Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
nisse13

Princess v42

Rekommendera Poster

Hej.

Har lite funderingar på vad jag har för drev på min Princess v42. Tror att det är 290 DP-E men har ingen aning om vad utväxlingen är. Båten är ifrån 2000 o jag undrar om någon kan hjälpa till med lite info?

Tror att drevet har skurit men vet inte om d skurit i övre eller nedre delen eller kanske i båda. Kan man lätt ta isär över o underdelen o kolla vilket som skurit? Det går inte att lägga ur växel. Jag har även testat att ta bort vajern o köra manuellt på drevet men det sitter fast. Några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar upp serienummer på sköld eller motor så har jag för mig att Pentas hemsida ger dig den info du behöver om utväxlingar och övriga serienummer på din drivlina.

 

Varför tror du det har skurit? Är det för att det inte går att växla?

Jag hade nog börjat riva drevet i överhuset med start i växelmekanismen.

Har du KAD44 ha du med största sannolikhet DP-E drev (detta sitter på min V40 1999). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tipset om att kolla innanför offeranoden som sitter bakom propellrarna. Där skulle det stå vilken utväxling det är. Där stod C1-B kanske det stor CI-B. Vet någon vad det betyder.

 

Tror att drevet har skurit för det var vatten i oljan o små metallspån på oljepluggsmagneten.

Ja det sitter KAD44 på den så som du säger så är det nog DP-E.

 

Behöver ett telefonnummer till någon som man kan beställa delar till Princess V42. Jag har talat med någon på Princess Marsstrand och dom skulle återkomma med vilken typ av motor o all annan data på min båt. Måste säga att det verkar allt annat än lätt att tala med någon Princessåterförsäljare o faktiskt få hjälp. Känns som att dom tycker att man e oviktig för man har en såpass gammal båt, lite översittarfasoner. Håller ni med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, nisse13 säger:

Jag fick tipset om att kolla innanför offeranoden som sitter bakom propellrarna. Där skulle det stå vilken utväxling det är. Där stod C1-B kanske det stor CI-B. Vet någon vad det betyder.

 

Tror att drevet har skurit för det var vatten i oljan o små metallspån på oljepluggsmagneten.

Ja det sitter KAD44 på den så som du säger så är det nog DP-E.

 

Behöver ett telefonnummer till någon som man kan beställa delar till Princess V42. Jag har talat med någon på Princess Marsstrand och dom skulle återkomma med vilken typ av motor o all annan data på min båt. Måste säga att det verkar allt annat än lätt att tala med någon Princessåterförsäljare o faktiskt få hjälp. Känns som att dom tycker att man e oviktig för man har en såpass gammal båt, lite översittarfasoner. Håller ni med.

Hade du olja kvar i drevet? Om du har olja kvar och oljan är lite creme färgad så tror jag nog inte du ska oroa dig för totalhaveri. Ska mycket till att drevet ska totalskära för lite vatteninblandning. Sen är ju allt relativt. Spånor på magneten lite spånor finns alltid sedan fråga om hur mycket det är. Det viktiga är att du tömt drevet och inte låter de stå med vatteninblandning i. Vad gäller drevets typ så behöver du inte ha kontakt med princess återförsäljare, lägg drevet i bilen och kör det till närmsta penta kille så får du svar direkt. Det ska finnas en typskylt på baksidan av drevet nitad sitter i regel rakt nedanför nacken där får du genast svar på instansningen. Är du inte kunnig i att skruva drev själv låt då bli, lämna in det annars kan det bli dyrare. Be om kostnadsförslag av firman du lämnar det till och vad som hänt i drevet.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med kossor. Princess lever på att sälja båtar i det lite dyrare segmentet. Jag provade att fråga dom om lite delar till en gammal V40 och de svarade som väntat att visst kunde de hjälpa mig men det ville ha timpeng för deras "detektiv"-arbete som de uttryckte sig. 

Tips kan vara att gå med i Princess-gruppen på Google+.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...