Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
geron

HR 510 med Tohatsu 90 hk

Rekommendera Poster

Hej,

Ska köpa en båt för första gången någonsin. Jag var och tittade på en HR 510 med en 90 Hk Tohatsu, 2 takt med insprutning. När vi körde på 4000 varv kom vi upp i ca 30-33 km per timme vilket är ungefär 16-17 knop. Vid 5000 varv var vi uppe i 48 km /h vilket är ca 25-26 knop. Allt med 3 vuxna i båten.

 

Min uppfattning är att denna båt, som väger 500 kg utan motor och ca 650 kg med motor, ska göra ca 35 knop med en 90 hk.

 

Är det något som är fel?

 

Jag behöver hjälp/svar så snart som möjligt då jag kommit överens om att hämta båten och betala idag.

 

Mvh Geron

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten legat i sjön en tid så är sannolikt botten beväxt. Jag har lillasyster HR480 och vid sjösättning i april med ren vaxad botten gör den lätt 30 knop vid 6000 varv med Suzuki 60hk. Nu efter halva säsongen orkar den upp i max 25-26 knop och 5000 varv.. Är du tveksam kan du ju be säljaren ta upp båten o rengöra botten och provköra igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten legat i sjön en tid så är sannolikt botten beväxt. Jag har lillasyster HR480 och vid sjösättning i april med ren vaxad botten gör den lätt 30 knop vid 6000 varv med Suzuki 60hk. Nu efter halva säsongen orkar den upp i max 25-26 knop och 5000 varv.. Är du tveksam kan du ju be säljaren ta upp båten o rengöra botten och provköra igen.

 

Hej,

Tack för ditt svar och snabb respons!

Om det pga att botten är beväxt kan jag vaxa och fixa det själv. Jag var mest orolig för att det kan vara fel på motorn. Det finns ingen servicehistorik, men ägaren sa att att han bytt tändstift, bränslefilter och växelhusolja varje säsong.

 

Båten darrade/skakade/vibrerade lite grann vid körning. Jag är inte van vid båtar så jag vet inte om det ska kännas så.

 

Kan det vara så att tilt/trim inte vare rätt inställt? Kan det påverka fart och orsaka vibrationer i skrovet?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon annan som har någon idé? Är det något som är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av större tvåtaktare men på tomgång och låga varv så får man nog räkna med vibrationer. Kolla så propellern är utan skador! Sen är det ju så att varje motor brukar ha vissa varvtal det kan uppstå mindre vibrationer. Är det så att botten är beväxt så jobbar ju motorn onödigt tungt så det ger ju vibrationer. Mötte en HR510 igår och jag blev imponerad hur fint den gick igenom krabb mälarsjö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det jag är orolig för är att inte alla cylindrar går. Finns det något sätt att ta reda på det?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa tändkabeln från ett tändstift i taget. Om alla cylindrar går bra så märks det när man "kopplar ur" en cylinder.

 

Annars kan det vara stigningen på propellern som är för liten, då tappar du toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motsvarande båt med 90 hk, gör ca 35-36 knop med 2 st i, när det är platt vatten och botten är ren vid 6000 rpm. Nu när den är beväxt så är farten ca 30-31 knop med 2 st i och rpm ca 5700. Når du 5000 rpm på topp med 3 vuxna i så är nog ca 26 knop den farten som båten kommer upp i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motsvarande båt med 90 hk, gör ca 35-36 knop med 2 st i, när det är platt vatten och botten är ren vid 6000 rpm. Nu när den är beväxt så är farten ca 30-31 knop med 2 st i och rpm ca 5700. Når du 5000 rpm på topp med 3 vuxna i så är nog ca 26 knop den farten som båten kommer upp i.

 

Hej,

Tack för ditt svar!

Jag har nu köpt båten.

 

Det var en skada på propellern, så jag gick och köpte en ny, 4-bladig. Där sa de att jag kommer att tappa lite toppfart med en 4-bladig, jämfört med 3 bladig.

 

Jag var och körde igår, med 2 vuxna och två barn.

 

Kom upp i ca 5000 varv. Vet ej vad det kan bero på...jag ska kunna komma upp i 5850 med denna propeller. Den är inte tvättad och vaxad för säsongen, så jag tappar nog några knop där...tror jag..(?)

 

Jag kom upp i 23 knop enligt fishfindern.

 

Kan även bero på att jag inte kan trimläget.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten!

 

För att få upp varvtalet vilket hänger ihop med fartökningen, under förutsättning att propellern har "grepp" så finns det några saker att testa;

- tvätt och vaxning av botten

- vara säker på att det inte står något vatten i båten, skruva ur dyvikan när den är på land

- trimma ut motorn till rätt läge, dvs högre rpm men fortfarande grepp

- kontrollera monteringshöjden på motorn (kavitationsplattans höjd i förhållande till botten)

 

För att få rätt förutsättningar så bör du vara ensam i båten och ingen last, platt vatten gör också det hela enklare. 4 bladig har jag förstått kan ge visst toppfartstapp, men många tycker att övriga egenskaper blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmade du ut motorn när du kommit upp i planing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...