Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Byrobangen

Renovera MD21

Rekommendera Poster

Hej. Har funderat på att renovera min gamla spis och undrar om någon har tips på bra sidor där man kan få info steg för steg om hur man går fram eller videos. Delar verkar det finnas gott om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej. Om du inte erfaren av motorreparationer sedan tidigare så skulle jag nog inte rekommendera att börja med en MD 21. Bra enkla motorer, men ganska känsliga att göra större ingrepp på. Du har tex inget riktigt spår i cylinderfodren för fodertätningen, som dessutom enbart består av en enda konisk o-ring, mycket lätt att få ett litet läckage där som kanske inte upptäcks förrän motorn börjar köras i båten. Topplocken är också känsliga. Oftast behöver dom planslipas lite vid en renovering, och då dom är av aluminium så behöver förkammarna av stål demonteras först, annars orsakar spån från dom repor i övriga toppen vid slipning med läckage som garanterat resultat. Inte många firmor som bryr sig om det vid planslipningen då det är massa extra arbete. Dessutom går gärna förkammarna sönder vid demontering. Ett antal mycket noga dragningar av topplocket är nödvändigt efter renovering, sedan bör man låta toppen vara ifred.

Som sagt, lite pyssel. Vill du ändå ge dig på det så kan jag leta fram en rephandbok och ta kopia på åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag fått flera bra råd och tips gällande byte eller renovering i denna tråd, http://www.maringuiden.se/forum/topic/83313-renovera-md11-eller-k%C3%B6pa-ny-motor/

 

Jag var själv inne på att renovera, men framför allt en tanke gör att vi kommer att byta motor. Vi tänker behålla båten länge och då är det bättre att ha en ny motor under de kommande 10 åren än att tvingas byta motor bara några år innan det är dags att sälja. Bättre att vi själva har glädje av den nya motorn än att köparen har det!

 

En ny motor som ersätter din MD21 kostar bort mot 100 000:- kr, men vad kostar renovering du nu planerar och reparationer av den gamla MD21-motorn de kommande 10 åren? Går det ens att få tag i ev. nödvändiga delar nu och om 10 år?

 

Om du redan tänkt i dessa banor skulle det vara intressant att få reda på vad du kom fram till.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har blivit med Maxim26 nu i sommar och har väl ganska många små projekt att ta tag i men har ändå börjat fundera på motorn. Den går bra men har ju 35 år på. Nacken så den känns lite otrygg. Jag är verkstadsmekaniker . Lisenssvetsare och rörmokare och har tidigare renoverat en b20 motor så renoveringsdelen känns inte så skrämmande. Dock så är det sådant som nämner som kan krascha kalkylen. Jag tänker så här att omgivande ombyggnader i motor rum såsom drev ,bränslesystem kylsystem , elsystem ,manöverpanel eventuell höjning av durk  ,m , m kostar ju en del och borde ju räknas som en fördel för renovering. Har kollat på många olika sidor och hittat dom flesta reserv delarna. Har dock inte satt mig ned med kalkylatorn och räknat ihop allt men en känsla säger ca 35000kr för delar enda nackdelen jag ser ekonomiskt med renovering är att lägger jag till 10 000 till den summan så kan jag få tag på en ny MD21 från en firma i Tyskland som importerar nytillverkade indenormotorer . Orosmomentet då är passar Volvo pentas båtkonverteringsdelar från min gamla md21 på den nytillverkade md21an?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sett den här tråden, http://www.maringuiden.se/forum/topic/59845-mitt-motorbyte-och-ombyggnation-till-rak-axel/page-2

Handlar om ett motorbyte och ombyggnad till rak axel på en Maxim.

 

Det är ju inte direkt mindre arbete, men kan ju ge lite nya tankar och framför allt någon att kontakta som har bra koll.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du kan få tag på en nytillverkad Indenor motor för det priset så skulle iaf inte jag tveka på att satsa på det. Dessutom skulle jag kasserat Volvo pentas skitkonvertering med gjutjärnslimpa, och istället köpa en ny eller begagnad Bowman värmeväxlare/grenrör som håller i evigheter och som brukar gå att få tag på begagnade. Dessutom är de tänkta för konvertering av bilmotorn, så de passar för original bilmotorns vattenpump och du slipper köpa delar till pentas specialpump som kostar ca 3-5tusen. Sjövattenpumpen går enkelt att driva från remskivan så du slipper byta frontkåpan mm. Svänghjulskåpan mm passar utmärkt, så även oljekylaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har funderat på att renovera min gamla spis och undrar om någon har tips på bra sidor där man kan få info steg för steg om hur man går fram eller videos. Delar verkar det finnas gott om.

 

 

Inga problem att renovera en MD21. Ett enkelt sätt är att köpa en till orenoverad billigt och kombinera två motorer till en av de bästa delarna, då får man ett lager med reservdelar som startmotor, oljekylare, kanske backslag mm

 

Alla prylar finns nytt förutom värmeväxlare. Men satsa på B-versionen med tubväxlaren som är lätt att renovera eller bygg om till den (krävs dock några gjutjärnsdelar som inte finns på A-versionen. Att byta foder i ett gammalt block kräver ofta att man behöver renovera tätningsytorna (gäller de flesta motorer med lösa foder). En bra motorernoverare gör det bäst och så får man dessutom hela blocket ultraljudtvättat och absolut rent , rekommenderar det. I övrigt är det en ganska enkel motor att jobba med och eftersom prylarna inte behöver köpas från VP billig att renovera.

Skaffa verkstadshandboken från Penta, kör precis enligt den och du får en i princip ny motor.  

Ett tips är att vara mycket noga med alla packningar/packningytor och tätningar då framförallt Pentas kylgrejor kan vara lite knepiga att få helt täta om man inte monterar allt helt rakt och utan byrålådor.

 

Den största vinsten med att renovera är det faktum att du får en motor som passar direkt i båten utan dyra ombyggnationer av motorbädd, axelutrustning med propeller som lätt kan dra iväg med samma pengar som en motorrenovering.

 

Sen snackas det ju så mycket om att MD21:an är en 'känslig' motor mm , men det är ju ett annat faktum att många ens har en motor attt som går att renovera sådar 35 år efter den slutade tillverkas och nästan 50 år sedan de första modellerna kom! De som köper motorer idag kommer inte sitta i den sitsen,

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ. Har hitta en tysk länk där man säljer alla delar och även ny motor till bra priser. Vad sägs om ny MD21 för 45 000. www.indenor-retro.de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för dina inlägg. Har inte bestämt ännu om jag ska renovera eller köpa nytt. Men gillar att samla mycket info innan jag bestämmer mig..är lite nyfiken på det du sade om att man ska låta topplocket vara ifred. Ska man efterdra  toppen varje år? Ska ventiler justeras efteråt

Hej. Om du inte erfaren av motorreparationer sedan tidigare så skulle jag nog inte rekommendera att börja med en MD 21. Bra enkla motorer, men ganska känsliga att göra större ingrepp på. Du har tex inget riktigt spår i cylinderfodren för fodertätningen, som dessutom enbart består av en enda konisk o-ring, mycket lätt att få ett litet läckage där som kanske inte upptäcks förrän motorn börjar köras i båten. Topplocken är också känsliga. Oftast behöver dom planslipas lite vid en renovering, och då dom är av aluminium så behöver förkammarna av stål demonteras först, annars orsakar spån från dom repor i övriga toppen vid slipning med läckage som garanterat resultat. Inte många firmor som bryr sig om det vid planslipningen då det är massa extra arbete. Dessutom går gärna förkammarna sönder vid demontering. Ett antal mycket noga dragningar av topplocket är nödvändigt efter renovering, sedan bör man låta toppen vara ifred.
Som sagt, lite pyssel. Vill du ändå ge dig på det så kan jag leta fram en rephandbok och ta kopia på åt dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du får säkert lika många svar som det finns mekaniker. Jag har jobbat med dessa motorer både i bilar och båtar i en herrans massa år, och jag kan bara tala av min erfarenhet. Men när jag lämnar ut dessa motorer efter renovering till en båt, då har jag dragit toppen i verkstaden efter montering. Varmkör i några timmar i verkstaden och släpper bult för bult och drar om igen. Bultarna smorda med silverpasta, absolut inte kopparpasta. Efter att motorn monterats och båten körts en rejäl tur så gör jag om samma sak. Givetvis justeras ventilerna varje gång. Sedan är min erfarenhet att toppen bör låtas vara ifred, bara justera ventilerna då och då. Se till att ha kylsystemet i bra skick, köra med destillerat vatten och bra glykol, så håller motorn så länge den förbaskade avgaslimpan inte rostar sönder och du får saltvatten genom avgasventilerna in i motorn.. I en bil som inte kördes överhettad kunde dessa motorer gå mer än 80 000 mil utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-09-11 vid 07:05 skrev Gäst:

Om du kan få tag på en nytillverkad Indenor motor för det priset så skulle iaf inte jag tveka på att satsa på det. Dessutom skulle jag kasserat Volvo pentas skitkonvertering med gjutjärnslimpa, och istället köpa en ny eller begagnad Bowman värmeväxlare/grenrör som håller i evigheter och som brukar gå att få tag på begagnade. Dessutom är de tänkta för konvertering av bilmotorn, så de passar för original bilmotorns vattenpump och du slipper köpa delar till pentas specialpump som kostar ca 3-5tusen. Sjövattenpumpen går enkelt att driva från remskivan så du slipper byta frontkåpan mm. Svänghjulskåpan mm passar utmärkt, så även oljekylaren

Hej. Har fått tag på en reservdelsmotor med en bowmanväxlare på men alla slangar är borttagna så jag fattar noll hur det ska kopplas ihop och undrar vart man kan få info om hur det ska passas ihop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-12 vid 14:30 skrev Byrobangen:

Hej. Har fått tag på en reservdelsmotor med en bowmanväxlare på men alla slangar är borttagna så jag fattar noll hur det ska kopplas ihop och undrar vart man kan få info om hur det ska passas ihop?

Om det kan vara till någon hjälp vet jag inte men jag hittade den här med några schematiska bilder.

Fast vid det här laget är du antagligen redan klar och är ute på sjön och njuter. 🛥️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...