Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sneseglarn2

Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

Rekommendera Poster

Börjar undra om inte bitemas torrbollar är rena skräpet.. I alla fall det absorbent som finns i dom jag köpte i höstas... Påsarna har blivit hårda, vilket bevisar att dom sugit åt sig fukt.. Men dom har inte sedan slutet av oktober, till idag måndag 29/1, avgett en enda droppe vatten i burkarna...! Det är tre av dom största burkarna, med två påsar i vardera, i salong och förpik, samt en liten med en påse i motorrummet...  Och som sagt inte en droppe nånstans... Och det är en 30 fotare... Som jag skrev i början på detta inlägg, så hade jag en knapp halvmeter lång korv ca tre tum i diameter också från biltema, hängande över en hink förra vintern, och vid det här laget då, så hade den släppt ifrån sig omkring två tre liter...!  Kan vara så att det absorberande materialet inte klarar att ta åt sig mera vatten.. Dom har blivit hårda och slutat att suga åt sig mera vatten... Och därav inte släpper ifrån sig något ner i burkarna...? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpper ifrån sog gör de väl när de har sugit i sig mer vatten. Kanske har det varit för kallt eller kanske var din båt torrarr när du satte i torrbolleni år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det behövs lite värme. Kompisens fuktslukare salt/durkslag släpper heller inget vatten.

I bilden syns ganska tydligt var den elektriska avfuktaren varit inkopplad.

 

Fukt i båt.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om drt är för kallt för torrbollen så är det också för kallt för möglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, bhemac säger:

Jag tror det behövs lite värme. Kompisens fuktslukare salt/durkslag släpper heller inget vatten.

I bilden syns ganska tydligt var den elektriska avfuktaren varit inkopplad.

 

Fukt i båt.png

Ja det är väl bara att ge sig till tåls då, och avvakta... Hoppas bara att jag inte får mögel på mina nyklädda dynor... Har ingenstans att göra av dom, annat än i båten... Dom står luftigt och fritt på högkant...!

Redigerad av Sneseglarn2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, du har det ändå väldigt fuktigt den mesta tiden? Mögelrisk? Eller är det kallt samtidigt?

 

Vore kul att mäta före efter man ställer in lite torrbollar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, AndW säger:

Bhemac, du har det ändå väldigt fuktigt den mesta tiden? Mögelrisk? Eller är det kallt samtidigt?

 

Vore kul att mäta före efter man ställer in lite torrbollar.

Har inget att mäta med.. Men ska lyssna nere på båtklubben om någon har en fuktmätare jag kan låna... Det har ju vart rätt kallt från och till, men även 4, 5 plusgrader under flera dagar, från och till, så man tycker ju ändå att torrbollarna som funnits i båten sen slutet på oktober borde avgett lite vatten, men icke..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, AndW säger:

Bhemac, du har det ändå väldigt fuktigt den mesta tiden? Mögelrisk? Eller är det kallt samtidigt?

När det är fuktigt så har det varit runt 0°C. Vi kör avfuktare, värme och ozon under veckosluten, vid 0°C är risken för mögel väldigt liten. Ozonet gör det omöjligt för möglet att trivas.

Denna båten hade ingen behandling före januari. Avfuktaren drar ner luftfuktigheten effektivt men några timmar efter att den stoppas kommer fukten tillbaka. Det finns alltså fortfarande massor med fukt i skrov och inredning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det fortsätter ju faktiskt stiga hela veckan. 

 

Men om du har det så här fuktigt måste ju en torrboll ha en väldigt liten möjlighet att hålla ner fuktigheten. 

 

Tillägg: konstigt att rF inte varierar med dygnet. Med varierande temp, men samma mängd fukt i ruffluften, borde RF åka upp och ner.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, AndW säger:

Nja det fortsätter ju faktiskt stiga hela veckan. 

 

Men om du har det så här fuktigt måste ju en torrboll ha en väldigt liten möjlighet att hålla ner fuktigheten. 

 

Tillägg: konstigt att rF inte varierar med dygnet. Med varierande temp, men samma mängd fukt i ruffluften, borde RF åka upp och ner.

Om du läser på, så har jag fyra st, varav tre är dom största som finns på biltema, med två påsar i vardera..! Har vart ombord i eftermiddag, och nu hade burkarna ca tre matskedar i vardera, så det tycks ju börja fungera..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, AndW säger:

Nja det fortsätter ju faktiskt stiga hela veckan. 

 

Men om du har det så här fuktigt måste ju en torrboll ha en väldigt liten möjlighet att hålla ner fuktigheten. 

 

Tillägg: konstigt att rF inte varierar med dygnet. Med varierande temp, men samma mängd fukt i ruffluften, borde RF åka upp och ner.

Jag har tagit ut mätdata som .csv ska greja lite med det i Excel.

RH stiger ju också när temperaturen faller. Att RH inte går upp och ner beror nog på att temperaturen varit ganska jämn + en viss tröghet.

 

Engbird har en möjlighet att mäta temp med extern probe, jag skulle kunna mäta utetemp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...