag har (såklart) suttit och kollat på blocket och ser problemet - att man kan få en 4-4,5m styrpulpetbåt med 20-30hk motor för det pris vi tänkt när man kanske egentligen skulle vilja ha en 5-5,5m båt med 60-70hk. Vi har gott om plats på tomten för att ställa upp och greja med båt och motor, och kunskapen finns om än inte så mycket tid och ork. Vi har båda tidigare erfarenhet av båtliv och tillgång till 32 fots segelbåt (via min sambos familj) när vi vill göra längre turer så det här var tänkte som en båt för att enklare (segelbåten ligger uppåt Lysekil till) komma ut på helger och efter jobbet när vädret tillåter. Det som jag kan läsa ur kommentarerna ovan är att det är bättre att satsa på en något äldre båt med nyare motor, än tvärt om. Hur gammal motor kan man tänka sig? Finns det några märken på sturpulpetbåtar (eller HT-båtar) som är bättre eller sämre rent generellt? Det här är den typen av båtar jag tittat på mest - men de kanske kommer att kännas för små och guppiga här ute i skärgården? https://www.blocket.se/goteborg/Ryds_480_RS_00_Johnson_30EL_00_75860526.htm?sa=1 https://www.blocket.se/kalmar/Crescent_Primo_78080416.htm?sa=1 https://www.blocket.se/goteborg/Tillfalle_Askeladden_445_Hunter_77041128.htm?sa=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 90 Postad 2 Mars , 2018 Styrpulpetare är blåsiga och man är utsatt. En HT båt ger mycket större mervärde ur mitt sätt att se på saken. Så smalt är inte skarndäck vanligtvis att det är ett problem. Vi hade en Ryds 510MC för ett gäng år sedan, och den var trevlig. Taket dras undan när man kör i bra väder. Öppet för och akterdäck med bord att äta vid. Stänger man dörrarna går det att bädda nästan hela inre ytan till en säng. Vi byggde en enkel regelstomme så hela ytan kunde bäddas när vi var ute och övernattade. Praktisk och prisvärd båt, men inte så snygg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 982 Postad 2 Mars , 2018 De båtar du länkat till anser jag vara för små. Inte roligt när det är lite sjö eller mkt svall. Har själv haft en Ryds 478 med 50 hk i Sthlms skärgård och det var tufft...... Blev bara 1 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 2 Mars , 2018 (redigerade) Det finns ju en del HT-båtar med nedgång i båten genom ruffen så man bara behöver ta ett par steg på fördäck om man kommer den vägen. Utan erfarenhet av västkusten skulle jag ändå säga att inget under 5,5m är lämpligt med så stor familj. Snabbsökt på Blocket, Göteborg och omgivande län, 30 - 100KKr 5 meter. https://www.blocket.se/goteborg/batar/motorbat?cg=1060&w=2&st=s&ps=4&pe=11&c=1061&ca=15&is=1&l=0&md=th&blm=3&c=1061 Det ger en aning om vad som finns. Fler lär dyka upp framåt våren, men priserna brukar också krypa uppåt då. Redigerad 2 Mars , 2018 av Gundj la till en blocket-sökning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser