Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
neubert

Uppvärmingstankar

Rekommendera Poster

Har ett bra tag funderat på hur jag ska kunna effektivisera värmen i båten ur strömhänseende och skulle vilja ha lite input.

 

Idag har jag motor, VVB, värmepaket med fläkt samt vattenburen dieselvärmare kopplat på samma slinga. Att köra dieselvärmaren med pump drar ca 1,5A vilket känns rimligt men eftersom värmen ska ut i båten också så måste fläkten värmepaketet också gå och då drar strömmen iväg. På lågfart drar den 5A och på max 8A. Detta gör det inte rimligt att vara ute en hel kall helg med värmen igång hela tiden. Har tittat på nya paket men de i samma storlek har ungefär samma förbrukning.

 

Har funderat på om man kan byta ut fläktmotorn mot någon strömsnål EC-motor och vad det kan göra för strömförbrukningen. Att dra slang för radiatorer är också ett alternativ men är lite bökigt att hitta bra installtionsplats för dessa. Vill helst inte göra en hel omvändning och stoppa in en reflexkamin eller dyl. heller... 

 

Vad får ni för tankar?

Mvh Nils

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kombination av några radiatorer och några fläktradiatorer (datorfläkt+vattenkylare till dator).

Fläktradiatorn hjälper till att snabbt distribuera värmen när man värmer upp. Eller att få ut max värme när det är riktigt kallt. Strömförbrukningen för fläktarna är låg, typ 100mA.

De passiva radiatorerna håller värmen när den kommit upp. Tyst och strömsnålt.

Efter en del funderande har jag kommit fram till att jag ska bygga mitt system så här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min nuvarande båt, monterade jag en liten  luftburen Webastovärmare, med ett par utblås på rutan vid inre styrplatsen.

 

Tanken var att jag skulle installera en liten reflexkamin med vattenburen slinga. Skorstenen på de kaminerna kan ju va ett litet problem att få en bra placering på, men Reflex har en liten vägghängd kamin, med relativt klen skorsten, som hade passat bra för min del

 

I samband  med motorbytet för några  år sen installerade jag ett varmluftsaggregat på gångvärmen. 4 utblås, varav två på  vindrutan och ett vardera i däckssalongen och förpiken.

Du har väl en ren motorbåt och det är ju ycket värme som bara kyls bort, när man går, så att ta till vara den är ju inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

I samband  med motorbytet för några  år sen installerade jag ett varmluftsaggregat på gångvärmen. 4 utblås, varav två på  vindrutan och ett vardera i däckssalongen och förpiken.

Jag har en mindre sådan (två utblås) som jag ska till vindrutedefroster resp värma fötterna. Effektiv men tar mycket ström, 6A på fullfart. Låter ganska mycket också. Fläkten är kraftig, behövs för defroster. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med vattenkylare och datafläktar var inte så dumt men är lite tveksam till effekten på dessa små aggregat... Min defroster är ju samma fläkt som värmer resten av båten så vid färd kör jag givetvis värme på full fläkt och sedan stänger jag utblåsen vid fönstret för att all luft ska gå till boytorna när motorn är avstängd. Tycker dock att 5A blir många Ah över en helg på en tidig vår eller sen höst. 

Antar att passiva radiatorer är det mest strömekonomiska men vetetusan om jag vill ge mig på en sådan installation. Finns det inte även riska att det blir dålig cirkulation av kylmedia genom motorn om man bygger ut kylvattenslingan?!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, neubert säger:

Tanken med vattenkylare och datafläktar var inte så dumt men är lite tveksam till effekten på dessa små aggregat... Min defroster är ju samma fläkt som värmer resten av båten så vid färd kör jag givetvis värme på full fläkt och sedan stänger jag utblåsen vid fönstret för att all luft ska gå till boytorna när motorn är avstängd. Tycker dock att 5A blir många Ah över en helg på en tidig vår eller sen höst. 

Antar att passiva radiatorer är det mest strömekonomiska men vetetusan om jag vill ge mig på en sådan installation. Finns det inte även riska att det blir dålig cirkulation av kylmedia genom motorn om man bygger ut kylvattenslingan?!?

 

 

Nu har jag bara testat med varmvatten i duschen men det var imponerande mycket värme som vattenkylaren gav.

Vi hade en tråd om detta HÄR

DENNA killen gjorde ett system med vattenkylare, verkar fungera bra. Jag tänkte något liknande men eftersom värmeburkarna kommer att sitta på olika ställen så kan jag lika gärna sätta in radiatorer på vägen.

 

Du ska inte cirkulera motorn vatten utan ha en separat krets för värmen. Mellan systemen ska det sitta en värmeväxlare. Typ denna: https://www.energishop.se/product/20-rader-44-kw

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Lasse-L säger:

Gångvärme via trenne "bilvärmare".

Då spelar ju inte strömförbrukningen någon roll heller. 

När man ligger stilla vill man ju få ner förbrukningen.

Reflex mfl är ju bra men det blir en del fixande för att distribuera värmen. 

WhiteStar har 7 fläktkonvektorer som tillsammans dra 0,7A + cirk.pump 0,5-1A. Det är nog svårslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, neubert säger:

Finns det inte även riska att det blir dålig cirkulation av kylmedia genom motorn om man bygger ut kylvattenslingan?!?

 

 

Jag har satt en värmeväxlare i motorns färskvattens krets, så min gångvärme är ett eget system med eget expantionskärl och cirkulationspump.

Högsta punkten i värmesystemet ligger mer än en meter över motorn och sen finns ju risken att det händer något i värmarkretsen, så att motorn tappar kylningen om allt ligger i samma krets.

Förlorar väl lite effekt i värmeväxlaren men................... Det finns ju för och nackdelar med allt.

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, Thallatha säger:

Förlorar väl lite effekt i värmeväxlaren

Försumbart. Man får ungefär ut lika många kW i värme som man får ut effekt i hk. Brukar räcka ganska bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:
7 timmar sedan, Thallatha säger:

Förlorar väl lite effekt i värmeväxlaren

Försumbart. Man får ungefär ut lika många kW i värme som man får ut effekt i hk. Brukar räcka ganska bra ändå.


Min bedömning  är bara just en tanke. Inget som jag mätt på - hur man nu skulle göra det!?

Det är i alla fall bra med värme som kommer ut efter varmluftsaggregatet - när motorn blir varm.

Var nere och varmkörde motorn för några dar sen. När motortemperaturen var ca 50 grader satte jag igång "gångvärmen". Motortemperaturen sjönk 2 grader direkt.

Nu är det där med fuluster i systemt kanske inte så faligt för min del. Min motor står under durken i däckssalongen, så mycket utav den spillvärmen som inte kyls bort via motorns kylsystem, värmer durken.

Bra på vintern, mindre bra på sommaren. Fast det kan man ju lösagenom att enbart segla på sommartid, när man inte vill ha nån durkvärme. :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Min bedömning  är bara just en tanke. Inget som jag mätt på - hur man nu skulle göra det!?

Mät temperatur och flöde på vardera sidan.

Enklare, vi har termodynamikens första huvudsats: energin är oförstörbar. Den förlust som uppstår måste vara den energi som kommer ut i luften från värmeväxlaren. Inte känns den som något större värmeelement.

--

Härligt med lite golvvärme!

Jag hade en mycket enkel gångvärme i förra båten. Ett par kopparrör under durken från motorn till ett varmluftaggregat i förpiken. Det blev lite golvvärme också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande tråd!
Jag tittar på budgetlösningar i detta ämne och söker Webasto/Eberspächer framförallt på ebay.de.
Men alla jag hittar står det maximal gångtid 60 minuter, det är ju knappast idealiskt i en båtapplikation. Ni som använder begagnade bilvärmare, går det att komma runt detta på något vis?
Är tidsbegränsingen inbyggd i själva värmaren eller är det i manöverpanelen? 
(Dom rena marinvärmarna som sälj i marinbutiker verkar inte ha någon tidsbegränsing på detta sätt,  men dom kostar ju 3 ggr så mycket också..)

PEX rör har jag ingen erfarenhet av, hur böjliga är dom? Har tänkt mig lägga rör under golvet för att få lite golvvärme, men det kanske är bättre med kopparrör där..!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, WindDrifter säger:

Har tänkt mig lägga rör under golvet för att få lite golvvärme, men det kanske är bättre med kopparrör där..!?

En god tanke. Jag har grejat lite i båten nu. Inga problem att hålla 15°. Men svinkallt på durken. Förra året låg jag i sjön då var det bara lite svinkallt. Det kan vara rejält kallt även på sommaren.

I förra båten hade jag en defrosterfläkt i förpiken. Rören till den var av koppar och gick under durk, det blev skönt för fötterna.

Idag kanske man skulle använda golvvärmerör av plast. Finns Upnor, LK mfl.

--

Du tror inte att detta med max 60 min är någon säkerhetsfunktion för att att inte koka motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, bhemac säger:

Du tror inte att detta med max 60 min är någon säkerhetsfunktion för att att inte koka motorn?

Jo, antagligen är det en säkerhetsfunktion för bilbruk. Frågan är hur man kan modifiera bort den funktionen, om man kan det ...!?
I båten vill man ju att värmaren skall kunna gå hela natten helst.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte dom här och bytte ut fläktarna på dom som jag montera i för/akterhytten till pc fläktar.

http://www.ebay.com/itm/3-Hole-Car-Vehicle-Heater-Warmer-Thermostat-Fan-Window-Defroster-Demister-12V-/122609219846?hash=item1c8c143906:g:RSQAAOSwuVdZcXP-

I styrhytten behöll jag orginal fläktarna, beövs mer värme där pga kapel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Wildeside säger:

Köpte dom här och bytte ut fläktarna på dom som jag montera i för/akterhytten till pc fläktar.

Den är inte så dum. Men jag distribuerar hellre värmen med vatten än med luftslangar dvs flera som på bilden nedan med en 0,1A fläkt på varje. Temperturreglering med termostat som slår på/av fläktarna. Varje flältkonvektor kan avge ca 1 kW

 

PC-kylare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, WindDrifter säger:

Spännande tråd!
Jag tittar på budgetlösningar i detta ämne och söker Webasto/Eberspächer framförallt på ebay.de.
Men alla jag hittar står det maximal gångtid 60 minuter, det är ju knappast idealiskt i en båtapplikation. Ni som använder begagnade bilvärmare, går det att komma runt detta på något vis?
Är tidsbegränsingen inbyggd i själva värmaren eller är det i manöverpanelen? 
(Dom rena marinvärmarna som sälj i marinbutiker verkar inte ha någon tidsbegränsing på detta sätt,  men dom kostar ju 3 ggr så mycket också..)

PEX rör har jag ingen erfarenhet av, hur böjliga är dom? Har tänkt mig lägga rör under golvet för att få lite golvvärme, men det kanske är bättre med kopparrör där..!?

 

Köpte en beg Webasto thermo top C på ebay för 4år sedan.

Det var en kille som tydligen skaffade värmare (från skroten?) provkörde dem (”renoverade”) och hängde på ett billigt digitalt startur, han lämnade 6mån garanti ,

 betalade runt 4000:- och grejor kom med posten på mindre än en vecka.

 

Hur som helst,  värmare har gått som en klocka , kör den hela natten ( tror att max60 min är ett säkerhetskrav för bilbruk samt att man inte skall tömma bilbatteriet)

 

Valet föll på Webasto för att till skillnad mot Eberspächer kan man återställa den själv om säkerhetskrets löst ut .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, elektrikarn säger:

Köpte en beg Webasto thermo top C på ebay för 4år sedan.

Det där var intressant! Kollade lite på eBay.de och det finns gott om värmare för 3-400€.

Då tillkommer ljuddämpare/skorsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fastnade för att dra PEX-slang och sätta de små elementen med datorfläktar. Känns som det blir en bra lösning men hinner nog inte med ett sådant projekt i år. En sak som dock slog mig är maxtemperaturen för en PEX-slang. Googlade runt lite och visserligen finns det olika fabrikat men de högsta värdet jag hittade hade max 80 grader vid kontinuerlig drift och max 95 grader kortvarigt.

Tror dieselvärmaren går upp till 90 grader innan den slår ifrån och startar sen vid 60 grader igen. Kommer det skapa problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, neubert säger:

Kommer det skapa problem?

Tror inte det, det finns ju flera som kör så. Värmaren går väl att styra med yttre termostat också, kan ju sättas så att max temp är 80°. 

Så här är mitt system tänkt att se ut:

 

Värmesystem.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...