Adameng 0 Postad 28 Juli , 2017 Hej! Ny inom ämnet (kan inte ett skit) Hade behövt hjälp att hitta info om denna båtmotor såsom modell år, fyrtakt eller tvåtakt? Har försökt googla och tyda modellbetäckningen men blir inte klokare då jag inte hittar några nummer som stämmer. Fick motorn gratis och tänkte om det var värt att se över den och få den till att gå. Som sagt det jag tagit reda på helt själv är att det står evinrude 4 på den och den är blå... Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 382 Postad 28 Juli , 2017 Här bör du finna vad du söker: http://www.marineengine.com/parts/engine-model-guides/omc-johnson-evinrude-model-number-guide/omc-johnson-evinrude-model-number-guide-00002.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 382 Postad 28 Juli , 2017 Så här avkodar jag ditt motornummer: BE4BRHLESR B = Beelgium E = Evinrude 4 = 4hk BR = Euro Rope Start (Snörstart) H = Less Integral Tank (Integrerad bärnsletank) L = 20" Long (Lång Rigg) ES = 90 (modellår) R = MODELL RUN or SUFFIX (modellversion) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adameng 0 Postad 28 Juli , 2017 Det är just det integrerad tank.. Det är det som inte stämmer för det är inget tanklock på den utan slanganslutning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 382 Postad 28 Juli , 2017 Har du tagit av kåpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 382 Postad 28 Juli , 2017 Det kan iofs. kanske vara så att "Less Integral Tanks" ska översättas till "Utan Integrerad Tank" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adameng 0 Postad 28 Juli , 2017 Nix har inte tagit av kåpan än. Såg bara att det fanns två kopplingsanslutningar för slang. Men jag antar att det är en tvåtakt. Gasen är ju på framkant utav kåpan ovanför choken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 382 Postad 28 Juli , 2017 Ja, det är två-takt. Är det en sån variant som saknar växelväljare som driver propellern konstant, och man backar genom att vrida motorn 180 grader? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adameng 0 Postad 28 Juli , 2017 Det vet jag faktiskt inte. Vart borde den sitta ifall det har växelväljare? I framkant av kåpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 382 Postad 28 Juli , 2017 (redigerade) På äldre motorer brukar den sitta på motsatt sida som styrspinnen. På denna bild kan du se växelväljaren på en motor liknande din, ser ut som framåt växeln ligger i: Redigerad 28 Juli , 2017 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 881 Postad 28 Juli , 2017 1 timme sedan, Adameng säger: Det vet jag faktiskt inte. Vart borde den sitta ifall det har växelväljare? I framkant av kåpan? Spaken syns på din bild, höger sida något under kåpan. Friläge+framåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 382 Postad 28 Juli , 2017 1 minut sedan, Rascal säger: Spaken syns på din bild, höger sida något under kåpan. Friläge+framåt Ja där är den ju. Så bara en växel plus friläge alltså, så för att back behöver motorn vridas runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser