Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gaidin

Eberspächer D3W startar inte

Rekommendera Poster

Håller på att byta värmare i båten till en Eberspächer D3W för vattenburen värme.

 

Efter en massa kopplande så försökte jag starta den i går men den vägrade tända. Fläkt och bränslepump verkade fungera men ingen låga. Jag gjorde några försök, det tar ju lite tid innan luften i bränsleslangen försvunnit men den vägrade fortfarande efter ett tiotal försök.

 

Felsökte och insåg att jag monterat värmaren uppochner, vände på den och gjorde nya försök. Nu tickar inte bränslepumpen och fläkten startar inte heller. Jag har mätt alla spänningar från termostaten och de ser rätt ut. Spänningen fram till värmaren var 12v när den försökte starta och det gick ca 9 ampere in till värmaren, detta tycker jag indikerar på ett smärre spänningsfall när värmaren glöder.

 

Efter att jag vänt på den går det inga sådana höga strömmar, endast ca 0,1 ampere för att driva cirkulationspumpen och spänningen är lite högre, runt 13v.

 

Kan jag ha förstört värmaren när jag försökte starta den uppochner? Värmaren är ny och har garanti men jag vill vara säker på att det inte är jag som missat något innan jag skickar in den för kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gaidin,

 

Gammal post men kollar ändå.
Fick du fart på värmaren?

 

Jag har samma modell och skall installera till vintern.

Vet du vad bränslepumpen har för artikelnummer?

(Jag har en pump från gamal luftvärmaren som jag hoppas kunna använda men är osöker på om det är samma spec).

 

Mvh
Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...