Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Finiki

Byta dieseslang Finnmaster 7050

Rekommendera Poster

Hej

Ska byta en torr och sprucken slang mellan tank, finfilter och vidare till dieselpump, totalt ca 5 meter. Jag undrar om ni har några tipps på hur jag ska göra, bla hur jag ska få ur luften, räcker det med den lilla pumparmen på dieselpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite övertryck i tanken, (luftmadrasspump i tankventilationen) är det bara att lossa luftskruvarna i tur och ordning.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ingen biltemaslang! det kan ju visserligen hända att man bytt leverantör, men i gummihjulsförsett landsvägsfordon, med bensinmotor, märket jag redan efter en sommarsäsong att biltemaslangen hade fått torrsprickor i böjarna. Några veteranbilskompisar hade gjort samma erfarenheter.

 

Köpte sedan en slang från Semperit i annan butik, den är hel och fin nu efter tre år i samma fordon.

-Men som sagt det kan ju hända att Biltema tagit åt sig av klagomålen och bytt leverantör.

 

Sedan finns det ju de som rekommenderar bränsleslangar som är omspunna av metallstrumpa eller textilstrumpa, kan ju säkert vara bra, men omöjliga att inspektera, man ser ju inte om det uppstått torrsprickor eller annan skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dåliga erfarenheter av Semperitslang, så den köper jag aldrig igen. När man böjer den hör man hur det knakar i corden. Däremot har jag goda erfarenheter av italienska slangar. Slang med strumpa ska man inte ha. Sjöfartsinspektionen godkänner inte sådana slangar i båtar ska klassas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dåliga erfarenheter av Semperitslang, så den köper jag aldrig igen. När man böjer den hör man hur det knakar i corden. Däremot har jag goda erfarenheter av italienska slangar. Slang med strumpa ska man inte ha. Sjöfartsinspektionen godkänner inte sådana slangar i båtar ska klassas. 

 

Tyvärr är de i en del fritidsbåtar svåra att undvara. Pga trånga motorrum och i många fall idiotisk slangdragning till matarpump och på returer så är de nästan omöjligt att klamma för slangarna utan att de ligger och nöter på en vibrerande motor eller annat. Tyvärr är de standard på rätt många båtar.

Ett alternativ är att använda vanlig slang och nöthölje till hydraulslang utanpå men man ser inte läckor på dessa heller.

Bästa alternativ är nog att byta slangar regelbundet och behålla metallspunnen. Att strunta i nötskydd helt ger bara ännu större risk för läckage, att  den (dyrare) nötskyddade slangen monterades från början beror på att man bedömt att det behövdes i installationen. Ofta är det bara en eller några slangar som är skyddade och resten vanliga slangar.

 

En annan risk som ofta glöms bort är alla kopparrör som som ofta finns i installationen, dåligt klammade i slanganslutningar mot sådant som vibrerar vilket gör att kopparen hårdnar och spricker. Inte så ovanligt i gamla installationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slang med strumpa ska man inte ha. Sjöfartsinspektionen godkänner inte sådana slangar i båtar ska klassas. 

 

Båtar med gasturbiner har stålomspunna bränsleslangar så det kan inte stämma. Dom båtar/fartyg jag arbetat på har haft stora dieselmotorer också, även dom med stålomspunna slangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...