Jump to content
Sunday 23 June 2024

blyk0l

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About blyk0l

  • Rank
    Kadett
  1. Hej! Barnen har tagit över en Cord 80 med en VolvoPenta från 1980. Tyvärr är elsystemet mellan batteri - kontrollpanel-motor brunnet. Hur ska allt kopplas ihop, från batteri till start panel till motor? Kan man köpa färdiga kabelstammar? Kan ej hitta något på nätet, hitter ex säkringsmodullen som sitter skruvad på motorn. Vidare finns det en en solpannel, hur kan man veta att den fungerar, regulatorn lyser ej. Finns det någon elktriker som kan båtel i Nyköping som kan hjälpa studenterna igång`- tacksam för förslag och all hjälp.
  2. Får inte finnas någon luft någonstans i systemet. Returen ska ha en backventil, men jag tror att du har läckan någon annanstans.
  3. Låter som du får in luft i systemet, kolla att allt är tätt.
  4. Vad gäller glödningen så är den seriekopplad, är en glödare trasig fungerar ingen av de övriga. Renovera pumpen, bättre och billigare. Ett tips är att kolla på Svensk Land Rover klubb, du återfinner dessa motorer i Land Rover serie bilar. Har man Land Rover så är detta inget ovanligt problem.
  5. Prova startgas, kan ge den knuff du behöver för att se att motorn går att få igång. Var försiktig med mängden startgas - den smörjer inte. Att Lufta är en konst, du kan ha en stående bubbla som inte kommer ut. Om motorn tänder till, lufta vid spridare medan du kör på starten, om motorn går igång så fortsätt lufta ett tag till. Byter du tank så var noga med att du inte tar in luft i systemet när du för bränsleslang mellan tankar, lätt gjort. du bör ha en manuell pump som sitter vid matarpumpen, använd innan du börjar köra på start. en sista sak som jag tänkte på, kolla att "dödaren" har åtgått till "kör" läget. Har varit med om att detta spökat, och då kan du lufta hur mycket du vill.
×
×
  • Create New...