Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Gäst

Pris på nytt storsegel och teakdäck

Rekommendera Poster

Gäst

Är spekulant på en båt med ett segel som bör bytas.

Någon som kan säga vad det kostar med ett nytt storsegel på 37 kvm?

 

Sedan är teakdäcket okej men om man skulle någon gång byta vet ni då vad det skulle kosta? Mellan tummen och pekfinger.

Det är en 40-fotare som är 35 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storsegel i dacron, cirka 25'. Teakdäcket ligger väl på mellan 200-250' beroende på hur det ser ut under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trodde ungefär så med storen men hade hoppats på hälften för däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör lastbil i jobbet och besöker ofta båtvarven på Orust. Nu i vintras byttes det ett teakdäck på en Hallberg-Rassy 46 där allt byttes ut till en kostnad närmare 400' då hade den även teak på rufföverbyggnaden och på akterdäcket över akterruffen och sittbrunn. Alltså hela båtens horisontala ytor byttes ut. Att bara byta ut skarndäck och kanske sittbrunn ligger nog runt 150-200' oavsett. Timkostnaden och virket är dyrt. Att ta båten till Polen, Estland för att göra jobbet där kan nog spara in en del, de har duktiga hantverkare där nere oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

400.000kr. Maffigt!

När och varför byter man däcket? Hur länge håller det? Som den här båten jag tittat på så ser allt bra ut och säljaren säger att det håller tätt. Men jag tänkte på åldern, 35 år, är det lång tid på ett däck eller håller teakdäck längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man byter när det har slitits ner så mycket att träpluggarna ploppar loss för att det inte finns nånting kvar att limma dom i och/eller att plankorna reser sig från underlaget eller att det läcker in vatten under i skruvhålen som inte går att täta. Alltså när däcket är slut vilket kan bero på flera orsaker.

Numera så skruvar man ju inte längre utan man limmar hela ytan och även vacuumsuger fast det. Att borra och skruva i ett par tusen skruv gör man inte längre.

Ponera att teakplanken är ca 12 mm när man lägger däcket, efter 10 år gör man en slipning med 2 mm och ytterligare en slipning efter kanske 8-10 år igen. Då har du kanske 6-8 mm kvar och med försänkta skruv och plugg så blir det inte mycket kvar.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet är att sprätta bort däcket och lägga en matta typ TBS eller Treadmaster. Vet inte vad det kostar, men borde vara mycket billigare.

 

Man ska ha klart för sig att marknaden blivit känsligare för att fixa själv. Båtar med gamla teakdäck, eller som min - gammal motor - är inte direkt heta på marknaden eftersom färre och färre verkar vara beredda att skruva själv.

 

För övrigt nåtade jag om teakdäcket på min förra båt, en 24-fotare. Tror det tog 150 timmar, men visst blev det fint! Men jag gör bara sådant jobb en gång och aldrig mer, och därför har nuvarande båt inte teakdäck. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är däcket i sandwich så kan en fuktigmätning vara en god ide.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en båt utan teakdäck, om det är en gammal båt med skruvat däck. En försäljare som säger att det inte läcker, är inget du bör lita på hur kan han veta det. Ett teakdäck ska vara limmat, man har nog mycket hål i båten ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem med en del teakdäck på segelbåtar från 80-talet är att teakribborna inte är lagda med läggningmassa under hela ribban utan endast delvis eller typ en sträng i mitten. Det gör att om

det läcker i nåt eller skruvhål så kan vatten söka sig långa vägar mellan teakribbor och plastdäck.

Och under vägen är då risken stor att vattnet hittar ett hål och letar sig ned i distansmaterialet.

 

Livslängden på ett teakdäck beror rätt mycket på hur föregående skött däcket. En del är väldigt förtjusta i att gno och använda diverse mirakelmedel och det sliter på däcket. Ett däck som hanterats varsamt och tvättats med mjuk borste och såpa lite lagom ofta håller tjockleken länge.

 

Men stora frågan är väl hur länge läggningsmassan håller sig? Ligger det ordentligt med läggningsmassa under ribborna och den håller sig elastisk så håller nog däcket tätt länge.

 

Hursomhelst är däcket 30 år gammalt får man nog räkna med omläggning i vilket fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 35 år gammalt teakdäck på min Najad 343. Att byta det ligger runt 150-200.000kr enligt muntliga offerter. I mitt fall är det inte aktuellt då jag egentligen inte vill ha teakdäck, jag ser inga direkta fördelar med det...

 

Vad är det för båt?

Jag bytte en teakbräda på min, en ribba där gångjärnet till en lucka satt. Mitt däck är limmat och skruvat men inte limmat så som det beskrivs ovan utan hellimmat, får jag en läcka kommer inte vattnet att sprida sig under ribborna så jag känner ingen panik med åtgärderna.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man struntar i utseendet borde det bli rätt billigt att gräva bort allt, fylla med nåt distansmaterial blandat med plast, och sen göra en vanlig plastad yta ovanpå, va?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man struntar i utseendet borde det bli rätt billigt att gräva bort allt, fylla med nåt distansmaterial blandat med plast, och sen göra en vanlig plastad yta ovanpå, va?

Jo, men att få någorlunda stil och styrka på det kräver en hel del arbete, och vad värderar man eget arbete till i kronor osv. Man vill ju få distansmaterialet att fastna i gamla plasten, sedan laminera upp ny ovansida, få lite stil på utseendet och göra det halksäkert... är några timmar om man säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...