Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
hasse_A

Finns det någon batteriladdare som laddar rätt ?

Rekommendera Poster

Vanliga blybatterier tar emot ca 25% av sin kapacitet, AGM upp till 40%. Det här stämmer ganska bra om man testar med en manuellt reglerad generator. Obs att man då aldrig överstiger max rekommenderad spänning.

Man säger också att man vid daglig laddning inte ska ladda med mer än 20%, då förkortas livslängden något. Nu finns det många sol-vind-vatten nissarna som under vintern hårdladdar sin batterier dagligen och ändå får en betydligt bättre livslängd på sina batterier än vad båtfolket får.

Sämst livslängd verkar husbilarna få men de laddar ju nästan jämt.

 

Ju fler batterier desto bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Måttlig last

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det laddar även med prylar från den civilicerade världen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Måttlig last

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det här förumet suger balle.....

Kan inte lägga upp skärmdumpar från batterimonnitorn.

 

Jag la upp bilder frånladdövervakningen då jag hade -40Ah när jag startar motorn med 140A generator så laddar Ctek 18A.

Samma lär samma lär sterling göra, då även den begränsas av batterierna och naturlagar i övrigt.

 

I vilket fall är jag så nöjd med att lilla panelen laddade 38Ah under 4 dagar.

Under en övernattning förbrukar jag 40Ah, och med den förbrukningen behövs inte smartpas.

Detta gör sterlingenheten överflödig. Så jag behåller enheten som hanterar motorladdning, solpanel,urladdningsskydd..osv.

 

Synd att jag inte fick upp bilderna från matterimonitorn... OK.. det är ingen NASA som är bäst då vissa har den.....

Så tack och lov behöver inte cetk grunkorna bytas mot china export sterling

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du tror Sterling laddar är ganska irrelevant. Jag provkörde med ganska fulla batterier. Fick 32A till batterierna men det sjönk ned till 2A efter en kvart. Spänningen låg på 14,6V. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

På samma sätt är vad du tror om ctek och dess laddkurva irelevant.

När jag kommer till hamn är batterierna fulladdade.

Så verkligheten överväger dina teorier....

Med en liten 400Ah batteribank så är dual och smartpass toppen, det är ett rent nöjje att ha solpanel med enheten.

 

Men...absolut ska jag inte dissa jänkarprylarna i sommarsturan.. jag har 1500 Ah där.

Cetek klarar inte seriekopplade paneler på 96v.

Så skaffar jag sterling. ....

I augusti 2017 meddelar ladddata.

Man bör ha erfarenhet innan man bedömmer prestanda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Ctek kan bara ge 20A, det kan aldrig bli mera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det behövs aldrig mera...

 

Föresten.... om dual bottnar... blir det bara 20A? Dual och Smartpass ger 100A.. men 300Ah AGM hanterar inte mer.

Jag tror att om jag också hade dålig koll på mina förbrukare så skulle det gå åt mer ström.

 

Men för min del så kostar övernattningen 30-40Ah

40Ah- ger 18A i laddström, så smartpass behövehövs inte bortsett från dess fördelar. Och sterling behövs inte alls....

 

Hoppas jag har fel då den laddar stugans bank nästa år

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man ut 40Ah på en övernattning så behöver du ca 2,5 tim motorgång, jag behöver 1 tim. Med en ny generator, 30 min.

Dual & Smartpass ger inte 100A, det är 20 eller 80, kolla med Ctek. Smartpass är egentligen inget annat än en Schottkydiod som bypassar Dualen.

300Ah AGM kan man ladda med 120A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken briljant logik så här på lördagskvällen! Möjligen ska du putsa lite på matematiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Tjena grabben.

Om vi tar ut 40Ah som vi sedan ska ladda så tar batterierna 18A. (Betydligt mindre än 20A)

Alltså ger Cetek dual samma ström som Taiwan laddaren då batteriet är begränsningen.

1,5h är inte sant som laddningsfördel.

I och med att din batterikokare inte gör att battreriet tar mer laddströn så kommer de inte vinna någon laddtid alls, sanolikt kommer du bara att skada dina batteri. Men i och med du vill skaffa modernare bateriteknik så bör du bli nöjd

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Du kanske kan öva lite så logiken funkar mer än på lördagar och övriga dagar.

Jag bollar gärna dina idéer.

 

Jag uppskattat att surra med en lakanstorkare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om vi tar ut 40Ah som vi sedan ska ladda så tar batterierna 18A. (Betydligt mindre än 20A)"

Någon som förstår den uträkningen?

 

Tar man ut 40Ah ur batteribanken så måste man ladda ca 15% mer dvs 46Ah. Med en laddare på 18A tar det ca 2,5 tim.

Med 50A laddare tar det 1 tim. Enkel skolmatte tycker jag.

 

Vad det är för magisk pryl från Taiwan vet jag inte, kanske något i stil med Made-in-China-Cetek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Tar man ut 40Ah ur batteribanken så måste man ladda ca 15% mer dvs 46Ah. Med en laddare på 18A tar det ca 2,5 tim.

Med 50A laddare tar det 1 tim. Enkel skolmatte tycker jag.

 

...

Fast att ladda tillbaka det som gått åt i banken är inte som enkel skolmatte då det tar lång tid att ladda in de sista Ah, oavsett hur stark laddare man har.

Bara mina två cent :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

 

Tar man ut 40Ah ur batteribanken så måste man ladda ca 15% mer dvs 46Ah. Med en laddare på 18A tar det ca 2,5 tim.

Med 50A laddare tar det 1 tim. Enkel skolmatte tycker jag.

 

...

Fast att ladda tillbaka det som gått åt i banken är inte som enkel skolmatte då det tar lång tid att ladda in de sista Ah, oavsett hur stark laddare man har.

Bara mina två cent :)

Beror på var på laddningsskalan man befinner sig. Behöver inte vara på toppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo toppladdningen går långsammare, det beror lite på batterityp, laddare och framförallt, laddningsgrad.

Men en bank på 300Ah som tar emot 18A så är man inte i den allra sista fasen utan en bit ner i laddningsgrad och då kommer en laddning med 50A att definitivt att avsevärt förkorta laddningsiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Med 18A kvittar kvittar laddenheten.

Då alla enheter klarat den strömmen....

 

Om man ska våldspressa en högre laddström så får det göras genom att höja spänningen.

 

Jag väljer bort det, då jag är rädd om batterierna. Och jag har alltid fulladde batterier när jag kommer fram.

 

Jag tror att Cetek-kopiorna också kan ladda batterierna, men jag tror inte det blir lika bra eller snabbare, toppladdat vill jag också ha

http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/toppladdat-med-ctek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18A får man troligen med enbart generatorn. Vad ska man då med en Dual till?

Varenda laddare med lite självaktning har en max spänning som överensstämmer med batteriets maxspänning, även en kinesisk solcellsregulator för under 100 kr. Det gäller troligen även de kinatillverkade Ctek prylarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det är antagligen orsaken till att få/inga batteriladdarföretag gör DC/DC laddare.

Sterling ger förhoppningsvis samma laddström, om den ger högre ström så gör den det genom att höja spänningen.

Då mina AGM vill ha 14,4V så passar min laddare, om jag hade en laddare med AGM (inställning) så skulle den inställningen skada batterierna.

 

I vilket fall så har jag fulladdat batteri bådee genom solcell och generator.

 

Vill du ha en annan enhet och blir nöjd med den så glädjer det mig.

Ha det gott och ladda fullt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...