Olleman82 114 Postad 29 Maj , 2017 Hej, Grundinformation: Bayliner 2855, Motor MAG 383 från 2007 enligt ECU endast 100 gångtimmar, Drev: Bravo 3 2016. Vid sjösättning för ett par veckor sedan slarvade min traktorchaufför så till den milda grad att han släppte på vajern från trailern till båten och sedan började backa nerpå rampen. Innan jag hann stoppa honom började båten glida av sina rullar och drevet slog i botten (i upptiltat "Trailer" läge). Drevet fick rejäla materialskador "baktill" dvs, bakom propellern när det gled utmed rampen tills att vattnet lyfte aktern. En mek gjorde en första bedömning och sa att jag kunde köra med båten tills detta kunde ordnas. Provkörde i helgen 5nm med ett antal fullgasningar och båten går jättefint, inga vibrationer och utmärkt topphastighet och maxvarv. Dagen efter kör vi i makliga 4-5 knop och efter ca 45 minuter börjar det bara väsa från motorrummet. Efter snabbt ankarfällande och felsökning konstaterar jag att motorn roterar men inte axeln till drevet - medbringaren säger min mekaniker. Min fundering är, hur sannolikt är det att detta hör ihop med "smällen" båten fick vid sjösättning? Meken är högst tveksam till att den smällen skulle kunna påverka detta men samtidigt tycker jag att det är lite väl mycket sammanträffande och inte ska väl medbringaren gå sönder på en 10 år gammal motor även om den skulle ha gått lite mer än timmarna ECUn rapporterar? Dels vill jag gärna se att det hänger ihop med grundstötningen för då blir det en försäkringsfråga men jag är kanske ännu mer mån om att hitta grundorsaken så att jag inte står med en trasig medbringare mitt i sommaren och måste lyfta motoreländet igen... Tankar tages som vanligt tacksamt emot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 29 Maj , 2017 Troligen inget med "grundstötningen" att göra.. skall det bli någon rörelse där så måste antingen drevets infästning eller skölden ha flyttat på sig. Troligen missat att smörja och det har blivit varmgång i aluminiumen, tyvärr.. Sedan kan du jo hävda att det är ett samband till försäkringsbolaget givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 29 Maj , 2017 Axeln var väldigt väl infettad när den sattes dit första gången efter sköldrenoveringen i vintras, sedan har drevet iof varit av ännu en gång då det läckte i en bälg efter första sjösättningen och då fettades axeln inte in på nytt. Det kanske är långsökt men jag funderar på om en "stöt" i skölden skulle kunna knuffa till motorn någon mm och därmed förstöra linjeringen av motor och axel. Kände dock inga ovanliga vibrationer i båten även om jag inte känner den så väl ännu. Det ska tydligen vibrera rätt ordentligt om man inte lyckats med att linjera motorn... Ska bli väldigt intressant att se om man kan dra slutsatser om VAD som orsakade detta när vi har isär det vilket i bästa fall sker redan till helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 779 Postad 29 Maj , 2017 Är det inte ryckdämparen som separerat i gummivulkningen eller att det blivit rent på splines i den samma. Har motorn varit rätt linjerad från början? Eller blev det verkligen rätt när skölden monterades tillbaka Om jag fattat saken rätt så har du bara haft båten sedan slutet av säsongen 2016. Nu är jag inte så hemma på Mercruiser och dess drev, men ett sådant haveri borde ju inte komma efter några timmars drift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 29 Maj , 2017 Att detta sker strax efter sköldrenovering tyder på att motorn ej har blivit korrekt linjerad därefter och därför har splinesen i ryckdämparen gett upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 29 Maj , 2017 Jag hade en men som lyfte och satte tillbaka motorn och en som gjorde skölden. När drevet monterades tillbaka var jag själv med när orginalverktyget användes för att linjera och drevet gick i mycket lätt. Då det läckte vid den nybytta bälgen strax därefter kom den andre meken tillbaka för att åtgärda detta och han konstaterade att motorn var utmärkt linjerad eftersom drevet gick så lätt i. Alltså två olila mekar som båda anser att motorn satt helt rätt. Men visst, allt är ju möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 29 Maj , 2017 Efter sedvanligt googlande verkar det som att ett nytt drev på en halvsliten ryckdämpare kan slita ut densamma rätt fort. Båten fick nytt drev förra året i juni. Kanske hänger det ihop med det? Lustigt eller snarare väldigt tråkigt med alla dessa problem på en båt jag betalade betydligt mycket extra för då motorn i princip skulle varit i nyskick och drevet nytt. Har hjälpt mig föga kan man säga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 29 Maj , 2017 Välsmord drivaxel kanske duger? men man bör använda smörjnippeln på ryckdämparen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 30 Maj , 2017 Konsensus är mer eller mindre att smällen vid sjösättningen troligtvis inte orsakat detta i alla fall? Något speciellt jag ska vara extra uppmärksam på när vi gör jobbet att lösa allt detta. Menar då saker jag ska titta på som kan tyda på fel motorlinjering, problem med skölden eller whatever. Vill verkligen inte behöva ta upp och sjösätta en fjärde gång detta året... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 2 Juni , 2017 ..man bör använda smörjnippeln på ryckdämparen För en som vet lite.. Kan någon vänlig själ förklara för mig var detta är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 3 Juni , 2017 Kan ta ett kort idag och lägga upp sedan. Idag ska det börja skruvas med eländet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 3 Juni , 2017 Hann inte med att ta en bild men hittade på nätet istället. http://www.boatingwithtr.com/Members/images/EngineCouplers.gif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 4 Juni , 2017 Tack, men var sitter det? Mellan motorn och drevet, vid akterspegeln, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 590 Postad 4 Juni , 2017 Den är fastskruvad på svänghjulet. I hålet i mitten är det splines och där går axeln från drevet in. Mellan mittendelen och ringen som är fastskruvad i svänghjulet är det någon form av "fjädring" antingen i form av en kraftig gummibussning eller i form av ett antal tangentiellt placerade fjädrar. Den dämpar alltså ryck i torsionsled mellan motor och drev. Därav "ryckdämpare". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 17 Juni , 2017 Dags att följa upp lite. Motorn hade mycket riktigt flyttat på sig av smällen och drevet och medbringaren byttes som en del av försäkringen . Var med under allt jobbet med båten och blev väldigt fundersam när meken satte dit det nya drevet. Han fick kämpa som ett djur för att få in det och sista biten fick han pressa in drevet med bultarna. Jag påpekade detta och han använde tolken ännu en gång och den gick lätt i. Hans förklaring är att både ny medbringare och nytt drev så blir det extra tight. Båten är nu i sjön igen men jag kan inte riktigt släppa detta. Alla säger ju att dreven bara ska "åka på plats " utan våld. Jag kan också se att motorn står lite snett, men vad är egentligen rakt, Det är ju inte säkert att motorfästena är exakt raka och centrerade heller. Vad tycker expertisen, är det bara att släppa detta nu? Man blir mer kontrollfreak än vanligt när de senaste felen och de senaste två extra sjösättningarna orsakats av 3e part. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 128 Postad 17 Juni , 2017 Har du provkört ännu? Och i så fall hur gick det? . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 17 Juni , 2017 Bara 200m till hamnplatsen, hade en tid att passa så våga inte chansa och köra ut idag. Har haft alldeles för otur det senaste:) Den korta biten gick fint. Föga förvånande iof, även om motorn nu skulle vara lite felriktad så klarar väl en ny medbringare lite innan den ger upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 18 Juni , 2017 Förklaringen nytt drev och ny ryckdämpare är som du säkert redan känt på dig helt felaktig och en dålig ursäkt för att meken skulle få komma vidare till nästa jobb Går tolken lätt då bör det dock inte vara några problem. Kan vara oringarna på axeln som bråkar lite? Skall man få en linjering helt korrekt så bör en gammal drivaxel användas då de tolkar(original) jag använt är korta jämför med en axel Men än en gång. Går tolken lätt så skall det allt funka. Tolken skall gå att få in och ut genom att bara dra/putta med två fingrar. Handkraft skall ej behövas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 18 Juni , 2017 3 minuter sedan, Capitan säger: Förklaringen nytt drev och ny ryckdämpare är som du säkert redan känt på dig helt felaktig och en dålig ursäkt för att meken skulle få komma vidare till nästa jobb Går tolken lätt då bör det dock inte vara några problem. Kan vara oringarna på axeln som bråkar lite? Skall man få en linjering helt korrekt så bör en gammal drivaxel användas då de tolkar(original) jag använt är korta jämför med en axel Men än en gång. Går tolken lätt så skall det allt funka. Tolken skall gå att få in och ut genom att bara dra/putta med två fingrar. Handkraft skall ej behövas Hoppades nästan på att du skulle svara, du verkar ha lite koll.... Precis, detta med fingerkraft är något jag läst mig till också. Det finns verkligem mycket mekar som inte allt gör jobbet "fackmannamässigt". Tolken gick in någolunda lätt men nog använde han hela handen alltid.... Vette sjutton vad jag ska göra, jag vill verkligen inte ta upp båten för en fjärde sjösättning. Några tips på hur jag kan göra? Funderar på att prata med försäkringsbolaget och få det noterat att jag haft invändningar men fått "lugnande" besked. Kanske kan det hjälpa mig lite om det händer något med medbringaren även om det tar ett år eller två innan den i värsta fall ger upp igen? Trodde verkligen att den här meken var duktig, han hade bra koll när det gäller att rennovera skölden tex och tog vettigt betalt för detsamma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser