Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
mattiboy

Fiolblock med skotlås

Rekommendera Poster

Hallå!

Var ute på bukten idag och skotade stor och Genua för kryss och lovade upp.

Då märkte jag att storskotet 'slirade' i skotlåset och jag kunde inte skota fullt.

Finns det ngn bot på detta eller bara gå och handla nytt block??

post-82408-957240_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle snarare satsa pengar på att byta linan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon av fjädrarna i skotlåset kan ha gått av eller hoppat ur sitt läge och backarna kan vara slitna.

Kolla och eventuellt byt backar och/eller fjädrar så funkar det nog igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt hela råttan förutsatt att du hittar en som passar i hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Brukar vara standardmått så byt till en cleat från Harken istället. Då håller den i all evighet och börjar aldrig kärva precis när du behöver släppa snabbt och tappar inte greppet med ålder heller.

Redigerad av Stern97

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara standardmått så byt till en cleat från Harken istället. Då håller den i all evighet och börjar aldrig kärva precis när du behöver släppa snabbt och tappar inte greppet med ålder heller.

Eh, va? Vad har just Harken kommit på för mirakelkonstruktion menar du? Klart även deras grejer slits...

Men både Harken och Ronstan har ju modeller där man kan vända och byta plats på kammarna, då håller de i alla fall dubbelt så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog till med "all evighet" för det är så Harken-råttor kändes för mig (mina har åtminstone inte behövts bytas eller servas på över 10 år) Tror visserligen inte att du menar allvar med din fråga om de kommit på någon mirakelkonstruktion men jag tycker faktiskt att det kan upplevas så. När jag nu funderar på hur jag ska beskriva skillnaden så är det nog en kombination av lite olika saker - materialet i kammarna blir inte hårt av att vara utsatt för salt och sol. Kammarna på bilden har jag erfarenhet av att blir stenhårda och till slut inte får grepp - speciellt inte kring nya skot som är lite hala. Sen verkar det som om utformningen av kammarna är bättre på Harken - de greppar utan att spänna lika hårt kring skotet, formen på dem liksom låser stenhårt när de belastas men ändå utan att skotet är tungt att lossa. Man kan faktiskt både sätta och lossa skotet från cleaten utan att samtidigt behöva spänna skotet även när det är ordentligt belastat. Sitter man uppe på relingen och inte i rätt vinkel så räcker det ändå att snärta till med skotet så lossar det även när det brallar i.

 

Jag ska sen tillägga att jag bara använt standard modellen av Harkens råttor men om man vill kan man ju köpa den som är extra UV-säker och i kolfiberlegering. Gör man det så vågar jag nog stå för mitt uttalande "all evighet" ;) (Ronstan kanske är lika bra men de har jag inte testat, hade en riktigt bra rorkultsförlängare från dem som hette "Battlestick" - jag gillade den och det tuffa namnet på den)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...