Nimbus_73 0 Postad 17 Juni , 2016 (redigerade) Hej, I samband med invändig rengöring av min Nimbus 26, upptäckte jag att det läckte ut vatten vid tätningen runt stävlagret. Min tanke var att det kom från skruvarna som håller fast stävlagret, men efter att jag tagit bort tätningen och lossat skruvarna verkar det som att stävlagret sitter löst och inte är fastskruvat i axelhylsan som jag trodde var brukligt? Vattnet kommer heller inte från skruvgenomföringarna, utan från hylsan i genomföringen som är fastplastad i skrovet. Om jag för in en ståltråd i genomföringen kommer den ut på utsidan av axelhylsan invändigt. Jag har därför lite svårt att förstå hur det är konstruerat och hur axelhylsan (som jag antar är vattenfylld vid drift) sluter tätt mot stävlagret? Min första förhoppning var att det kanske räcker med att spruta in sikaflex i skarven, gänglåsning för skruvarna och dra åt allting igen, men jag blev lite osäker när jag inte riktigt förstår konstruktionen och hur det är tänkt att sluta tätt. Tacksam för alla hjälp, tips och råd som kan ge oss en snar sjösättning! Redigerad 17 Juni , 2016 av Nimbus_73 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 568 Postad 17 Juni , 2016 Nimbus 26 har en egendomlig axeltätning, men den är också enkel att åtgärda. Hylsröret är inte vattenfyllt som på andra båtar, utan tätningen består av två radialtätningar monterade i stävlagret. I spåret som syns på bilden, ska det sitta en O-ring. Stävlagret och hylsröret är utformat som en kula och kulskål. Därför ska man inte tokdra skruvarna, utan dra in dem så att lagret linjerar med axeln, och att O-ringen tätar mot hylsröret. Sedan låser man skruvarna med låstråd. När du byte tätningarna, se till att du får radialtätningar med rostfri fjäder, och smörj ordendtligt med propelleraxelfett mellan tätningarna, så kan du åka några år igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus_73 0 Postad 17 Juni , 2016 Nimbus 26 har en egendomlig axeltätning, men den är också enkel att åtgärda. Hylsröret är inte vattenfyllt som på andra båtar, utan tätningen består av två radialtätningar monterade i stävlagret. I spåret som syns på bilden, ska det sitta en O-ring. Stävlagret och hylsröret är utformat som en kula och kulskål. Därför ska man inte tokdra skruvarna, utan dra in dem så att lagret linjerar med axeln, och att O-ringen tätar mot hylsröret. Sedan låser man skruvarna med låstråd. När du byte tätningarna, se till att du får radialtätningar med rostfri fjäder, och smörj ordendtligt med propelleraxelfett mellan tätningarna, så kan du åka några år igen. Stort tack för det utförliga svaret. Jag har haft mycket huvudbry med hur det hänger ihop och nu har jag äntligen blivit lite klokare:) När jag såg spåret i stävlagret var min första tanke att det måste vara för en o-ring, men jag måste antagligen ha skrapat bort den som satt där i samband med att jag gjorde rent från tätmassa. Du verkar ha riktigt bra koll på det här. Vet du också hur jag enklast går tillväga för att byta radialtätningarna i stävlagret och var jag kan få tag på nya? Inte helt säker på att det är nödvändigt i år, eftersom båten är nyinköpt och jag inte hunnit se om det läcker in vatten men om det inte är för jobbigt borde jag nog göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 568 Postad 18 Juni , 2016 Ta bort propellern, kilen och stävlagret. Ta bort de gamla tätningsringarna försiktigt. Montera de nya med tätningsläpparna mot gummilagret. Smörj ordentligt mellan tätningsläpparna. Putsa av axeln med fin smärgelduk och smörj axeln. Montera tillbaks stävlagret. Drag skruvarna jämt och lagom hårt, så att lagret linjerar med axeln. Lås skruvarna med rostfri låstråd. Montera tillbaks kil och propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus_73 0 Postad 18 Juni , 2016 Ta bort propellern, kilen och stävlagret. Ta bort de gamla tätningsringarna försiktigt. Montera de nya med tätningsläpparna mot gummilagret. Smörj ordentligt mellan tätningsläpparna. Putsa av axeln med fin smärgelduk och smörj axeln. Montera tillbaks stävlagret. Drag skruvarna jämt och lagom hårt, så att lagret linjerar med axeln. Lås skruvarna med rostfri låstråd. Montera tillbaks kil och propeller. Bra instruktion! Jag ska jaga rätt på tätringar, sen blir det till att skruva bort propellern. Väntar på en ny avgasslang som ska komma nästa vecka, så jag har ändå ett par dagar att spela med om jag ska få båten i vattnet till midsommar som planerat. Återigen, stort tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 210 Postad 29 April Momentum har packboxar och lösa rostfria fjädrar, som du monterar i stället för original. En rostfri fjäder är inte magnetisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 556 Postad 29 April 2 timmar sedan skrev Hybro: Momentum har packboxar och lösa rostfria fjädrar, som du monterar i stället för original. En rostfri fjäder är inte magnetisk. Nio år senare... och det var åtta och ett halvt år sedan TS var aktiv på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 210 Postad 29 April Jo, jo... Men kanske det hjälper någon annan. Eller tror du det är onödigt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 483 Postad 29 April Man måste ju få lägga en kommentar i en gammal tråd utan att få spydiga kommentarer som ofta sker i detta forum. Det kan ju som inläggsskrivaren skriver hjälpa någon annan med samma fel eller problem som trådstaren har. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser