Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
speljakt

Enspaksreglage: Frikopplingsknapp fastnar. Hur fixa?

Rekommendera Poster

Jag har Pentas enspaksreglage (segelbåtsvarianten) till min motor, den med röd frikopplingsknapp.

Ett välkänt problem är att knappen med tiden börjar kärva och inte vill komma ut ur sitt intryckta läge. Det beror på att den röda plasthylsan möjligen sväller, eller på att hålet i spakens nav blir för trångt på grund av korrosion.

Det är INTE detta som är problemet i mitt fall.

Utan i stället att knappen fastnar i intryckt läge på grund av någonting inne i mekanismen.

Om man joxar en stund med spaken kommer knappen ut, men det är oklart varför. Fjärdern är av allt att döma hel.

Ett mycket enerverande fel och dessutom potentiellt farligt, om man väntar för länge med att starta motorn.

Någon som känner igen problemet? Hur löste ni det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja eller fett brukar göra underverk när grejer kärvar!

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, testar med lite 5-56.

5-56 är bra till mycket, framförallt rengöring av elkontakter. Men som smörjning av rörliga delar i mekaniska grejer är det en alldeles för tunn olja som kommer att vara försvunnen efter 5 tryck på knappen. Testa att ta mellan tummen och pekfingret, först 5-56 sedan motorolja så förstår du skillnaden.

Smörj med motorolja eller ännu hellre vattenfast fett i reglaget (inte bara knappen utan allt som rör sig)

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man svårt att nå fram med oljan så finns krypolja. Det verkar tom rinna uppåt. Brukar använda det på svårtåtkomliga ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. 5-56 verkar funka, får klara mig på det genom säsongen. Infettning får bli ett vinterjobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...