Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
BSven

Medelhavet?

Rekommendera Poster

För oss långfärdsdrömmare så ligger ju Medelhavet lite "lagom" långt bort.

Man kan gå både sjövägen och kanalvägen, det finns mycket infrastruktur för seglare och det går att ta tåget hem om man behöver det.

Å andra sidan sägs det att det har blivit dyrt och under högsäsong så är varenda vik upptagen av charterbolagen. Kroatien tar ut höga avgifter mm.

Ni som är eller har varit där, vad tycker ni? Är det fortfarande ett bra resmål eller håller det på att bli "övermoget"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen erfarenhet av segling på Medelhavet är ganska liten men jag känner flera som varit där i ganska långa perioder. En kille seglade en Maxi95 i tre eller fyra år. Han sammanfattade det ganska bra: Västra delen, överbefolkad under högsäsong, dyrt och taskiga vindar. Östra delen: går att hitta billiga hamnar, trevligare segelväder. Trevligast: Joniska havet. Billigast: Södra Italien, båtar under 10 m ägs bara av fattiga människor.

Generellt kan man säga om Medelhavet: Behagligt klimat, civiliserat och mycket god mat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenicierna seglade från Libanon gjenom hela Medelhavet till Cadiz för 5,000 år sen, så du blir inte den första som sätter kurs :-). Men jag vet inte om ett område som kommer i närheten på kombon natur&kultur. Efter vad jeg läser ser det ut som myndigheterna i Grekland och Kroatien går in för att mjölka besökande båtar. Fint då att det är så många andra land att besöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...