CaptainKongo 91 Postad 4 Oktober , 2017 I somras blev det något fel på min VDO vattentanksgivare. Vattenmätaren visar inte längre fullt eller tomt, den rör sig endast mellan 1/2-tank - 3/4-tank. Jag antar att detta beror på givaren och inte instrumentet. Vet någon vad som kan ha hänt eller vad som kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 111 Postad 4 Oktober , 2017 Tja, inte lätt att svara på generellt. Gör så att du monterar ur givaren ur tanken, koppla in den igen (eventuellt med förlängda kablar) och manövrera givaren samtidigt som du kollar instrumentet. Vanligt med mekaniska fel, om det gäller en hävarmsgivare. Jag har råkat ut för att flottörerna läckt in vatten (eller bensin, i en sådan tank) samt att hävarmen krökts (eller att hela givararmaturen vridits) så att flottören inte når ända ned eller ända upp. Det kan ju också vara litet lurigt och förvirrande om tanken inte är symmetrisk. Vilken typ av givare är det föresten? en sådan med hävarm och flottör, eller en med ett rör och en flottör som rör sig upp och ned längs röret? (=rörgivare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 91 Postad 4 Oktober , 2017 (redigerade) Tack för tips! Det är en hävarm med flottör. Redigerad 4 Oktober , 2017 av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 111 Postad 4 Oktober , 2017 7 minuter sedan, CaptainKongo säger: Tack för tips! Det är en hävarm med flottör. Ok, men ta ur den ur tanken och kolla dess funktion. Biltema har en modell som funkar bra, men även en rörgivare (i olika längder) som fungerar bättre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 4 Oktober , 2017 Hävarmsgivare hänger sig ibland. Enklaste testen är att mäta resistansen på givaren, du behöver inte koppla ur eller ta bort. Värdet på en VDO ska ligga på 0-180 Ohm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 91 Postad 4 Oktober , 2017 (redigerade) 3 minuter sedan, bhemac säger: Hävarmsgivare hänger sig ibland. Enklaste testen är att mäta resistansen på givaren, du behöver inte koppla ur eller ta bort. Värdet på en VDO ska ligga på 0-180 Ohm. På de två stiften menar du då? Och om det inte är i intervallet 0-180 Ohm, går det att laga eller ska man köpa ny givare? Redigerad 4 Oktober , 2017 av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Oktober , 2017 En hävarmsgivare är inget att satsa lagning på. Köp en ny rörgivare i rätt längd, passar direkt i VDOs hålbild. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 4 Oktober , 2017 13 minuter sedan, CaptainKongo säger: På de två stiften menar du då? Och om det inte är i intervallet 0-180 Ohm, går det att laga eller ska man köpa ny givare? Precis. Får man inte rimliga värden så ta ut givaren, på en del har flottören bara flyttat sig på hävarmen, det går at fixa. Lägg inte ner något större jobb utan byt till en modern rörgivare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 91 Postad 4 Oktober , 2017 7 minuter sedan, Pentax säger: En hävarmsgivare är inget att satsa lagning på. Köp en ny rörgivare i rätt längd, passar direkt i VDOs hålbild. Tack! Vilka rörgivare passar vet du det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 91 Postad 4 Oktober , 2017 6 minuter sedan, bhemac säger: Precis. Får man inte rimliga värden så ta ut givaren, på en del har flottören bara flyttat sig på hävarmen, det går at fixa. Lägg inte ner något större jobb utan byt till en modern rörgivare. Tack! Vilka rörgivare passar vet du det? och var säljs de, på båtillbehörsbutiken, Biltema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 4 Oktober , 2017 http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Nivagivare-2000037601/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 91 Postad 4 Oktober , 2017 Stort tack! Ska bara mäta djupet i tanken. Denna givare ser mer robust ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 111 Postad 4 Oktober , 2017 6 minuter sedan, bhemac säger: http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Nivagivare-2000037601/ Jag har väldigt god erfarenhet av dessa givare, i vatten-, bränsle- och i septictankar, även om det senare inte rekommenderas. Mät avståndet från tankens tak till dess botten och köp givare i den längden som matchar bäst. Men dessa ger ingen "analog" signal till instrumentet, flottören har en inbyggd magnet som stegvis påverkar givare i röret som är känsliga för magnetfält, varje givare är kopplad till ett motstånd i intervallet 10-180 ohm, ungefär, när du fyller tanken ser du att visaret på instrumentet rör sig ryckvis uppåt. Om även instrumentet är trasigt har jag god erfarenhet av Biltemas instrument också, iallafall den förra generationen, ser nu att man ändrat litet i sortimenentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 4 Oktober , 2017 12 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Jag har väldigt god erfarenhet av dessa givare Stackars båttillbehörshandlare som ska ha 250kr mer för samma pryl. Inte undra på att man på Biltema numera träffar alla båtkompisar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 4 Oktober , 2017 Vet någon av er vilken upplösning BT:s rörgivare har? Dvs hur många readrelen/hallelement finns det? Har de readrelen eller hall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 111 Postad 4 Oktober , 2017 1 timme sedan, bhemac säger: Stackars båttillbehörshandlare som ska ha 250kr mer för samma pryl. Inte undra på att man på Biltema numera träffar alla båtkompisar. Jo, marknadskrafterna styr. Men man får passa sig, det gäller att vända och vrida på prylarna ordentligt, många grejer är bra, men inte allt. I annan tråd har jag "ventilerat" den solcellsdrivna ventilatorn som jag inte var missnöjd med, men inget helt nöjd med heller... Annars finns det bra givare och instrument från en firma som heter Wema, dyrare än Biltema men definitvit billigare än VDO. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 111 Postad 4 Oktober , 2017 49 minuter sedan, LonelyBird säger: Vet någon av er vilken upplösning BT:s rörgivare har? Dvs hur många readrelen/hallelement finns det? Har de readrelen eller hall? Jag tror det är sju eller nio hallelement, kanske beror på längden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Oktober , 2017 52 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Jo, marknadskrafterna styr. Men man får passa sig, det gäller att vända och vrida på prylarna ordentligt, många grejer är bra, men inte allt. I annan tråd har jag "ventilerat" den solcellsdrivna ventilatorn som jag inte var missnöjd med, men inget helt nöjd med heller... Annars finns det bra givare och instrument från en firma som heter Wema, dyrare än Biltema men definitvit billigare än VDO. Vill minnas att jag sett Wema instrument även på BT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 111 Postad 4 Oktober , 2017 2 timmar sedan, Pentax säger: Vill minnas att jag sett Wema instrument även på BT. 2 timmar sedan, Pentax säger: Vill minnas att jag sett Wema instrument även på BT. Och jag misstänker att Biltemas instrument och givare är tillverkade av samma firma, då (iallafall de jag har liggnades här hemma) ser i stort sett exakt likadana ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser