Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mange81

Tätning mellan sprängkåpa - klämring?

Rekommendera Poster

Hej alla glada! Jag undrar om det skall vara något tätningsmedel mellan sprängkåpan och klämringen? Alltså på den yta som är mellan gummiringarna. Det var ett mindre helvete att få ur bultarna och sen bort ringen och jag såg att det var nåt mellan där. Eller kan det vara oxid? Gick lätt att skrapa bort. Avser ett 270-drev mot en AQ130

 

Glad midsommar på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte vara något tätmedel där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men gummi fett är ju aldrig fel sen hade jag smort bultar med ett vatten avvisande fett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för svaren! Då skaffar jag gummifett och lägger på ytorna. Bultarna har jag köpt nya i rostfritt, även de ska smörjas in generöst innan montering. Så får vi se om det blir nån båt denna sommar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara bergsäker så tror jag det ska vara varmgalvade bultar inte rostfria.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara bergsäker så tror jag det ska vara varmgalvade bultar inte rostfria.

 

//Roger

Helt rätt rostfritt och aluminium går inte ihop, risken blir att det blir omöjligt att få den de rostfria bultarna sedan. Köp penta original doppa dem i marinfett innan du drar ihop strut och sköld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla andra skruvar på drev och sköld är rostfria, så det är ingen fara. De galvade klämringsskruvarna man får nuförtiden verkar också ha sämre ytbehandling än tidigare. Skallarna börjar rosta bort ganska omgående.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju sant. Nu tar jag dom rostfria så får det gå som det vill, båten ska köras i sötvatten hur som. Vet någon av er hur hårt klämringen ska åtdragas? Jag har införskaffat fett för gummi och tänkte att det kan vara idé att smörja även gummiringarna, känns som de kanske sätter sig bättre? Klämringen ådrog sig en liten spricka vid demonteringen som jag nu fått svetsat av en mycket kompetent person, lär väl granska den noga efter porer gissar jag. Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du får en trevlig tur med båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack penta. Får hoppas det kan bli lite båt denna sommar, jag måste även byta ut tanken.. Det är att greja med på dessa gamla klenoder, helt i sin ordning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fick bli beställning på en ny ring! Tyckte mig ana en till liten skada som dock såg gammal ut men detta får göras riktigt och bara en gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...