AnkiAng 0 Postad 6 Augusti , 2017 Någon som vet vad felet kan vara, motoroljan försvinner på nolltid ur motorn på vår Volvo Penta B20. Tror motorn är från 70-talet. Det går alltså JÄTTE-fort, så det är inte något litet läckage. Min gissning är att de försvinner ut via avgaserna men utan att förbrännas för motorn går, dock bara med en maxfart av 6-7 knop. Den ska göra ca 25 - 30 knop. Det ryker inte, syns ingen olja i motorluckan så den måste gå ut i kylvattnet. Den är sjövatten-kyld. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Augusti , 2017 Du borde väl se en ordentlig oljehinna på vattenytan? Läcker inget in i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 6 Augusti , 2017 När du står på tomgång. Kommer det massa olja med avgaser? Om det går så fort som jag tolkar det du skriver.. så borde det synas tydligt. Om inte annat ser man tydligt sågort det kommer lite olja i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Augusti , 2017 Oavsett hur oljan försvinner behöver motorn diagnostiseras gällande att den nu bara gör 6-7knop. Ett kompressionstest så vet ni sedan läget. Jag tror att 1-2 cylindrar visar närmare noll och att motorn behöver renoveras/bytas. Det låter hårt, men med extremt hög oljeförbrukning utan yttre läckage i kombination med effektbortfall är det där man ofta hamnar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnkiAng 0 Postad 6 Augusti , 2017 Jo man ser olja på vattnet men inte någonting alls i båten. Finns det någon förbindelse mellan kylsystemet och motorn där oljan kan ta sig in i kylsystemet? Och det går som sagt jättefort för oljan att ta slut. Vi hade kört ungefär 5 - 10 minuter när oljetryckslampan började lysa. Vi stannade motorn och såg att oljestickan var torr. Hällde i 4 liter olja och startade igen. Oljelampan var då släckt. Åkte ett par minuter, oljelampan började åter lysa och tomt på olja i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 6 Augusti , 2017 Om du har en sjövattenkyld oljekylare hade jag börjat med att se över den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnkiAng 0 Postad 6 Augusti , 2017 41 minuter sedan, Ivan65 säger: Om du har en sjövattenkyld oljekylare hade jag börjat med att se över den! Ja den är sjövattenkyld och det är nog via detta som oljan rinner ut. Frågan är bara var/hur. Men det lär bli en felsökning. Det är inte lätt att se var oljan försvinner in i kylsystemet. Eller finns det något ställe där det är mest troligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 118 Postad 6 Augusti , 2017 Gör så att du fångar upp kylvatten i en glasburk, låt den stå över natten, då skall olja och vatten skikta sig, vatten underst, olja överst. Men om du samtidigt har en effektförlust är det nog så att kolvringarna är slitna, oljan går upp i cylindrarna och förbränns, moderna oljor ger inte så där överdivet mycket oljerök. Biltema har en billigt kompressionstestare som är lätt att använda, så testa kompressionen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 768 Postad 6 Augusti , 2017 Jag säger också, oljekylaren. Men om den är defekt så förklarar det bara oljeförbrukningen och inte effektbortfallet. Kan också vara hål/ringhaveri i en kolv det skulle förklara effektbortfall och även oljeförbrukningen. Då är det noll komp så det blir ingen förbränning och ej heller någon blårök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Augusti , 2017 Lägg inga pengar på motorn innan komptestet är mitt råd. Det är lätt att pengarna rullar i onödan annars... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 6 Augusti , 2017 (redigerade) Jag meckade mycket med de här motorerna på -70 talet. Oc de tål visserligen mycket - men det låter inte så positivt! Men börja med att följa de råd du fått här ovan. Men skulle jag "tro" något så är motor sönderrostad. En 45 år gammal motor som är sjövattenkyld... Det som är positivt är att det inte är så väldigt dyrt att fixa till. Försök få tag på en bilmotor, B20. Sedan flyttar man kammen (om den är OK) och de delar som sitter runt motor. Och vips så har du en "ny" motor. Om du följer mitt råd här ovan - se till att även flytta kamdrev. I båtmotorn ska det vara aluminium som låter mer men är hållbarare och i bilen brukar det vara fiberdrev som går lite tystare Redigerad 6 Augusti , 2017 av ConnyGson Tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 118 Postad 6 Augusti , 2017 Volvo B20 börjar ta slut på bilskrotarna, även B21. Kolla istället efter efterföljaren B23, leta efter en Volvo 740 som inte gått överdrivet längt. Men bäst är väl att försöka få tag i den marina varianten med färskvattenkylning, vad den nu hette, AQ145? Fela mig om jag har rätt. Sedan är det ju en kostnadsfråga, beroende på båtens skick och ålder, hur mycket pengar du vill lägga. Det lär ju även finnas andra fabrikat förutom Volvo-Penta, har jag hört... Att montera en begagnad motor kan ju innebära nya problem, en ny eller fabriksrenoverad kostar en hel del, men å andra sidan får du garanti. Att reparera den du har med dessa symptom, förefaller inte vara någon bra lösning. Så gamla sjövattenkylda maskiner är, som redan nämnts, mest att betrakta som skrot, sorry, men så är det. Jag bytte ut en sjövattenkyld B20 redan på slutet av 1980-talet mot en då sprillans ny sötvattenkyld AQ 145, en tvålitersmotor. Den gamla hade Kattegatt och Skageracks saltvatten förtärt, det kom in kylvatten i cylindrarna och ned i oljetråget, det var "kaffe latte" i oljan... ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Augusti , 2017 Glöm inte att marinkonvertera toppen alt använda nuvarande om den är ok. Är en del som skiljer. Blocket är som Conny skriver i det närmaste samma. Glöm inte heller att byta frostpluggarna när den är ren då bilvarianten inte har rostfria. B21/23 behöver sötvattenkylning för att fungera på riktigt och då springer lätt kostnaderna iväg. Om jag minns rätt passar de annars direkt på sprängkåpan fast blir rakställda. Inte alls menat att vara petig Georg_Ohm, men Aq145 är 2,3 L vilket är jätte bra, då vridet är klart roligare än på B20. Så du bör ha fått en piggare maskin när du bytte:) Tittar vi på den här situationen så har vi en oljeförbrukning i en omfattning jag aldrig hört talas om tidigare! 4L räckte i 2min. Det ger en förbrukning på 1L var 30e sekund. Man häller ju knappt så fort ur dunken... Ringar och andra slitageproblem är inte grejen här, vi har ett hål typ som en 10-krona nånstans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 118 Postad 6 Augusti , 2017 Ja naturligtvis är ju B23 på 2,3 liter, det är ju därför den heter som den gör. Att motorn drar i sig fyra liter på två minuter.... får mig att ställa en tyken motfråga: -Är du säker på att du häller oljan i rätt påfyllning? Det uppepå ventilkåpan..? Med den stora oljeförbrukningen borde det bli stora oljeringar på vattnet bakom båten. Sedan kan man ju finna en B23 i en 850 också, men som Mange skriver, så är det inte bara att stoppa i en bilmotor i en båt, det krävs en ganska omfattande ombyggnad av motorn. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnkiAng 0 Postad 6 Augusti , 2017 1 timme sedan, Georg_Ohm säger: Ja naturligtvis är ju B23 på 2,3 liter, det är ju därför den heter som den gör. Att motorn drar i sig fyra liter på två minuter.... får mig att ställa en tyken motfråga: -Är du säker på att du häller oljan i rätt påfyllning? Det uppepå ventilkåpan..? Med den stora oljeförbrukningen borde det bli stora oljeringar på vattnet bakom båten. Sedan kan man ju finna en B23 i en 850 också, men som Mange skriver, så är det inte bara att stoppa i en bilmotor i en båt, det krävs en ganska omfattande ombyggnad av motorn. .. Jodå, nog har oljan hällts i på rätt ställe alltid :-) Jag kan säga att vi blev själva mäkta förvånade över att oljan försvann med sån fart. Vi har precis köpt båten av en herre som påstår att den är nyrenoverad i motorn... känns som om vi gått på en riktig mina här. Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnkiAng 0 Postad 6 Augusti , 2017 3 timmar sedan, Mange249 säger: Glöm inte att marinkonvertera toppen alt använda nuvarande om den är ok. Är en del som skiljer. Blocket är som Conny skriver i det närmaste samma. Glöm inte heller att byta frostpluggarna när den är ren då bilvarianten inte har rostfria. B21/23 behöver sötvattenkylning för att fungera på riktigt och då springer lätt kostnaderna iväg. Om jag minns rätt passar de annars direkt på sprängkåpan fast blir rakställda. Inte alls menat att vara petig Georg_Ohm, men Aq145 är 2,3 L vilket är jätte bra, då vridet är klart roligare än på B20. Så du bör ha fått en piggare maskin när du bytte:) Tittar vi på den här situationen så har vi en oljeförbrukning i en omfattning jag aldrig hört talas om tidigare! 4L räckte i 2min. Det ger en förbrukning på 1L var 30e sekund. Man häller ju knappt så fort ur dunken.. Ringar och andra slitageproblem är inte grejen här, vi har ett hål typ som en 10-krona nånstans... Ett större hål måste det vara, helt klart. Frågan är hur jag ska hitta det, var på kylsystemet jag ska leta. Klart att inte motorn kan dra så mycket olja, det är helt orimligt. Men jag överdriver inte att den försvann så fort, tog - minuters drift sen var det tomt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 118 Postad 6 Augusti , 2017 (redigerade) Det är ju lätt att tro att oljekylaren är slut, och att oljan försvinner ut den vägen, vilket redan skrivits. Men innan du överhuvudtaget skruvar på den motorn skall du testa kompressionen! Biltema har en billig kompressionstestare som är lätt att använda. Skruva ur alla tändstiften, stäng bränslekranen, knip bränsleslslangen innan bränslepumpen (eller lossa den och plugga den) skruva i instrumentets mätslang i ett av tändstiftshålen, och drag runt motorn en 5-10 sekunder ungefär, med startmotorn, läs av instrumentet, notera, gör sedan likadant med de andra tre cylindrarna. Jag minns nu inte exakt vad det skall vara, men runt 10-12 kg/cm2, på bilmotorerna... men det viktigaste är att se om det är någon skillnad i komp mellan cylindrarna. Redigerad 6 Augusti , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Augusti , 2017 Oljekylaren sitter under avgaslimpan vid oljefiltret och ser ut som en smalare ölburk med rör. Lossar du locket i framkant kanske du ser nåt, men bäst är att lossa hela och kika ordentligt. Att du tappar effekt är för mig det som gör att du behöver testa kompet, men oljeförbrukningen kan mycket väl peka på oljekylaren. Har du vatten i oljan? Du bör ha ett vattenintrång åtminstone när oljan tar slut och trycket utåt sjunker. Kom båda felen samtidigt? Gick den bättre när du köpte den? Nyrenoverade motorer kan generalrasa om jobbet inte är gjort rätt, men nu gäller det att hitta felet oavsett. Stöter du på problem, ta bilder och lägg upp. Jag och många andra här har skruvat dessa motorer till leda och med lite råd går väldigt mycket på dom att skruva med vanliga verktyg och lite tålamod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnkiAng 0 Postad 13 Augusti , 2017 (redigerade) På 2017-08-06 på 11:46, AnkiAng säger: Någon som vet vad felet kan vara, motoroljan försvinner på nolltid ur motorn på vår Volvo Penta B20. Tror motorn är från 70-talet. Det går alltså JÄTTE-fort, så det är inte något litet läckage. Min gissning är att de försvinner ut via avgaserna men utan att förbrännas för motorn går, dock bara med en maxfart av 6-7 knop. Den ska göra ca 25 - 30 knop. Det ryker inte, syns ingen olja i motorluckan så den måste gå ut i kylvattnet. Den är sjövatten-kyld. Vad tror ni? Nu har det konstaterats att det är hål i oljekylaren och den måste bytas ut. Kvarstår dock effektbortfallet, men nu var det vatten i oljan, såg det på oljestickan så det kanske kan förklara den saken. Men ett kompprov blir det, men först byta oljekylare alltså. Jag köpte denna båt i våras och det första som hände var att en kylvattenslang gick tvärt av eftersom styrningens armar i motorrummet nötte emot slangen varje gång man rörd på ratten. Det kom sig av att den "pinne" som reglerar vinkeln på propeller inte satt på... Säljaren glömde att skicka med den och jag visste inte bättre. Motorn gick varm, och säljaren tog på sig ansvaret och bytte topplockspackning. När vi sen skulle ut på tur nummer två hände alltså detta med att oljan försvann. Jag har svårt att tro att hålet kommit sen vi köpte båten, nej det fick vi nog på köpet. Jag ringde säljaren, arg som ett bi, och ville häva köpet (vilket jag ville redan första gången det gick på tok) Han ville inte gå med på det men skulle kolla upp vad felet kunde vara denna gång. Nu har han alltså hört av sig och konstaterat hål i oljekylaren och han beställer en ny i morgon. Jag har gjort klart att jag inte vill stå för den kostnaden, vill nog helst lämna tillbaka båten. Om jag förstår saken rätt kostar en sådan 15000 spänn! Det ska bli synnerligen intressant att se hur det går. För effektbortfallet måste åtgärdas också, och denna gång ska säljaren vara med då vi provkör efter att han lagat. Första och andra turen med båten varade typ 10 minuter per gång innan det gick åt helvete :-) Motorn är by the way en AQ105A Redigerad 13 Augusti , 2017 av AnkiAng Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser