Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
johan_paz

Landström utan JFB, olika storlekar på batteribanker och övriga eltankar

Rekommendera Poster

Ny båt införskaffad. Enkelt men fungerande elsystem med 2x80Ah till motor och 2x80Ah förbrukningsbatteri. Ingen laddare mer än en liten ctek per bank (3,6A) för vinterunderhåll. Ingen landström. 

 

Jag tänkte för att underlätta, låta bli att skaffa vvb, och kommer därför inte ha behov av något jordat uttag ombord. Både laddare och induktionsplatta har ojordade kontakter, över detta kommer jag endast ladda telefoner osv, allt detta utan jord. Säkring finns som oftast iland, så enligt så som jag tänker så är egen jfb, säkring och egen normcentral bara onödigt (då det ej kommer gå någon jord ut ur denna). Tänkte sätta 3-4 ojordade uttag ombord, detta kan då kopplas i vanliga ip65 kopplingsdosor till ett landströmsintag. Problemet med galvanisk ström borde då vara totalt eliminerat.

 

Vidare så tänkte jag föra över ett batteri från motorbanken till fritidsbanken så att resultatet blir 1x80 motor och 3x80 förbruknings. Har funderat på att helt separera dem, bara ladda motorbatteriet med generatorn, och resten av batterierna med laddare och 100-130w solpanel. Ta bort skiljerelät och ha två helt skilda system. Finns det några nackdelar med detta? Annat än att man inte kan ladda med motorn vid längre uppehåll i naturhamn. En 120w solpanel och ett nyare kylskåp borde göra att 3x80a räcker ganska länge, om jag nu kan ta ut närmare 240/2= 120 ah ur dem.

 

Skall jag satsa på en laddare med två kanaler om jag har två separata system? eller kommer inte de funka då jag har olika kapacitet i bankerna?  Eller är en vanlig enkanals laddare till förbrukningsbank och en av de befintliga 3,6A laddarna till motorbatteriet en bättre ide?

 

Vidare så undrar jag samma när det gäller regulatorn för solpanelen, klarar någon av dem som finns på marknaden olika storlekar av banker? Eller ska jag nöja mig att använda ström från solen där det behövs, dvs till förbrukningsbatterierna. Kan enkelt koppla om alla batterierna till en bank för vinterförvaring om jag förvarar utomhus och kan använda solpanelen.

 

Någon som har någon kommentar om direkt feltänk, eller tips hur man kan göra det ännu enklare? 

 

mvh

Johan

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla inte bort skiljereläet, bra om motorn (generatorn) kan ladda båda batteribankerna!

Jag förstod nog inte din tanke här, eller om det var ett tankefel?

 

Det kan vara lurigt att koppla ihop batterier, visst bra med 3 x80Ah till förbrukarbatterier, men förvisa dig om att dessa tre har samma status, är ett av dem i sämre skick vandrar bara strömmen från det bättre till det som är sämre. Sedan har ju startbatterier och förbrukarbatterier olika egenskaper.

 

Med en solcellpanel om 100W klarar du dig bra, då kan du ha ett kylskåp oberoende av landström. Jag vet att 50W solpanel tillsammans med 1-2 timmars motorgång per dygn fungerar bra, så 100W bör räcka, utan att göra en strömbudget, känns det ok.

 

En moderns MPPT-regulator efter solpanelen är väl närmast standard idag.

Dessa regulatorena är enligt reklamen 30% effektivare än de äldre PWM-regulatorerna.

 

Vanligtvis behöver man aldrig ladda startbatteriet, det brukar generatorn fixa, den fyller snabbt på den enegin som startmotorn förbrukade, direkt efter start.

 

En batterimonitor, "batteritankmätare" är aldrig fel det heller, med den håller du koll på förbrukarbanken. Nasa BM-1 är populär bland detta forums skribenter.

 

Även om du tänker ha ett synnerligen enkelt landstömssystem, så är ju en jfb bra att ha ändå, det finns ju sådana som är integrerade i själva kabeln.

Även om induktionsplattan är dubbelisolerad kan det ju bli fel på den ändå, även om det är långsökt.

Med sådan kan du ju bara laga mat i hamnar med landströmstillgång. Hur lagar du mat i naturhamn?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Dessa regulatorena är enligt reklamen 30% effektivare än de äldre PWM-regulatorerna.

Nä, den skriver "upp till 30% mer effektiva". De 30% kan man klämma ut om batteriet är tomt. I normalfallet pratar vi om 10-15% mer effektivitet hos en MPPT regulator. 

Batterier med olika kapacitet" växer ihop" efter några dagar. Det saknar helt betydelse att de har olika kapacitet så länge det är samma typ av batterier.

--

Sätter man upp uttag, monterar fast kabel etc så ska det finnas en fast monterad jordfelsbrytare och en tvåpolig säkring.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Anledningen att jag vill ta bort skiljerelät är för att göra ett totalt idiotsäkert system. Motorn sköter sitt och solpanel+landströmsladdare sköter förbrukningsbatterier. Behöver ej tänka på någon problematik att ladda olika stora banker då de är helt olika system. Förbrukningsbatteriet är alltid fulladdat när man ger sig ut och bra väder (varmt) bör kunna hålla de nära fullt laddat dagtid, nattetid går det ner en natts kylskåpskörning.

 

Vad är det för fördel med en egen jfb då man ej har några jordade uttag ombord? Den skyddar ju inget, utan sitter bara och är en möjlig felkälla. Skulle jag installera jordat uttag så behöver jag givetvis en jfb, men då det ej är planen så anser jag att den inte har någon funktion ombord.

Induktionsplattan kan den aldrig skydda då den ej har en jordad kontakt (IKEA Tillreda). I naturhamn använder jag spritkök, för att slippa risken med gasol.

 

Även tvåpolig säkring ställer jag mig frågande till, det jag får från kajen är: Nolla, ledare och jord. Jorden används ej.  Säkring sitter enbart på ledare,  nollan kopplas på en nollskena i en normcentral, så varför skall jag ha en säkring till som ej heller används?  Ofta har man i sin egen normcentral en 10A säkring, medans det på kajen kan finnas allt från 10 ner till 6ah. En säkring ombord gör därför i en del  fall ingen större nytta. En huvudströmbrytare ombord är givetvis bra att ha, och det har man i och med att man har en kabel kopplad i intagskontakten, som man kan dra ut. 

Redigerad av johan_paz
säkring
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier med olika status växer ihop på ett sådant sätt att de förtär varandra, en del saker kan jag diskutera, men inte detta! Jag har gjort tillräckligt mågna budgetkopplkngar mellan bra och halvdåliga batterier för att erfarenhetsmässigt ha vetorätt här! :wacko:

 

Jordfelsbrytare har ingenting med skyddsjorden att göra (det känns som om jag skrivit detta alldeles nyss, i annan tråd). Jfb är kopplad mellan fas och nolla, och känner av om det är någon skillnad i strömmen som går i dessa ledare, vid minsta skillnad bryter den, exempelvis om du kommit i kontakt med en ledare i induktionshällen, så går strömmen genom din kropp och ditt hjärta ned i durken, ut i skrovet och ned i vattnet... nåja... Men jfb bryder inom millisekunder innan ens ditt hjärta går över i förmaksflimmer eller ens i en arytmi.

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är av exakt samma status, märke, modell, årsmodell och skick. Så det är två olika stora banker jag tänker ha, med 1 batteri i en bank, 3 i den andra. Två separata system som ej är sammankopplade någonstans utom möjligen i en solpanelsregulator.

 

Där mindes jag något som jag lärt mig för längesedan, givetvis fungerar jfb så, fick för mig att den mätte om ström läckte från nolla till jord, men givetvis är det så som du säger. Så jordfelsbrytare med tillhörande normcentral kommer det bli. Eftersom jorden ej kommer gå ut ur min normcentral så borde även i det fallet risken för galvanisk korrosion vara  obefintlig.

 

Men tvåpolig säkring, skall man bryta nolla om säkringen för ledaren går? Eller vad är meningen med just en tvåpolig säkring?  Inget större problem att koppla in en, men den måste ju även ha ett syfte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, är batterierna i någorlunda samma skick så går det att koppla ihop dem. Men halvdöda batterier går inte, det är riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, johan_paz säger:

Men tvåpolig säkring, skall man bryta nolla om säkringen för ledaren går? Eller vad är meningen med just en tvåpolig säkring?  Inget större problem att koppla in en, men den måste ju även ha ett syfte?

Egentligen behöver inte bry sig om funktion, det är bara följa reglerna. Anledningen är väl att man inte alltid kan vara säker på att fas och nolla är rätt kopplade.

Obs att det finns regler för vilka kablar som ska användas, hur de ska vara förlagda mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att handla utan att veta varför är jag allergisk mot, därav frågorna  men ja, felkopplat i landcentralen kan ju leda till nolla som ledare och tvärt om. 

 

Med max 10A säkring så räcker 1,5mm2 kabel gott,  "jordkabel" N1XV eller liknande. Godkänd för förläggning överallt förutom nära värmekälla.

Själva kopplandet får en elektriker i släkten göra, mest för att det blir snyggare, då de inte är krav på att vara elinstallatör för att koppla/förlägga el på fritidsbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att förse varje batteri med en egen huvudbrytare löser man problemet om de är lite olika. För det är bara när de lämnas ensamma utan vare sig extern laddning eller urladdning som en skillnad kan ställa till det. Så fort du drar ström ur eller laddar banken (dvs använder den) är det istället dessa strömmar som dominerar.

 

Men visst rimmar extra brytare illa med din ide om ett idiotsäkert system. Fast jag tycker inte ett tänk utan skiljerelä, brytare m.m. är att kalla idiotsäkert. Snarare idiotiskt....;-)

 

Med brytare och relä av bra kvalitet gör de sitt jobb under många år. Mina är t ex inne på 15:e säsongen utan några problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, johan_paz säger:

 "jordkabel" N1XV eller liknande. Godkänd för förläggning överallt förutom nära värmekälla.

Själva kopplandet får en elektriker i släkten göra, mest för att det blir snyggare, då de inte är krav på att vara elinstallatör för att koppla/förlägga el på fritidsbåt.

Nej, N1XV är inte tillåten.

Det krävs ingen behörighet för att göra installationen men man ska ha "nödvändig kunskap" som också bör vara dokumenterad. Anläggningen ska också isolationsprovas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, bhemac säger:

Nej, N1XV är inte tillåten.

Varför skulle inte "jordkabel" vara godkänd? Den får förläggas överallt annars, finns inga särkrav för fritidsbåt vad jag kan hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standarden  ISO 13297 reglerar vad som gäller för landström i båtar inom EU.

DENNA broschyr togs fram på den tiden Elsäkerhetsverket var ansvarig myndighet och har därför några fel som tex kravet på behörig elektriker. Men kraven på material är desamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är särskilda regler för kabeltyp i hamnar, vet inte om det framgår av broschyren.

 

Sedan tycker jag det är mera idiotiskt än idiotsäkert att inte använda skiljerelä.

Med skiljerelä uppnår du ju exakt det du beskriver att du vill uppnå och dessutom laddas förbrukningsbatterierna vid motorgång. Allt sker automatiskt och reläer håller väldigt, väldigt länge.

 

Mackey

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...