Jamos 0 Postad 9 Oktober , 2016 Jag har problem med laddningen på min gamla penta md96. Är 24voltsystem. Ur generatorn får jag ut 27volt men det kommer inte fram 27 volt till batterierna. Direkt från generatorn går kablarna in i en låda med spolar och lite annat. Någon som vet vad det är? Behövs den lådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 9 Oktober , 2016 Nu kan jag inte just dessa klumpar, men lådan ser ut att innehålla äldre reläer av något slag i övre raden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Oktober , 2016 Den lådan behöver du, det är laddningsregulatorn. Du har likströmsgenerator, och det där reläet ska sluta kontakterna och låta laddningen gå till batteriet vid en viss spänning. Ska också fungera som "backventil" så att strömmen inte går tillbaka till generatorn när spänningen sjunker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamos 0 Postad 9 Oktober , 2016 Ok kan det vara den som är boven i att jag inte får batterierna att ladda? Finns det modernare regulatorer att köpa eller går det få liv i den som sitter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Oktober , 2016 Det är lite trixigt att förklara hur man kollar dessa reläer såhär, och gör man fel så är det lätt att man får bakström till generatorn som lätt brinner upp då. Du har ju redan mätt upp generatorn som verkar ladda, och då är problemet regulatorn. Du kan iofs kolla att regulatorn har kontakt med batteriet, borde stå "Bat" på ena polen, där ska du ha 24 volt. Annars är det bästa att byta relä eller montera modern växelströmsgenerator med inbyggt relä. Annars hittar du säkert ett fungerande relä på någon lastbilsskrot, eller via Volvo/ Scania. Kan även finnas på ebay och tradera. Moderna reläer finns nog inte till likströmsgenerator. Själv skulle jag slå till på en ny växelströmsgenerator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Oktober , 2016 Kollade listorna, och en ny växelströmsgenerator till din motor kostar 2355 kr plus moms Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Oktober , 2016 En lösning är att instalera en växelströmsgenerator. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Oktober , 2016 Och ett nytt relä till din generator finns på tradera för 650 kr http://www.tradera.com/item/343480/266486400/laddningsrela-28-volt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamos 0 Postad 9 Oktober , 2016 Ok. Jag har mätt på de två vänstra kablarna (Röd och svart med gul tejp). Där har jag alltid 24v oavsett om motorn är igång eller inte, så jag antar att det är direkt till batterierna. Att byta till vanlig växelströmsgenerator kräver en del ombyggnad då sjövattenpumpen drivs av en genomgående axel på generatorn (ser ut som det i varje fall). Och då måste även vattenpumpen flyttas och få en drivning. Måste laddningsregulatorn matas med spänning från annat håll eller ska den sköta sig själv? Kabeln längst till höger (till höger om röda tejpen) vet jag inte var den går till. Blå tejp, röd tejp och de två som är numrerade med 1 och 2 går till generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Oktober , 2016 Glöm reläet på tradera, såg fel, det är till en växelströmsgenerator. Ditt relä behöver jord och kontakt med batteriet för att inte brinna upp. Annars sköter det sig själv. När generatorn kommer upp i laddning skickar den strömmen vidare till batteriet. Normalt har du en pol "Bat" som går till batteriet. En pol för jord. En pol för fält på generatorn och en pol för laddström från generatorn. Bosch relä brukar även ha en egen pol för laddlampan, annars sitter den kopplad på polen laddström från generatorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 127 Postad 9 Oktober , 2016 (redigerade) Herre min je... Det ser rätt hopplöst ut. Vad är det för generator som har en vattenpump på samma axel? Är du säker? Låter nästan som på en VW-bubbla, där det var kylfläkten som satt på samma axel som både de äldre likstrmmarna och de modernare växelströmsgeneratorerna... Om du hade bjudit ned mig i din båt, så hade jag brutit strömmen till denna laddningsregularor, och sprayat elektronikspray på dessa releäer och dess kontakter, sedan motionerat dessa med kandkraft, måhända är den något av reläerna som kärvar, eller nån kontaktgrupp som ärgat eller blivit bockad. Efter detta hade jag tagit fram radbandet och bett diverse böner till såväl kristna som hendinska gudar, liksom andra makter. När detta gjorts hade jag kopplat in alltihopa igen och provat om laddningen funkar... Om inte hade jag köpt ny nodern generator som har inbyggd regulator, och om den gamla driver vattenpumpen hade den fått vara kvar, men utan eletrisk inkopplning. Lite tillägg... De där laddningsreläerna till likströmsgeneratorer är helt elektromekaniska. I princip bygger de på den principen att laddningsströmmen skall passera releets spolen som då skall dra eller falla beroende på hir stor strömmen och eller spänningen är. Det är inte ovanligt att relernas spolar går sönder, de där stende trådlindade motstånden kan gå sönder, samt som jag skrev i ovan, reläernas kontakter kan ha oxiderats eller skadats på annat sätt, kanske bränts sönder. Häxans silverputs är annars bra att polera sådana kontakter med. Redigerad 9 Oktober , 2016 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 9 Oktober , 2016 Med största sannolikhet får du det att fungera igen om du putsar och rengör kontakterna på reläerna. Lite fint sandpapper (utan metall!), oxidlösare och sist en kontaktspray. 27V är lite lite brukar vara närmare 28, ibland lite över. Funktionen hos gamla laddningsrelän är både enkel och genialisk. Huuvudrelät har två spolar, den ena får relät att dra när spänningen blir tillräckligt hög och då bryts strömmen till fältlindningen. I den andra spolen går hela strömmen, vid för stor ström bryts också strömmen till fältlindningen. Sen samverkar dessa spolar så att stor ström ock hög spänning bryter snabbare. Det brukar finnas en justerskruv som man kan ställa spänningen med. Sen finns det ett backströmsrelä som kopplar bort generatorn när den slutar ladda. Det hela fungerar bra för att ladda startbatterier men mindre bra för större batteribankar. I denna burken sitter det tre reläer och även något slags motstånd. Jag TROR det är två relän för att reglera spänningen lite bättre genom att koppla in motstånd till fältlindningen. Troligen en sofistikerad manick på sin tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 127 Postad 9 Oktober , 2016 Nej, inget filande med sandpapper, smärgelduk eller fil på sådana kontakter, det blir små repor som ny oxid kan fastna i, bättre med Häxans eller annat putsmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 9 Oktober , 2016 Nej, inget filande med sandpapper, smärgelduk eller fil på sådana kontakter, det blir små repor som ny oxid kan fastna i, bättre med Häxans eller annat putsmedel. Man kan börja med oxidlösande men ofta är det repor, porer mm som helt enkelt måste slipas. En äldre truckmotor lämnar man för att svarva kommutatorn och sen fila upp spåren. Jag har jobbat med stora likströmsanläggningar, många hundra kW. Det är ett ständigt filande och putsande av kontakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Oktober , 2016 När jag började i branchen var likströmsgeneratorer det alenarådande, de flesta försök att putsa och justera laddningsrelä brukade resultera i att det till sist fick bytas! Jag håller med Georg i hans förslag att låta generatorn sitta kvar och bara driva vattenpumpen, för att sedan montera en växelströmmare till laddningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamos 0 Postad 9 Oktober , 2016 Tack för alla tips, ska ner till båten så fort jag får tid och rengöra så mycket jag kan. Nån som vet vad de två svarta knopparna är? De står pull and turn på de. Om man drar ut och vrider så fastnar de i utläget, om man sen vrider på de så hoppar de in i inläget. När jag mätte spänningen på generatorn var det inte exakt 27 jag fick utan 27.6 eller 27.8 minns inte riktigt. Får jag inte reläerna att funka blir det en ny generator och låta den gamla sitta kvar om jag inte hittar ett bra sätt att fästa upp vattenpumpen med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 127 Postad 9 Oktober , 2016 Tro det eller ej, även jag har jobbat en himla massa med generatorer och dess laddningsregulatorer. Nu vet jag inte hur din generator är kopplad, men vanligtvis är likströmsgeneratorerna till fordonsindustrin utförda som seriegeneratorer, alltså kommutorn och fältlindningen är kopplade i serie. För att testa om generatorn funkar kan man en kort stund koppla den som en elmotor, ja om du lyfter av drivremmen först. Det räcker med 12 V. Vanligtvis heter anslutningarna D+ och DF- men det kan skilja en del. Pentax håller med mig, och jag med honom, och så tillägger jag att om du fixar denna generator nu, så är det bara en tidsfråga innan något annat lägger av. Jag brukar skilja på laddningsregulator och laddningsrelä, enligt mig har du ett laddningsrelä. Som kanske nu lämnat in en avskedsansökan. Sedan är det själva generatorn som jämfört med växelströmsgeneratorerna är rätt så ineffektiv. Vanligtvis behöver likströmmarna högre varvtal för att leverara. Men det kan ju bero på remsivornas diameter också, utväxlingen. Lagren i generatorerna brukar förr eller senare ge sig också, det gäller ju förvisso växelströmsgeneratorerna också, det har med åldern och slitaget att göra. Lägg gärna in en bild på hur generator samt vattenpump ser ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 127 Postad 9 Oktober , 2016 Tack för alla tips, ska ner till båten så fort jag får tid och rengöra så mycket jag kan. Nån som vet vad de två svarta knopparna är? De står pull and turn på de. Om man drar ut och vrider så fastnar de i utläget, om man sen vrider på de så hoppar de in i inläget. När jag mätte spänningen på generatorn var det inte exakt 27 jag fick utan 27.6 eller 27.8 minns inte riktigt. Får jag inte reläerna att funka blir det en ny generator och låta den gamla sitta kvar om jag inte hittar ett bra sätt att fästa upp vattenpumpen med. Tja, någon slags tvångstyrning av laddningen, gissar jag. Men nu när jag tittar på bilden igen, så undrar jag vad detta egentligen är för något, det halvrostiga elskåpet till vänster, hör det till installationen också? Det ser ju mer ut som en generatorinstallation "typ" elverk, kan du backa eller zooma ut och ta några bilder till? Troligtvis variererar generatorns spänning med varvtalet, ja det skall den göra iallafall, innan laddningsrelät då. Jag har tillverkat konsoler till generatorer av vanligt bandjärn, så kallat bonnsmide, sällan snyggt men ofta funktionellt, med några lager färg rostar det ju iallafall inte första säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamos 0 Postad 10 Oktober , 2016 Lådan till vänster innehåller bara två relän, ett till att bryta dieselpumpen för att stanna motorn, det andra klickar när jag vrider på tändningen, vet inte vad det gör än. Jag har en bit att åka till båten men ska försöka ta mig dit inom de närmaste dagarna för att rengöra och ta lite fler bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 127 Postad 10 Oktober , 2016 Ok. Jag frågade för att jag inte sett en sådan lösning tidigare, men å andra sidan har jag inte sett allt, ännu.... Babylons hängande trädgårdar exempelvis, men dessa har nog ingen annan sett heller.... smily! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser