Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
Emil-lelle

Dessa färgkoder, gäller en Jofa kuling

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska snygga till lite skador i gelcoten på min jofa kuling.

Orange överdel och vitt skrov.

Tror det är årsmodell -73.

Tror mig hittat att den oranga kulören är benämnd som nr 2011 orange/röd.

Men sen så var det skrovets färgkod?

Redigerad av Emil-lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa Seaseas katalog, där finns det en sida med färgkoder.

Den finns även på deras hemsida, men olika bildskärmar kan ju visa färger i fel nyans.

Jofa var ju mer åt kuloren "äggskal" om jag inte minns fel.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, när det gäller naturtroget återgivande av färgintryck - för inköp av målarfärg eller tapeter - anses "pappers-tryck" överlägset digitala färgskärmar. Men även papperstryck har sina problem, skulle säga att en tryckt massproducerad SeaSea-katalog knappast är bättre än moderna färg-displayer?

En sak som jag aldrig förstått är detta med "färgkod", alla tycks förutsätta att ifall man bara hittar rätt färgkod så kan ingenting gå fel? Att går man till färghandlaren eller gelcoat-fixaren - och nämner den magiska kodsiffran - så får man precis på pricken vad som behövs??

Är tveksam till detta, tänker att ögats färg- och ljuskänslighet är väldigt känsligt. Att en "kod" för absolut rätt intryck borde ha fler siffror än ynka fyra stycken? (Minst sex siffror i en kod behövs förmodligen bara för att fånga in "färgintryckets nyanser", sedan ett par till för att beskriva kemiska egenskaper?)
Finns nog ännu ingen bra universell standard för detta, är som sagt skeptisk till gamla fyrsiffriga färgkoder från 70-talet??

Detta med färgintryck ligger naturligtvis helt i betraktarens öga, var annars?
I DENNA GAMLA MG-TRÅD kan du själv testa optikerns s.k. Ishiaratest.
(Alltså förvånansvärt nog på din digitala färgskärm enligt anvisning.)

Haha, att tidens tand och UV-ljus kan förändra färgintrycket olika beroende på "kemin" lärde jag mig vid mitt snål-experiment med pytteburkar av modellfärg beskrivet HÄR.

Din båt ser nog ut ungefär så här?...
post-86835-0-96533800-1494585321_thumb.jpg

 

Hmm, själv använder jag ett gammalt windows-program kallat Paint. I bilden nedan syns hur man kan blanda sin egen färg, lägg märke till hur många variablerna är. [Addera ihop de sex tresiffriga talen som behövs för exakt bildintryck (6x3 ger ett artonsiffrig tal) och börja sen - liksom jag - tvivla på exaktheten hos fyrsiffriga koder?]
Sen edit: Har avlägsnat den oavsiktliga kopian av Jofa-bilden som råkade hamna på denna position i mitt ursprungsinlägg.

 

post-86835-0-34344100-1494585748_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående detta med färgkoder på båtar - till gelcoat är det oftast standardkulörer som använts, så ja - får man rätt kulörkod så brukar det stämma rätt hyffsat. Sedan är det ju så att på en båt från 1973 så har sannolikt kulören ändrats av ålder pga sol, vind och väder, så den kulören som det blir på lagningen är så som båten såg ut ursprungligen (i detta fall 44 år tidigare), så såklart kommer en lagning att synas - men ändå är det bättre än en olagad båt.

Angående antal siffror - det går jättebra att beskriva en kulör med fyra siffror. Eller en siffra. Eller en bokstav. Eller ett namn - bara alla är överens om definitionen av hur den kulören och nyansen ser ut exakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag får försöka komma så nära jag kan med hjälp av färgprover. Inte mycket annat att göra.

Tycker det verkar svårt att hitta koderna på båtens kulörer, framförallt på det gammalvita skrovet.

Sen till bilden ovan på kulingen så är det exakt den färgsättningen min båt har.

Tänkte ladda upp en bild men tapatalk fungerar inte för mig här på maringuiden när det gäller att ladda upp bilder i forumtrådar.

Fungerade konstigt nog att ladda upp i chatten som finns.

Där ligger en bild sen igår..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...