Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
BSven

Kinesisk djuphamn i Lysekil?

Rekommendera Poster

Kina skulle investera i Kalmar, blev inget.

Ombyggnaden av Scandic söder om Gävle till något kinesiskt blev väl inte heller något att tala om.

 

Det finns säkert mycket kapital och många entreprenörer i Kina, men drssvärre blir drt ofta inte ens en tummetott,

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en del av den nya Sidenvägen, och i så fall finns det nog tillräcklig kraft och beslutsamhet bakom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lyssnar på inslaget så är det sannolikt just en del av "nya sidenvägen". Bygga en helt ny anläggning så att Kina äger den, bemanna med helt kinesisk personal, ta dit flottan för att "skydda sina intressen och sin egendom. Har tydligen hänt på flera platser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så stärks min uppfattning att man så långt som möjligt ska undvika att köpa sådant som produceras i Kina, ex.vis billiga segel. Bättre att köpa EU-producerade varor, Polen och Ungern har ex.vis bra segelmakerier med konkurenskraftiga priser.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag läst i lokalpressen, är det i Brofjorden Kineserna vill bygga en djuphamn.

Det är där Preemraff ligger.

Det var visserligen mycket protester när man byggde Scanraff - som det hette förr - men egentligen var det nog det bästa stället i hela Bohuslän.

En smal men rak farled in från havet. Möjlighet att vända stora fartyg inne. Marken där "raffet" är byggt på var riktig "skrubbemark". Impediment kallas det väl med ett finare ord. 

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Impediment

 

Sen tyckte jag att det talades om en hamn för kryssningsfatyg inne i Lysekil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Pireus har kineserna tagit över hamnen.

I Många delar av forna Jugoslavien har kineserna byggt infrastruktur, vägar, järnväg, hamnanläggning mm på eget kapital.

Arbetet där utförs av lokalt anställda under slavliknande förhållanden, jag har en kollega som har släkt som jobbar där.

I några italienska städer har kineserna skapat egna chinatowns med textilindustri utan lokala myndigheters insyn.

Och så Afrika där kineserna bygger vägar, asfalterar industritomter som sedan står förberedda för uppstart.

Så håll kineserna borta annars är vi övertagna utan strid inom kort. Förutsatt att ingen annan hinner före.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill kineserna också bygga konsulat i ett av Göteborgs stadsnära naturområden, verkar iofs vara uppskjutet just nu. Det var en massiv protest runt forna "Synvillan" som idag gör skäl för namnet då den inte syns, är riven...

Men om de bygger en hamn, blir det väl en hög mur runt denna, en mur man kan döpa till något fyndigt.

Det blir efter årsskiftet troligtvis betydligt dyrare att beställa via postorder från Kina, då den internationella postunionen inte längre anser att Kina är ett u-land som man skall rabattera portot till och från.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...