BSven 477 Postad 19 December , 2017 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6846062 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 791 Postad 19 December , 2017 (redigerade) Kina skulle investera i Kalmar, blev inget. Ombyggnaden av Scandic söder om Gävle till något kinesiskt blev väl inte heller något att tala om. Det finns säkert mycket kapital och många entreprenörer i Kina, men drssvärre blir drt ofta inte ens en tummetott, Mackey Redigerad 19 December , 2017 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 19 December , 2017 Kanske en del av den nya Sidenvägen, och i så fall finns det nog tillräcklig kraft och beslutsamhet bakom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 477 Postad 19 December , 2017 Om man lyssnar på inslaget så är det sannolikt just en del av "nya sidenvägen". Bygga en helt ny anläggning så att Kina äger den, bemanna med helt kinesisk personal, ta dit flottan för att "skydda sina intressen och sin egendom. Har tydligen hänt på flera platser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 791 Postad 20 December , 2017 Om det är så stärks min uppfattning att man så långt som möjligt ska undvika att köpa sådant som produceras i Kina, ex.vis billiga segel. Bättre att köpa EU-producerade varor, Polen och Ungern har ex.vis bra segelmakerier med konkurenskraftiga priser. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 December , 2017 Vad jag läst i lokalpressen, är det i Brofjorden Kineserna vill bygga en djuphamn. Det är där Preemraff ligger. Det var visserligen mycket protester när man byggde Scanraff - som det hette förr - men egentligen var det nog det bästa stället i hela Bohuslän. En smal men rak farled in från havet. Möjlighet att vända stora fartyg inne. Marken där "raffet" är byggt på var riktig "skrubbemark". Impediment kallas det väl med ett finare ord. https://sv.wikipedia.org/wiki/Impediment Sen tyckte jag att det talades om en hamn för kryssningsfatyg inne i Lysekil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 20 December , 2017 I Pireus har kineserna tagit över hamnen. I Många delar av forna Jugoslavien har kineserna byggt infrastruktur, vägar, järnväg, hamnanläggning mm på eget kapital. Arbetet där utförs av lokalt anställda under slavliknande förhållanden, jag har en kollega som har släkt som jobbar där. I några italienska städer har kineserna skapat egna chinatowns med textilindustri utan lokala myndigheters insyn. Och så Afrika där kineserna bygger vägar, asfalterar industritomter som sedan står förberedda för uppstart. Så håll kineserna borta annars är vi övertagna utan strid inom kort. Förutsatt att ingen annan hinner före. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 20 December , 2017 Och hamnen i Sri Lanka https://www.dn.se/nyheter/varlden/sri-lanka-tvingas-hyra-ut-strategisk-hamn-till-kina-i-99-ar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 079 Postad 20 December , 2017 Nu vill kineserna också bygga konsulat i ett av Göteborgs stadsnära naturområden, verkar iofs vara uppskjutet just nu. Det var en massiv protest runt forna "Synvillan" som idag gör skäl för namnet då den inte syns, är riven... Men om de bygger en hamn, blir det väl en hög mur runt denna, en mur man kan döpa till något fyndigt. Det blir efter årsskiftet troligtvis betydligt dyrare att beställa via postorder från Kina, då den internationella postunionen inte längre anser att Kina är ett u-land som man skall rabattera portot till och från. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser