Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
FinMick

Laga egen ryckutjämnare

Rekommendera Poster

När min båt strax efter köpet havererade dryga 6 sjömil ut i Kvarken fick jag en hel drös med problem att lösa. Ryckutjämnaren var ett av dem. När backslagets kuggar gav upp tog de nämligen ryckutjämnaren med sig. Reservdel hittades ingenstans begagnad, ny fanns inte längre att fås från Volvo. På nån sajt nere i Europa fanns den, men de skulle ha 450€ för den.

 

Alltså gjorde jag en egen.

 

Jag hittade en lamellplatta från en gammal volvo med B20-motorn och rätt typ av splines. Denna dissekerade jag på fjädrar och på plåten som håller dessa på plats. Centrumdelen alltså.

Den gamla ryckutjämnarens nitar slipades av och de nya fjädrarna och plattan plockades in. Med hela manicken hoppressad med ett par skruvtvingar svetsade jag i de tre nitarna och vips så hade jag sparat in en bra slant.

 

Bilder kommer senare då jag inte surfar från luren!

 

 

 

 

 

(Olyckskorparna kan ju redan nu få reda på att jag sedan detta har kört mer än 400 sjömil...)

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant trevligt... Lite synd att du avslöjade, för "olyckskorparna"... hade varit lite roligt att följa dessa "mot all/inget går".. kommentarer..

=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det kan vi väl ännu ordna. Går ju att redigera! :D

 

Här kommer lite bilder:

 

Såhär såg backslaget ut på insidan sedan när båten efter en intensiv natt av bogserande och båtkärrslånande kom sig upp på land tillbaka för att få lite omvårdnad och kärlek.

Flera kuggar var helt försvunna, oljan var märkbart utspädd med vatten och allt luktade bränt.

 

post-109739-0-25573700-1475506195_thumb.jpg

 

 

...och såhär började fjädrorna i ryckutjämnaren se ut efter kuggarnas myteri.

post-109739-0-02419600-1475506106_thumb.jpg

 

 

Efter några dagar av sökande på nätet, telefonsamtal till olika verkstäder och funderande i största allmänhet kom jag fram till att backslaget jag har brukar sitta på Volvos B20-block. Då borde ju bilvarianten vara ganska lik i grund och botten.

Konstaterade från reservdelsbilder på nätet att det finns två olika indelningar på splines i lamellskivorna. Jag identifierade den modell jag behövde.

Började så söka hos bekantas bekanta efter någon som åkte med just "min" typ av motor och hittade redan följande dag nån som hade ett berg av utslitna lamellskivor av vilka jag fick en till skänks.

 

Suddig bild, men den enda "före"-bild jag har av centrumplattan, man ser att den är medtagen på fler än ett ställe.

post-109739-0-18862600-1475506736_thumb.jpg

 

Efter att ha tagit bort det gamla centrumet och passat in fjädrorna på rätt plats såsom beskrivet i första inlägget så svetsade jag fast det som tidigare varit nitat.

Väl tilltagna svetsar kanske, men jag ville se till att det inte hängde upp sig på dem om nåt skulle gå fel...

 

post-109739-0-27875100-1475506880_thumb.jpg

 

 

Väl färdig med svetsandet var jag så nöjd med det hela att jag arrangerade en helhetsbild med ryckutjämnaren, den donerande lamellskivan, hammaren som övertygade det gamla centrumet om att släppa nitarna och svetshandtaget som hjälpte det nya att omfamna sitt öde och gå till sjöss.

 

post-109739-0-63502100-1475507416_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan bara redigera helt nya inlägg, efter en tid - vet inte hur länge - bedöms inlägget vara rättat och klart och kan då inte ändras mera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag tycker att sådana hemmapulartrådar är sanslöst roliga och intressanta att läsa. Och jag gläds med de personer som lyckas med sina idéer.

 

Bra där, FinnMick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en ide om att skära ut plåtar och göra en liten serie av dessa. Tror ni det skulle finnas marknad för det?

Skulle vara fint att kunna balansera kassaflödet lite med detta båtskruvande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...