Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
hegges

år o tillverkning av Fingal

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

finns ngt. register/ tillverkningsår el. likn. ang Fingal 27/28? har segel nummer 1327...

Redigerad av hegges

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tittade i SXK matrikel från 2002 som var den äldsta jag sparat. Det var väl oftast KR-nummer på Fingal så då borde man kunna jämföra med en del andra båttyper. Fingal 1251 var från 1968 och 1455 från 1969. En Vindö 30 med nr 1330 var från 1968, verkar ju rimligt att det skulle vara i samma nummerserie, och i så fall borde din också vara en -68.

Det finns säkert någon som har kvar äldre matriklar och kanske kan hitta din båt där.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Nej tyvärr så är det så vitt jag vet så att Fin-Gal inte har några tillverkningsnummer.

 

Min Fin Gal hade segelnummer 687 och var tillverkad 1966. Men detta vet jag endast tack vare att jag hade god dokumentation ifrån föregående ägare..

 

Fair Winds

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du kan vara rätt säker på att din båt är från slutet av sextiotalet, som Trewq skriver så tyder ju segelnumret på detta.

 

Min båt var bygge nummer 101 och lämnade fabriken i Gränna i februari 1966.

 

Lite synd att det inte finns något register över Fin Gal men lite har du ju ändå fått reda på..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju båten tillverkad av Fisksätravarvet.

Jag har haft både en havsfidra och en storfidra tillverkade av samma varv.

Eftersom jag är lite tokig - ägnade jag mig under några år att göra register över de två båttyperna.

Av någon vänlig själ fick jag Fisksätravarvets leveransregister för de bägge båttyperna.

Det finns säker/har säkert funnits ett leveransregister för Fingal också.

På märksylten i Havsfidrorna och storfidrorna finns två numer. Det kortare är respektive båttyps tillverknings- och segelnummer. Det längre numret är är fisksätravarvets totala tillverkningsnummer för samtliga båtar.

Om Fisksätravarvet var så noggranna för två av sina många båttyper, tror jag bestämt att de var det för alla andra båttyper också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På några av de Fisksätratillverkade båtar jag seglat på så har Fisksätra haft sin tillverkarskyllt men den Fin Gal jag ägde på 80-talet hade ingen skyllt. Det var en tidig med mahogny överbyggnad och trärigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...