Gå till innehåll
lördag 07 mars 2026
Thule

Flexibel paralellkoppling av batteri

Rekommendera Poster

Hej, har några tankar kring att utöka min förbrukningsbank med ytterligare ett batteri. 

Har idag en jolle med elmotor och den används sällan men batteriet är alltid med ombord. Borde det inte gå att enkelt paralellkoppla det batteriet till bef bank genom klämmor eller liknande (självklart röd till röd och svart till svart) från närmaste förbrukningsbatteri? 

Förstår att det kan bli problem med laddning osv om det är olika kondition på batterierna - men skulle uppskatta tankar kring mitt resonemang? 

Stort tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart det går.

Jag hade med extrabatteri i första båten.

Det kopplade jag kylboxen på när spänningen från regolatorn slog av förbrukningen.

När jag var borta från båten kopplade jag en kabel till närmaste cigguttag.. då laddades även extrabatteriet av solceller. Hade alltid fulladdat när jag kom till båten.

Då hade jag ett 120Ah batteri till förbrukning.. extrabatteriet va på 60.

Klarade lätt helger tom. nån hel vecka vid fint väder.

Du tänkte ha ditt jollebatteri som extra för förbrukningen?

Hur stort strömuttag du har till din förbrukning och hur mycket din landström/solceller/generator ger avgör ju hur grova kablar du behöver men typ cigguttag funkar skitsmidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst funkar det. Är extra batteriet tomt och batteribanken full så kommer  extra batteriet laddas ganska hårt. Vill man att det ska laddas lite långsammare så kan man klämma in ett motstånd emellan typ en helljuslampa. Bra men inte helt nödvändigt.

Använd bra kontakter, trevligare än klämmor. Anderson Powerpole är den typ av kontakter man ofta använder i tex truckar, fungerar utmärkt. Typ 100A modellen kan vara lämpligt. Har det själv mellan elsnurra och batteri eftersom det inte alltid blev så bra kontakt med klämmor.

Finns tex här:

https://www.elfa.se/search?q=Anderson+Power+Products&log=internal&wt_ga=2675145867_161622315990&wt_kw=2675145867_anderson%20power%20pole&gclid=CjwKEAjwu4_JBRDpgs2RwsCbt1MSJABOY8ano0ZAyQYWtfVGAKwA9uPnOuVrHj8mKOsxZjDek_A0shoCi_Hw_wcB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar! Låter som det kommer funka fint i sommar! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak jag glömde, jag kommer även koppla på en flexibel solcellpanel på jolle batteriet. Då borde väl ändå mina andra förbrukningsbatterier laddas genom jollebatteriet? 

Sedan om man kör jollen någon timme så är det bara att koppla ihop allt igen plus att jag får ett extra 12v uttag på batteriboxen jag har till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kommer att bli hur bra som helst.

Jag har haft jollen på släp och då har batteriet fått vara kvar. Laddat med en omvandlare och lång kabel.

Nu mera kan jag ganska enkelt lägga jollen på fördäck så jag byter till ett LiFePO4 batteri som blir fast monterat. Tanken är att det också ska bli en fast solpanel också. Uppfälld, över motorn. Nedfälld över mittoften. Då blir batterit laddadt när jollen ligger i sjön också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, har letat runt bland olika kablar och kommit fram till att startkablar med klämmor skulle kunna passa mina syften ganska bra? Någon som har något annat förslag inom samma prisklass? 

Tacksam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...