Gå till innehåll
torsdag 12 februari 2026
Bosse

Data om en Mercury 90-2 3 cyl. från 2003

Rekommendera Poster

Vad väger en sådan motor och hur mäter jag för att veta om den har lång eller kort rigg?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv kommit fram till att den väger c:a 140Kg, men det där med lång el. kort rigg begriper jag mig inte på.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du mäter avståndet mellan kavitationsplattan och det stället som vilar på akterspegels övre kant, är det 52 cm (20")  är det lång rigg, är det 38 cm (15") är det kort rigg. 90 hk motor är med 99% sannolikhet långriggad.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du mäter avståndet mellan kavitationsplattan och det stället som vilar på akterspegels övre kant, är det 52 cm (20")  är det lång rigg, är det 38 cm (15") är det kort rigg. 90 hk motor är med 99% sannolikhet långriggad.

Tack och bock.

Jo det är precis vad jag gissat på, gott att få det bekräftat,. Jag har letat i många trådar efter det svaret men gått bet, inte lätt att söka i detta forum tyvärr.

Detta säger mig att den bör passa till en båt som heter Triss 570 (aldrig hört om) som har 540 mm. mellan akterspegelns övre kant och lägsta punkten på botten.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla typskylten på motorn.

Den vanligaste typbeteckningen på Mercury 90 hk 2-takt är 90 ELPTO

E - electric start
L - long shaft
PT - power trim
O - oil injection

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla typskylten på motorn.

Den vanligaste typbeteckningen på Mercury 90 hk 2-takt är 90 ELPTO

E - electric start

L - long shaft

PT - power trim

O - oil injection

Bra info, tack. Det är en ELPTO.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack och bock.

Jo det är precis vad jag gissat på, gott att få det bekräftat,. Jag har letat i många trådar efter det svaret men gått bet, inte lätt att söka i detta forum tyvärr.

Detta säger mig att den bör passa till en båt som heter Triss 570 (aldrig hört om) som har 540 mm. mellan akterspegelns övre kant och lägsta punkten på botten.

/B

Precis !!!!!! Kavitationsplattan skall vara någon centimeter över nedersta punkten på botten. Ju högre du kan montera motorn desto mindre blir vattenståndet och högre fart, dock större risk att propellern börjar ventilera. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenmotståndet skall det vara, inte vattenståndet ! Stavningskontroll har egna åsikter ibland :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenmotståndet skall det vara, inte vattenståndet ! Stavningskontroll har egna åsikter ibland :P

Hade faktiskt inge problem med att lista ut det ;)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade faktiskt inge problem med att lista ut det ;)

/B

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...