hollar 4 Postad 27 Juni , 2016 Hej, En bekant till mig upptäckte denna spricka (enl. bild) på växelhuset vid sjösättningen. Hans och min fråga är detta svetsbart eller är det nytt växelhus som gäller? Hoppas någon därute på nätet kan svara. Motorn är en 115 Hp Yamaha 1992. MVH Hollar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 866 Postad 27 Juni , 2016 Det är väl gjutgods i någon aluminiumlegering? Svårt att finna en kunnig svetsare som kan svetsa i detta material. Sedan kan det ju ha blivt följdskador, det är lätt att tro att skadan uppkommit vid grundkänning eller påkörningsskada då båten legat på trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hollar 4 Postad 27 Juni , 2016 Tack för svar. Troligtvis har skadan uppstått under vinterförvaringen genom att motorn stått med belastning på skäddan. Hollar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 27 Juni , 2016 Nu var det väl inte det som skulle diskuteras men om man zoomar bilden ser det ut som något åkt med runt kan man väl säga. Oavsett, jag har själv testat förfarandet i artikeln i länken nedan. Mycket gott resultat. Värt att testa innan du slänger det kanske? http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 28 Juni , 2016 Det finns en färdig produkt Alutite http://www.alutite.se/, säljs t.ex. på Jula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hollar 4 Postad 29 Juni , 2016 Hej, Jag förstod att ingen kunde ge ett bra förslag eller råd. Tack för mig. MVH Hollar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 29 Juni , 2016 jag hade samma elände på min yamaha 20. Jag tror att det blir sådär eftersom det ärgar runt lagerhylsan och så spränger det sönder huset. risken är ju att det kommer in vatten i växelhuset. jag försökte pressa ur lagerhylsan men den satt som f..n och gick sönder. en ny kostar minst 1500 kr och måste beställas från japan. i alla fall till min yamaha 20. jag skulle rekomendera värma med gas ganska långt fram på torpeden för det är där oringen sitter som tätar. packpoxar tätar runt propelleraxeln. senskulle jag löda men aluminiumlod. kan vara svårt få det smälta med gasol. I alla fall i mitt fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hollar 4 Postad 29 Juni , 2016 Hej igen, Nu börjar det likna något. Bra svar. Kött. MVH Hollar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hjallis 0 Postad 1 Juli , 2016 Hej alla och tack för inläggen Det är jag som är bekanten till Hollar och har således en spricka i växelhuset. Skadan har troligen uppstått genom att någon har försökt hissa upp draget på upptagningsvagnen varvid stor belastningen har hamnat på skäddan som jag som vanligt låter vila på en bräda för att avlasta hydrauliken och minimera ekipagets förvaringsplats. Jag inser nu att det var ett misstag av mig att inte plocka bort stödhjulet. Angående reparationen: Jag tror att det är svårt att löda/svetsa eftersom det sannolikt är svårt att plocka ut tätningsringar och lager/drev. Återstår byte av växelhus. Motorn, Yamaha (1993) 2-takt V4 115hp sitter på en välbehållen Yamarin Big Game HT 575 från 1994. Har ägt den i drygt 10 år. Dessförinnan var det "en" holländsk ägare. Yamaha växelhus är minst dubbelt så dyra som motsvarande kopia från drev.se (13900 kr). Är det någon på forumet som har erfarenhet av växelhus-kopior? Aktuellt växelhus-kopia skall även klara 130hp-motorer vilket kan ses som en fördel. Yamaha-verkstaden säger sig inte få lov att sätta dit något annat än originaldelar. Ett sådant hus måste jag själv sätta dit eller hitta någon annan som vill göra det. Att hitta en verkstad som har tid nu mitt i sommaren är antagligen svårt. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Juli , 2016 Att byta växelhus tar mindre än 10 min, så pratar vi nederdelen som helhet är inte monteringen något som helst problem. Blir detta aktuellt kan jag skriva en instruktion. Har du bara några fasta nycklar av lämplig storlek fixar du detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Juli , 2016 När det gäller kopiornas vara eller icke vara skulle jag söka på internationella forum, det måste finnas erfarenhet av dessa. Amerikanska forum är mitt tips... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hjallis 0 Postad 1 Juli , 2016 Tack Mange249 Jag tackar för erbjudandet, men ber att få återkomma när det är aktuellt. Alldeles skruvokunnig är jag inte även om jag har tappat en och annan mutter i mitt liv. Jag har tidigare bytt impellor på två småmotorer. En äldre Penta utombordare på 14 hp var svår eftersom två långa kopparrör skulle passas in i motsvarande hål i motorkroppen. Med en Yamaha 9,9hp 4-taktare var det inte alls samma problem och inte något annat heller. Men en 115 hp-motor växellåda väger ju lite mer. Betr denna sa en Mercury-verkstad sa mig att det kunde vara lite problem att fixa växlarna rätt. Yamarinen har jag alltid lämnat för service på marinan utom vad avser vinterkonserveringen. Mvh Hjallis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 1 Juli , 2016 Har man råd byta hus så är det bra. men ditt växelhus behöver inte vara skrot. Behåll det gamla till du hittar rätt gubbe som kan hjälpa dig. När du fått ut lagerhylsan kommer sprickan gå igen och sen är det vara slipa en v-fog med dremmel och fylla igen med nytt aluminium. det är inte alls säkert att du behöver ta ut propelleraxeln. det viktiga är att värma med gas så du inte drar sönder lagerhylsan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser