Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
heffapappa

Äldre inombordsmotor

Rekommendera Poster

Hej

kikar lite på större båt ca 27-35fot. Diesel eller bensin? Tycker att motorerna i många båtar är från början av -90talet(oftast diesel) börjar inte de vara uttjänta eller? Det ska vara färskvattenkylning. Kikat på ngn nimbus men amerikanska båtar typ sea ray så tjänar man ett antal årsmodeller. Vad tycker ni?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en motor från 79 i min motorseglare, sötvattenskyld penta, den går alldeles utmärkt än i dag så jag låter den sitta kvar i båten några år till. I båten jag hade innan satt en sabb från 63, även denna sötvattenskyld, lagerbyte gjordes på den och den gick utmärkt när jag sålde den båten för ett par år sedan, tror den motorn tuffar och går än i dag utan några större problem.

 

Redigerad av Minuten
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, heffapappa säger:

Hej

kikar lite på större båt ca 27-35fot. Diesel eller bensin? Tycker att motorerna i många båtar är från början av -90talet(oftast diesel) börjar inte de vara uttjänta eller? Det ska vara färskvattenkylning. Kikat på ngn nimbus men amerikanska båtar typ sea ray så tjänar man ett antal årsmodeller. Vad tycker ni?🤔

Nimbus och amerikanskt går inte att jämföra tyvärr, därav får du en något nyare amerika båt än en nordisk, det finns vissa anledningar. Motor diesel från 90 talet, ja en sådan motor kan du nog inte ha ihjäl, rejält byggt skapt för tusentalstimmars drifttid. Anledning till haverier är i regel bristande underhåll, rätt underhåll lång  livstid. Vidare så byter man inte en sådan motor rakt av p.ga några år på nacken en ny D4 med drev ligger på runt 400 000 rätt mycket pengar för att åka fem veckor om året. Sötvattenkylning ska det vara skonar motorn under lång tid. Eller så gör man som i USA do it the american way struntar i sötvattenkylning, kör in havet i motorn och cylinderfoder limpor mm är slut på cirka 7 år, då byter man hela motorn istället. Nu är jag som jag är och tittar du på en 20 årig båt med en amerikansk bensinmotor ala v8 el liknande så skulle jag gå därifrån, där får du räkna med att renovera eller byta motor inom kort, och ja finns skillnader. En svensk diesel från penta med drev tillhörande penta med runt 1000 timmar ja då kan du nog med mindre underhåll åka länge. Tiden som går gör ju att du får underhålla och reparera, med tid så är det ju så med allt som blir gammalt, gäller ju även oss människor.:) Men pentas grejer är bra om du frågar mig iaf, och jag brukar även klaga på just penta och tycka att de är skit, främst för deras reservdelspriser som är idiotiskt höga. Men bra grejer är det om du jämför med annat från andra länder. Det är då främst dreven som är outstanding, på motorsidan finns idag konkurrens tex hyundai Cummins/fiat mm som är bra grejer de med dieslar då. Men då pratar vi nya motorer. De gamla kad motorerna från penta 41 - 300 är bra järnspisar som rätt underhållet funkar över tid. :P

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en 40 år gammal Amerikansk bensinmotor med drev aom fungerar utmärkt. Dessutom kostar reservdelarna en bråkdel av Pentas dieselgrejor. Ett komplett nytt ersättningsdrev (utan sköld) får man för drygt tjugotusen. Det är billigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lasse-L säger:

Pysslar om en maskin och fartyg från 1939.

Sjövattenkyld.

Fungerar oklanderligt

Hålls grejorna efter så kan dom bli "outslitliga". 

https://www.youtube.com/watch?v=M_oIDgJ8CVk

Fast ibland kan det vara ett skitgöra.

 

Herkmashand.jpg

Underbara trådar du lägger upp mycket trevligt, vill ha mer av den varan :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Eld- säger:

Själv har jag en 40 år gammal Amerikansk bensinmotor med drev aom fungerar utmärkt. Dessutom kostar reservdelarna en bråkdel av Pentas dieselgrejor. Ett komplett nytt ersättningsdrev (utan sköld) får man för drygt tjugotusen. Det är billigt. 

Då har du sötvattenkylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...