Jump to content
Thursday 08 December 2022
Sign in to follow this  
mikael_matsson

Är termostaten trasig tro?

Recommended Posts

Jag åkte en tur för att varmköra motorn inför oljebyte häromdagen. Som vanligt lade sig tempmätarn strax under mitten när jag fiser runt på halvgas. Efter nån minut på fullgas kommer den upp lite lite över halva. Bra så, precis som det alltid varit. 

För att hålla oljetempen uppe lät jag motorn gå på tomgång efter tilläggning i kanske 5min medan jag rotade fram oljebytargrejer. Normalt stänger jag av direkt så jag vet inte om detta är ett nytt fenomen. 

Hur som helst , ni ser bilden, 5min på tomgång efter normal drifttemp. Borde inte vattentempen i sötvattenkylningen hålla sig uppe om termostaten stänger som den ska, eller går en gammal diesel så här svalt på tomgång en kylig höstdag? 

Motorn är en sötvattenkyld VP md11c, 2cyl 23hk.

Messaging1509221377778.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta hem och prova termostaten i en kastrull på spisen, det brukar vara enkelt gjort.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jag får ta och göra det. Tänkte att det finns mängder av båtägare här med liknande motorer, så någon lär kunna ge en hint om ifall detta är helt normalt eller ej. 

Jag har bara haft bensinare innan den här så jag vet inte riktigt. 

Kör lastbil till yrket och de dieslarna beter sig ofta lite såhär också. Utan belastning sjunker tempen fort. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Ja jag får ta och göra det. Tänkte att det finns mängder av båtägare här med liknande motorer, så någon lär kunna ge en hint om ifall detta är helt normalt eller ej. 

Jag har bara haft bensinare innan den här så jag vet inte riktigt. 

Kör lastbil till yrket och de dieslarna beter sig ofta lite såhär också. Utan belastning sjunker tempen fort. 

oroa dig inte kallt i vattnet nu, känner igen fenomenet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vattentemperaturen i sjön påverkar motortemperaturen på en sötvattenkyld motor så är termostaten trasig. Den står öppen hela tiden. Det är för övrigt så termostater oftast går sönder. De slutar stänga. Jag har själv råkat ut för det och symptomen blev precis som TS beskrivning. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan, Eld- säger:

Om vattentemperaturen i sjön påverkar motortemperaturen på en sötvattenkyld motor så är termostaten trasig. Den står öppen hela tiden. Det är för övrigt så termostater oftast går sönder. De slutar stänga. Jag har själv råkat ut för det och symptomen blev precis som TS beskrivning. 

Ja, precis så resonerade jag också, logiskt sett står termostaten öppen. 

Om inte en sån här motor går så svalt obelastad på tomgång att den faktiskt sjunker i temp även med återcirkulerande kylvatten?

Den kanske gör så här i högsommarvärme också. 

Jag har aldrig haft den på tomgång så här länge efter körning så jag vet inte. Normalt stänger man ju av direkt.  

 

Men jag ska nog ta hem termostaten i vinter och prova kastrullmetoden. Ska även byta avgaskrök då den läcker lite så det får  bli en stunds skruvande sen när alla vanliga höstrutiner är klara. 

Tackar för all input än så länge. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade samma problem. Logiskt sett måste det bli en del värme i motorn. Även om motorn bara förbrukar 0,1lit/timma så blir det runt 500W värme. I ett slutet motorrum och utan någon som helst kylning?

På spisen verkade termostaten ganska ok men den slöt inte helt tätt. Köpte ny termostat och då blev det skillnad.

Termostater ger upp men de är himla enkla att kolla därför är det bra att börja i den ändan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, mikael_matsson säger:

Ja, precis så resonerade jag också, logiskt sett står termostaten öppen. 

Om inte en sån här motor går så svalt obelastad på tomgång att den faktiskt sjunker i temp även med återcirkulerande kylvatten?

Den kanske gör så här i högsommarvärme också. 

Jag har aldrig haft den på tomgång så här länge efter körning så jag vet inte. Normalt stänger man ju av direkt.  

 

Men jag ska nog ta hem termostaten i vinter och prova kastrullmetoden. Ska även byta avgaskrök då den läcker lite så det får  bli en stunds skruvande sen när alla vanliga höstrutiner är klara. 

Tackar för all input än så länge. 

1. De instrument du har har nog tappat exaktheten efter alla år intrumentet var nog inte 100 när de var nytt heller.

2. Om motorn ligger helt obelastad längre tid på tomgång så sjunker tempen då ingen effekt tas ut.

3. I mina två senaste motorer aq 171 samt kad 42 en bensin och en diesel de har uppfört sig exakt lika sent på hösten. teromostaterna bytta i båda. I det ena fallet funderade jag mycket varför samma instrument som du i det fallet berodde det på instrumentet. I det andra fallet diesel så stämmer instrumentet, men då ingen effekt tas ur motorn sjunker den ner direkt vid vid längre tuggande på tomgång vid brygga.

4. Jämför gärna en dieselbil varför har du en dieselvärmare som går igång vid +4 grader ute. Jag har haft en passat utan dieselvärmare och vi frös varje vinter då motorn inte orkade få upp bilen i temp. Vid klagomål hos VAG så var svaret tyvärr så är det.

5. Naturligtvis kan det vara termostaten, vill du byta den så gör det, jag skulle inte brytt mig.

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De allra flesta läser in en linjär skala i ett instrument utan siffror, men i praktiken är gradskillnaden från där det gröna fältet börjar, till det övergår i rött bara cirka 5 (fem) grader c.

Så motortempen mellan den du erhåller vid lite hårdare körning och den du får efter att legat vid bryggan är försumbar!

 

 

;)

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, Pentax säger:

De allra flesta läser in en linjär skala i ett instrument utan siffror, men i praktiken är gradskillnaden från där det gröna fältet börjar, till det övergår i rött bara cirka 5 (fem) grader c.

Så motortempen mellan den du erhåller vid lite hårdare körning och den du får efter att legat vid bryggan är försumbar!

 

 

;)

Ja, det där visste jag någonstans i bakhuvet men hade förträngt det. Tack för påminnelsen. 

Sen är det väl också så att när man installerar färskvattenkylning byter man termostat till en som öppnar vid lägre temp, eller var det tvärtom? 

Den här motorn fick sin färskvattenkylning (martec) installerad när den var ett par år gammal enligt första ägaren. Men instrumentet byter man ju knappast. 

Så om den nu bara ligger ca 5grader under driftstemp på bilden så är och ska väl termostaten kanske öppna ungefär där? Den gick trots allt aldrig ner på vita utan verkar stanna där ni ser på bilden. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att mäta är att veta har någon klok person sagt.

 

För att undanröja frågetecknen om termostatens skick så rekommenderar jag att du demonterar den och gör ett provkok i en gryta tillsammans med en rättvisande termometer. Att demontera termostaten är ju inget svårt jobb. Antingen termostaten är OK eller om den är felaktig så kan du ju släppa oron sen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...