Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
FinMick

Startproblem Indenor/Md21/Peugeot

Rekommendera Poster

Hej alla dieselexperter!

Har lagt in ett vettigt bränslefilter och bytt lite slangar på min Indenor diesel. Efter allt luftande gick den snällt igång, men efter att ha stått en dag var det trögt att få igång. Samma sak på nytt nästa dag, och när jag stannade vid en butiksbrygga startade den inte alls längre.

Medan den går, går den fint!

 

Finns ingen matarpump, den har alltid sugit vad den ska ha.

 

Luft kommer nu in någonstansifrån alltså. Några teorier?

 

/Mick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den gick bra innan du bytte slangar och la till filtret så är det förmodligen i de regionerna du bör leta. 

Gjorde du något med returen, om den går i filtret istället för direkt till tanken så är det en potentiell felkälla.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du får in luft i systemet, kolla att allt är tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla dieselexperter!

Har lagt in ett vettigt bränslefilter och bytt lite slangar på min Indenor diesel. Efter allt luftande gick den snällt igång, men efter att ha stått en dag var det trögt att få igång. Samma sak på nytt nästa dag, och när jag stannade vid en butiksbrygga startade den inte alls längre.

Medan den går, går den fint!

 

Finns ingen matarpump, den har alltid sugit vad den ska ha.

 

Luft kommer nu in någonstansifrån alltså. Några teorier?

 

/Mick

 

Om den går/gått utan matarpump har du tur. Det lilla insprutningspumpen orkar suga ger nog problem om filtren du monterad har högre mottryck eller du har ett litet luftläckage. Du är helt utan marginaler utan matarpump.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

If it aint broke, dont fix it!

Hade problem med luft redan före, misstänkte då ett gammalt kopparrör...

Nu är allt nytt.

När den stått ett tag finns luft vid filtret, som är monterat som högsta punkt (är det fel/rätt?)

 

En kamrat menar att den suger in luft bakvägen genom returen när bränslet i slangen faller tillbaka i tanken med häverteffekten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Gjorde du något med returen, om den går i filtret istället för direkt till tanken så är det en potentiell felkälla."

 

Jag övervägde att dra den på det viset faktiskt. Det är så minimala mängder som skickas i retur ändå. Varför ska man inte göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

If it aint broke, dont fix it!

Hade problem med luft redan före, misstänkte då ett gammalt kopparrör...

Nu är allt nytt.

När den stått ett tag finns luft vid filtret, som är monterat som högsta punkt (är det fel/rätt?)

 

En kamrat menar att den suger in luft bakvägen genom returen när bränslet i slangen faller tillbaka i tanken med häverteffekten?

Får inte finnas någon luft någonstans i systemet. Returen ska ha en backventil, men jag tror att du har läckan någon annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag fick lite samma problem efter jag bytt vattenfilter, men gjorde ett omtag och märkte att packningen nere på glaskoppen hade kommit lite fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas lite luft i returen som du i så fall leder in i systemet, därför skall du låta det gå till tanken.

 

Om du inte har någon matarpump så måste du ha självfall från tank till spridarpumpen, om du då monterat filtret högst så blir det lät fel. Nu fungerar ju tydligen motorn så länge den är igång och problemet kommer först vid återstart, men ändå, låter inte optimalt. Köp en billig elektriskt matarpump och sätt in.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas lite luft i returen som du i så fall leder in i systemet, därför skall du låta det gå till tanken.

 

Om du inte har någon matarpump så måste du ha självfall från tank till spridarpumpen, om du då monterat filtret högst så blir det lät fel. Nu fungerar ju tydligen motorn så länge den är igång och problemet kommer först vid återstart, men ändå, låter inte optimalt. Köp en billig elektriskt matarpump och sätt in.

 

/B

 

Det är även matarpumpen som gör att det kommer ordentligt med bränsle i returen. Har man ingen matarpump , då kommer det nästan inget. Inte alls bra för insprutningspumpen som både smörjs(delvis) och kyls av returflödet.

Väldigt sällan sätter man dit delar på en motor som inte fyller någon funktion.........

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag håller absolut med inläggen ovan. Sätt in en matarpump, det går bra med en elektrisk från tex Biltema. 21àn jag hade tidigare blev ordentligt svår startad med trasig matarpump. Kolla också över alla skarvar du har varit på, det låter som att du har en liten läcka där det suger in luft.

 

/ Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas lite luft i returen som du i så fall leder in i systemet, därför skall du låta det gå till tanken.

 

Om du inte har någon matarpump så måste du ha självfall från tank till spridarpumpen, om du då monterat filtret högst så blir det lät fel. Nu fungerar ju tydligen motorn så länge den är igång och problemet kommer först vid återstart, men ändå, låter inte optimalt. Köp en billig elektriskt matarpump och sätt in.

 

/B

 

Att filtret sitter högst upp tycker jag inte kan ha någon inverkan, det är ju ändå höjdskillnaden mellan pumpen och tanken som bestämmer tryckfallet. Jämför en hävert eller slangvattenpass, oavsett höjden hålls ju vätskan på samma nivå i båda ändorna.

 

Blir ju däremot knepigt att tappa ut vattnet, då jag öppnar kranen sugs luft in, inget kommer ut...

 

Jag har sökt efter rördelar för avluftning, funderar på att använda en dräneringsventil för tryckluft, det är ju bara en konisk bult i en hylsa, så borde ju göra jobbet, eller?

T.ex. http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Draneringsventil-2000023586/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det kan finnas lite luft i returen som du i så fall leder in i systemet, därför skall du låta det gå till tanken.

 

Om du inte har någon matarpump så måste du ha självfall från tank till spridarpumpen, om du då monterat filtret högst så blir det lät fel. Nu fungerar ju tydligen motorn så länge den är igång och problemet kommer först vid återstart, men ändå, låter inte optimalt. Köp en billig elektriskt matarpump och sätt in.

 

/B

 

Att filtret sitter högst upp tycker jag inte kan ha någon inverkan, det är ju ändå höjdskillnaden mellan pumpen och tanken som bestämmer tryckfallet. Jämför en hävert eller slangvattenpass, oavsett höjden hålls ju vätskan på samma nivå i båda ändorna.

 

Blir ju däremot knepigt att tappa ut vattnet, då jag öppnar kranen sugs luft in, inget kommer ut...

 

Jag har sökt efter rördelar för avluftning, funderar på att använda en dräneringsventil för tryckluft, det är ju bara en konisk bult i en hylsa, så borde ju göra jobbet, eller?

T.ex. http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Draneringsventil-2000023586/

 

 

vad ska avtappningsventilen för kondensvatten tillföra ditt bränslesystem?

 

montera en matarpump, och lufta på de ställen som redan är förberedda för luftning!

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad ska avtappningsventilen för kondensvatten tillföra ditt bränslesystem?

 

montera en matarpump, och lufta på de ställen som redan är förberedda för luftning!

 

 

Kalle

 

 

Den kunder tillföra ett ställe att lufta på!

 

Sådana finns inte på denna installation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

vad ska avtappningsventilen för kondensvatten tillföra ditt bränslesystem?

 

montera en matarpump, och lufta på de ställen som redan är förberedda för luftning!

 

 

Kalle

 

Den kunder tillföra ett ställe att lufta på!

 

Sådana finns inte på denna installation...

 

 

Hur har du då luftat som det står i ditt första inlägg i denna tråden?

 

Eller är det så att du vill tillföra ytterligare ett ställe att lufta?

Ju fler skarvar, ventiler och förskruvningar ju mer ställen där det kan läcka in luft.

 

 

 

Kalle

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lös returslangen och med vaacuum sugit bränsle genom hela systemet. Då ingen luft längre följer med har jag fäst returen på sin plats öppnat vid en spridare i gången och med startmotorn pumpat tills bränsle kommit ända fram.

Kommentarer som "öppna luftskruven och pumpa tills det kommer bränsle" har inte funkat då varken skruv eller handpump funnits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du envisas med att inte använda någon matarpump måste du ha en tank som ligger över högsta nivån i ditt bränslesystem, så att det är självfall till insprutningspumpen.

Insprutningspumpen (högtryckspumpen)ska inte suga fram bränsle från tanken utan den ska ha större flöde än den behöver för insprutning, dels för smörjning och kylning!

Detta har redan påpekats av två duktiga dieselkillar här på forumet!

 

Efter att du vacumsugit i returen skriver du att du luftar vid spridarna, detta förstår jag inte syftet med, snarare släpper du då in luft.

 

Jag är lite tveksam till att suga fram bränsle, då luft läcker in lättare än att du lyfter bränsle.

 

 

 

Kalle

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du envisas med att inte använda någon matarpump måste du ha en tank som ligger över högsta nivån i ditt bränslesystem, så att det är självfall till insprutningspumpen.

Insprutningspumpen (högtryckspumpen)ska inte suga fram bränsle från tanken utan den ska ha större flöde än den behöver för insprutning, dels för smörjning och kylning!

Detta har redan påpekats av två duktiga dieselkillar här på forumet!

 

Efter att du vacumsugit i returen skriver du att du luftar vid spridarna, detta förstår jag inte syftet med, snarare släpper du då in luft.

 

Jag är lite tveksam till att suga fram bränsle, då luft läcker in lättare än att du lyfter bränsle.

 

 

 

Kalle

 

Det är sant, men då jag ser de små bubblorna vet jag också att luft kommer in nånstans.

 

Spridarna öppnar ju vid ett visst tryck, om tillräckligt med luft finns i röret så 'fjädrar' det bara och spridaren når aldrig öppningstryck.

Genom att lossa vid spridarna och köra på starten får jag bort den luften.

 

Har kört 170 sjömil utan matarpump sedan jag köpte båten, så jag har svårt att förstå den plötsliga paniken att installera en? För kylning gör den knappast nytta, då insprutningspumpen är så funtad att returen är så pass strypt som den är.

Vid returnippeln finns nån form av backventil (syns bara själva kulan), och ett knappt ens 1mm hål där bränsle släpps förbi kulan.

 

Har faktiskt skaffat en matarpump för att se om skillnaden skulle märkas, men vad som kommer i retur har ändå inte ökat.

 

Har också läst nånstans att just denna pump har en lågtryckspump och en högtryckspump, så att den både suger och trycker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en elpump i min Nimbus 26 med MD21 fungerar perfekt. Mycket lätt när man ska lufta bara vrid på tändning och pumpen går. Har även en liggandes i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en hel del tid på bränslesystemet vidgade jag mitt sökande uppåt.

 

Spridarna ut och kolla sprutet, inget alarmerande.

 

Glödstiften ut och mätte resistanser, inget utanför det normala.

 

Passade på att mäta kompression då stiften var ute.

1-an 21+ bar, 2-an 21 bar, 3-an bara 17,5 och 4-an nere på 16.

 

Jag utgår från att jag hittat boven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...