Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kawa

Propelleraxelkoppling

Rekommendera Poster

Har denna i min båt och undrar om det är fel på den. Slangen som är kopplad sitter fast i en behållare med olja ca 1 m ovanför. Nivån på oljan har inte sjunkit på de 2 år jag ägt  båten. Jag tror att oljan ska smörja kopplingen. Är det rätt att det ska vara så eller är det stopp i kopplingen? Tar jag av slangen från kopplingen så rinner det olja ur den så där är inte stopp iaf.

post-91474-0-83232600-1476569152.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nivån ska inte sjunka i behållaren. Om den gör det är det läckage i axeltätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nivån ska inte sjunka i behållaren. Om den gör det är det läckage i axeltätningen.

Tack Rollen. Känns bättre när man får klara besked  :) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följdfråga: vad heter denna axeltätning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i min gamla tråd.

Om tätningen läcker hur få den tät igen?

 

(jag vet att bilden är liten men tänkte att det kanske är endast

den sortens tätning som har oljebehållare och att någon vet

något om den, Rollen tex)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Pyttebilden påminner mest om en kardanknut?
[Enligt denna din äldre mg-forumfråga så kan motorn vara en "TAMD31Pi" (vilket möjligen kan tolkas som AD31P för kardandrift]?
Vore nog bra med tydligare foto och/eller bättre beskrivning!


Oljebehållaren i sådant fall smörjer knappast själva kardanknuten.  Snarare gummitätningar längs propelleraxeln nära stävröret på känt manér?  (Sådana stävrörs-tätningar finns i flera fabrikat och  skall hålla sjövattnet ute i många år.)
Oljebehållare för sådana smörjer bara gummitätningar med smala läppar i kontakt runt den snurrande propelleraxeln. [Sådana smala gummiläppar borde snabbt slitas ner av friktion. Men den kombinerade verkan av sjövattnets kylande effekt och oljans smörjande (läs friktionssänkande) gör att gummiläppen ändå kan trivas.]


Om behållarens oljenivå inte sjunkt det minsta lilla på två år så verkar det - som du själv frågar - litet skumt. Varför alls ha en påfyllbar behållare för något vars nivå aldrig sjunker kan man undra. Svaret är nog att nivån normalt förväntas sjunka pyttelitet under en säsong, mer ifall gummitätningarna blivit slitna. [Behållarens höjd över vattenytan påverkar nog också en smula, i ditt fall dessbättre en hel meter. Tänker att trycket från oljebehållarens höjd gentemot sjövattnets djup samverkar så att den känsliga "tätningsläppen" får lagom blandning av kylande sjövatten och friktionshämmande smörjolja?]

Ursäkta utvikningen, men detta med smörjning, kylning, friktion och slitage råkar intressera mig.
Inte såpass att jag tar nån kurs i "tribologi" - men ändå. :)  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstorade bilden till 700%, men det är omöjligt att se vad du har för tätning, du får nog presentera en ny bild med fokus på delen där slangen från oljebehållaren går in.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte bekymra mig om axeltätningen, om den är tät. Oljan är främst till för att smörja lagerbussningen som sitter i tätningshuset för att centrera tätningsringarna. I många båter med denna typ av tätning, finns inte oljebehållaren. Det finns bara en slang som är fylld med olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thomas-1:

Hej! Pyttebilden påminner mest om en kardanknut?
[Enligt denna din äldre mg-forumfråga så kan motorn vara en "TAMD31Pi" (vilket möjligen kan tolkas som AD31P för kardandrift]?
Vore nog bra med tydligare foto och/eller bättre beskrivning!


Oljebehållaren i sådant fall smörjer knappast själva kardanknuten.  Snarare gummitätningar längs propelleraxeln nära stävröret på känt manér?  (Sådana stävrörs-tätningar finns i flera fabrikat och  skall hålla sjövattnet ute i många år.)
Oljebehållare för sådana smörjer bara gummitätningar med smala läppar i kontakt runt den snurrande propelleraxeln. [Sådana smala gummiläppar borde snabbt slitas ner av friktion. Men den kombinerade verkan av sjövattnets kylande effekt och oljans smörjande (läs friktionssänkande) gör att gummiläppen ändå kan trivas.]


Om behållarens oljenivå inte sjunkt det minsta lilla på två år så verkar det - som du själv frågar - litet skumt. Varför alls ha en påfyllbar behållare för något vars nivå aldrig sjunker kan man undra. Svaret är nog att nivån normalt förväntas sjunka pyttelitet under en säsong, mer ifall gummitätningarna blivit slitna. [Behållarens höjd över vattenytan påverkar nog också en smula, i ditt fall dessbättre en hel meter. Tänker att trycket från oljebehållarens höjd gentemot sjövattnets djup samverkar så att den känsliga "tätningsläppen" får lagom blandning av kylande sjövatten och friktionshämmande smörjolja?]

Ursäkta utvikningen, men detta med smörjning, kylning, friktion och slitage råkar intressera mig.
Inte såpass att jag tar nån kurs i "tribologi" - men ändå. :)  

Det är ingen kardanknut oljeslangen är kopplad till.

Tackar för en utförlig förklaring :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Jag förstorade bilden till 700%, men det är omöjligt att se vad du har för tätning, du får nog presentera en ny bild med fokus på delen där slangen från oljebehållaren går in.

 

😉

Ska fixa en bättre bild om ca 3 veckor när jag kommer hem, nu blir det segling med en god vän :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Rollen:

Jag skulle inte bekymra mig om axeltätningen, om den är tät. Oljan är främst till för att smörja lagerbussningen som sitter i tätningshuset för att centrera tätningsringarna. I många båter med denna typ av tätning, finns inte oljebehållaren. Det finns bara en slang som är fylld med olja. 

Ok, tack för info. Har lite vatten i kölsvinet därför undrar jag men det kan vara en läcka från motorn också så klart :-(. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kawa:

Ok, tack för info. Har lite vatten i kölsvinet därför undrar jag men det kan vara en läcka från motorn också så klart :-(. 

 

Jag trodde i min enfald att det var konstaterat att det läckte från tätningen, om inte så är fallet behövs ju ingen bild på det motivet.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Pentax:

 

Jag trodde i min enfald att det var konstaterat att det läckte från tätningen, om inte så är fallet behövs ju ingen bild på det motivet.

 

😉

Aldrig fel att få veta vad man har och hur det fungerar även om det inte är något fel just nu :-).

Misstänker att det är den som läcker men inte konstaterat det än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...