Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hbengtsson

Är detta symtom på sliten kona?

Rekommendera Poster

Hej,

DP-E drev med KAD44

Drevet har på senare tid börjat visa tecken på att något behöver fixas. Dels så har "klonket" vid ilägg av växel fram nästan helt försvunnit. Växeln har bara smygit i så man knappt märkt det. Har väl anat konan men inte gjort någon större deal av det. Men så idag märkte jag en fördröjning från det att jag lägger i växel fram till att drivlinan hugger till. Det rör sig om någon dryg sekund eller så. Däremot så funkar backen klockrent och den har ett friskt "duns" och svarar direkt när man lägger i växeln. 

 

Är det konbyte som står för dörren? Och måste man avbryta sin semester för detta eller kan man ta det som ett höstprojekt? Vill samtidigt inte riskera att tappa framdrivningen helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konan går att slipa. 

 

Så länge som den biter så kommer den att hålla i, du kommer alltså inte helt plötsligt att tappa framdrivningen när den väl har greppat. 

 

Du kan öka varvet något om den är långsam att greppa (alltså gasa till lite om växeln inte går i fast du lagt i den), dock är det bara en nödlösning som ökar slitaget ytterligare. 

 

För säkerhets skull kan du ju kolla att ditt elektroniska reglage fungerar som det ska. 

 

Men som svar på frågorna: ja du kan komma att behöva byta/slipa konan framöver. Nej du behöver inte avbryta semestern än. Kolla dock för säkerhets skull att du har en försäkring där det ingår assistans ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack Magnus för utförligt och informativt svar!

 

Ang reglaget, jo det är ju lite annat som spökar också. Mitt varv påpekade att växelföraren/växelväljaren på drevet bör bytas inför nästa säsong. Jag har faktiskt ibland problemet att växeln inte vill gå ur riktigt. Då får man meka fram och tillbaka med reglaget (brukar räcka med en gång) och då hamnar man i neutral. Detta sker dock ganska sällan, men väl så att man tänker på det. Kan ju kanske vara aktuatorn som också spökar i kombination...eller själva reglaget kanske

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...