Gå till innehåll
onsdag 07 januari 2026
fotomarkus

Köpråd AQ 115 och VP 100

Rekommendera Poster

Hej,

Ska strax kolla på en Ockelbo T 17 med AQ115-motor och vp100-drev.

Är färsk på båtar så jag undrar vad jag behöver vara vaksam på?

Båten ligger i vatten för provkörning, men går det att kolla oljan i drevet då eller måste den upp på land?

Hur bör varv och knop se ut om motorn är i gott skick?

Tacksam för svar,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasstöveln, avgaslimpa. Motortemp under provkörning. Att den går bra obelastad är ingen garanti för att det funkar när man pressar lite. Så ut och provkör rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Några frågor uppstod dock vid provkörningen..

Instrumenteringen glappade, tycks inte vara original, så det var svårt att lita på varvräknaren som levde ett eget liv och aldrig ville visa över 3 000 rpm trots att det tydligt hördes att motorn varvade vidare och min upplevelse är att den gick stabilt och bra i höga farter.

Temperaturmätaren levde också ett eget liv men efter provkörningen gick det utan vidare att lägga handen på avgaskröken.

Det stora bekymren var dels att vid hastigt gasavdrag så dog motorn för att sen gå att starta utan problem igen, detta hände upprepade gånger. Vad kan det bero på?

Och när backen lades ur var det alltid med en kraftig duns, är det normalt?

Slutligen så upplevdes gasresponsen som något långsam, ökade man på gasen så tog det uppskattningsvis 1-3 sekunder innan motorn fick liv, är det också normalt?

Förstår att frågorna är svåra att svara på utan mer info men vore skönt att få en hint om det ringer varningsklockor hos någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Några frågor uppstod dock vid provkörningen..

Instrumenteringen glappade, tycks inte vara original, så det var svårt att lita på varvräknaren som levde ett eget liv och aldrig ville visa över 3 000 rpm trots att det tydligt hördes att motorn varvade vidare och min upplevelse är att den gick stabilt och bra i höga farter.

Temperaturmätaren levde också ett eget liv men efter provkörningen gick det utan vidare att lägga handen på avgaskröken.

Det stora bekymren var dels att vid hastigt gasavdrag så dog motorn för att sen gå att starta utan problem igen, detta hände upprepade gånger. Vad kan det bero på?

Och när backen lades ur var det alltid med en kraftig duns, är det normalt?

Slutligen så upplevdes gasresponsen som något långsam, ökade man på gasen så tog det uppskattningsvis 1-3 sekunder innan motorn fick liv, är det också normalt?

Förstår att frågorna är svåra att svara på utan mer info men vore skönt att få en hint om det ringer varningsklockor hos någon.

Ett tips leta vidare, vill du ha just en t17, leta då efter en med en b21 eller b23 145 el 151 heter det motorerna. Var utrustade med ett 280 drev betydligt stabilare och bättre motorer och drev. De satt i de sista t 17 som tillverkades från 1982 - 1987.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att avgaskröken är sval behöver inte betyda att motorn är det.

Att temp mätaren är orolig är en varning. Kan ju vara ett elfel men men....

Det låter när man växlar, brukar vara högre duns vid back. Men om det är onormalt går ju inte att säga utan att hört det själv.

Flera sekunders seg gasrespons är inte normalt. En viss fördröjning blir det men inte 3 sek. och stanna ska den inte heller göra.

Finns nog lite att göra på den maskinen, är du händig så gör man det mest själv. Men man ska ha klart för sig att när man börjar riva i skiten så kan det om man har otur börja kosta en hel del pengar, mer kanske än vad båten är värd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar alla. Jag får se om säljaren är beredd att se över bekymren, främst med att motorn lägger av.

Jag är inte bunden till just Ockelbos T17 men båtmodellen lockar mig, men jag tycker att i "max 50 000"-klassen är det sparsamt med dem.

Det finns en nyutlagd T17 på Blocket just nu, men med en Mercruiser 120 hk. Hur står sig den motorn mot AQ:s motsvarighet? Kom Mercruiser som original till Ockelbo eller är den eftermonterad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först och främst skall man komma ihåg att även om både motor och drev är bra konstruktioner är det väldigt gamla grejer. Motorn är lättmekad, men om den är sjövattenkyld är det en tidsfråga innan du får problem. Limpor och framför allt knän börjar bli dyra och svåra att få tag på. Min erfarenhet är att man får meka en del även om motorn är i bra skick.

När det gäller 100-dreven däremot är de i det närmaste outslitliga bara de får sin service.

Ett friskt sådant klonkar aldrig hårt oavsett läge. Att växla skall ske i det närmaste utan ljud eller ryck om du ligger på tomgång. Att lägga ur en växel till neutral skall absolut ske ljudlöst, klonk här är ett dåligt tecken.

Det drevet behöver nog en del jobb, vilket kan vara både dyrt och svårt med delar.

Det vanligaste problemet på drevet är att avgasstöveln rostar sönder. Man ersätter då vattenintaget med ett externt i botten under motorn. Det är relativt enkelt att fixa, problemet är snarare att många märker det på att motorn går varm och ofta går sönder innan man hittar felet.

Kombinationen b21/23(aq125-151) med ett 270-290-drev är betydligt modernare och lättare att hitta delar till. De är dessutom starkare och har mindre behov av mekande. Dessutom har de alltid sötvattenkylning pga alu/stålkombon och är lätta att konvertera till insprutning. En konvertering som gör att du har en lika användarvänlig motor som i bilen...

Det låter som att det är mycket jobb på båten du kikar på och mitt råd efter att ha mekat mycket med b20/aq100 är att det nog är bättre att leta vidare.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar alla. Jag får se om säljaren är beredd att se över bekymren, främst med att motorn lägger av.

Jag är inte bunden till just Ockelbos T17 men båtmodellen lockar mig, men jag tycker att i "max 50 000"-klassen är det sparsamt med dem.

Det finns en nyutlagd T17 på Blocket just nu, men med en Mercruiser 120 hk. Hur står sig den motorn mot AQ:s motsvarighet? Kom Mercruiser som original till Ockelbo eller är den eftermonterad?

Hej det satt bara penta i dessa modeller, de tidiga har du sett hur de ser ut och är bestyckade med för motor. på åttiotalet då dessa producerades i Strängnäs så monterades 145 och 151 motorn med 280 el 290 drev. De båtarna ser jag ibland och de brukar begära runt 50 000 för de båtarna. Då var skroven vita med blå stripes etc, och en väldigt fin inredning. Ja båtarna är skitsnygga än idag och går gudomligt i vattnet samt billigt. Säsongen går ju mot sitt slut nu vi är inne i Augusti, och snart blir det många som vill skiljas från sin båt. Mitt råd är vänta lite sök på nyare modeller, finns en hel del av dessa gjorda på åttiotalet.

Mercruiser 3,0 heter nog den motorn nja en nog rätt bra om den får lite pyssel då har du också ett betydligt bättre drev än 100 drevet som jag def inte gillar. Sen är jag färgad har spytt mycket galla på vp s prissättning på delar och lagerhållning, men pentas drev får man nog säga är helt outstanding, går mycket bra lite krångel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercruiser 120 är en 2.5L motor. Inte samma som 3.0 men väldigt lik och den sitter på samma drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...