Gå till innehåll
torsdag 29 januari 2026
joelfrodin

Läckande topplocksbult

Rekommendera Poster

Några av mina topplocksbultar läcker efter topplockspackningsbyte, jag antar att jag har haft för lite tätning på dem, kan jag släppa en bult och täta om sedan dra tillbaka med givet moment? Och tömma ur vatten så de gängorna är torra? Tacksam för snabba kunniga svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätar du gängorna? Får du ut komression den vägen?

Känns väl "sådär"

Om det ska vara så avnån anledning. Tätar du med anaeroblim?

Har du ett lösningsmedelsfritt behöver det inte vara 100% torrt, bara du får produkt i hela gängan min några gängvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... förstår kanske inte frågan riktigt men topplock-bultars uppgift är enbart att pressa ner locket och inte att täta. I ditt fall kommer det tydligen ut vatten vid nån av bultarna, då är det väl snarast nåt fel med packningen eller dess anliggnings-ytor. Själva bultarna skall rimligen alltid vara torra om allt är okej.

Skulle lättat på bultarna i tur&ordning, ungefär enligt det mönster du använde när du drog dem - fast nu baklänges.
(Knappast lika viktig att följa åtdragnings-schemat lika noggrant när man lossar locket men ändå dumt att riskera topplockets planhet. Själva locket kan deformeras ifall man klantar sig alldeles.)
Sedan noga kontrollerat anliggningsytor och packning. Försökt konstatera varför läckaget sker och åtgärdat funnet fel på bästa sätt.
Kanske vid återmontage bytt packningen trots att den är både ny och dyr, beror på vad är för motor?

(Är det nån äldre stånka med gediget gjutjärnslock behövs knappast byte, är det däremot nån modern motor med aluminiumlock så hade jag tvekat litet. Är nog inte alldeles omöjligt att återanvända en såpass ny "begagnad" packning även i sådana motorer?)

Detta visserligen sagt av en "glad amatör", men jag gissar att den fortsatta forumtråden kan handla om packningens skick - alltså efter att du upptäckt och åtgärdat orsaken till läckan?
Tänker att de riktiga motorprofsen kommer att vilja veta mer om vad du har för typ av motor, sedan utifrån det kanske ge nåt tips ifall packningen kan återanvändas??

Ps. fota gärna packning och anliggningsytor efter de-montaget och lägg upp bilderna här i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde ange mercruiser 3.0 det är nämligen öppet ner till kylkanalera via topplocksbult, så man måste täta dem. Det har jag misslyckats med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Vad tätar du med. Det bör funka att lossa och dra tillbaka. Ra loss tändstiften först så slipper du ev komp som spökar.

Jag skulle lossa alla typ 1/2 varv eller så. Byta en i raget, efterdra kors och till rätt moment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att lossa bultar och stift tror inte jag är rätt väg. Jag tror det bästa alternativet är att byta en bult i taget, dra till rätt moment och efter det känna på alla bultar i den ordning de skall dras och dra de som avviker till rätt moment. Detta under förutsättning att det bara är ett par, tre stycken. Skulle det vara typ hälften hade jag lossat alla bultar ner till typ 2-3kg och sedan med alla bultar dragit alla steg från början som om packningen var nymonterad. Rör sig topp eller packning under processen anser jag packningen förbrukad och rätt väg är att börja om med ny packning.

Innan detta tömmer du blocket med avtappningskranen och ser till att gängorna är torra.

Detta blir lite fusk, är man noga börjar man om med ny packning. Jag hade nog dock med någon enstaka bult gjort enligt ovan.

Jag har med tiden blivit allt petigare när det kommer till topplocksbyten. Min erfarenhet är att man mer eller mindre alltid får betala i slutändan om man slavar. Topplockspackningar skall bara dras en gång. Jag tror däremot att många har prövat att återdra med lyckat resultat. Tyvärr brukar ett vattenintrång i motorn kosta långt mer än en packning när det vill sig illa, så man bör vara medveten om att man tar en risk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tar som Thomas beskriver även en risk med skevhet om man lossar enligt min ide, dock ser jag den som mindre än risken att packningen blir sämre gång 2.

Jag ser detta som ett svårt beslut... Pröva att ringa någon motorfirma som renoverar. Deras erfarenhet väger tungt i såna här fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig högtemp packningsilicon brukar användas vid montering av toppbultar.

Finns säkert flera medel men det verkar vara det vanligaste.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en i taget så kommer det att funka. Låt sedan gängtätningen torka något dygn innan du fyller vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Finns ett tips om att rensa gängan från gammal gängtätning med hjälp av en gängtapp, i inlägg #3 här.

Har man ingen passande gängtapp kanske nåt annat verktyg skulle kunna funka för det är väl knappast särskilt bra med stelnade rester när det nu verkar vara så känsligt med tätningsförmågan?
Att du misslyckades första gången ger ju anledning att fundera på vad som gick snett så misstaget inte upprepas.
Kanske nåt verktyg typ som rörborstarna enligt bilden eller möjligen nåt annat som man kanske redan råkar ha hemma?

Bilden f.ö. norpad HÄR.
post-86835-0-06790100-1465733275.jpg

Verktyget måste nog kunna roteras för att därmed kratsa "längsmed gängornas dalar" ordentligt, den i bilden har nog för vekt "skaft" för att roteras?

[skaft o skaft förresten, den tvinnade ståltråden öppnas nog litet vid rotation åt fel håll och släpper då månne lös sina inklämda borststrån. Dess tvinnade tråd är enligt bilden "felgängad" om man vill att rotera enligt skruvgängan och uppifrån o ned. ...Men kanske ändå om trycker ner den i hålbotten och sedan roterar vänstergående, då kommer den snällt rotera och kratsa glänsande rent på sin väg upp? Eller gå av och orsaka ytterligare bekymmer :-( ??
Kan förutom rörborsten inte komma på nåt bättre och billigare sätt att skonsamt rensa gängorna än just gängtapp, men nån på forumet kanske har nån idé]

En komplikation med gängtappen kan vara att med topplocket kvar så måste rensverktyget vara rejält långt för att alls nå ner, och en sådan jättelång gängtapp kanske inte ens finns?

Är som sagt bara en glad amatör och som sådan måste jag få ställa frågan om absolut täthet i gängan är nödvändig, har du en pinnbult med gängning i bägge ändar eller typ sexkantsskalle uppepå? I det senare fallet kanske man kan sätta nån mjuk metallpackning under själva skallen?

[Du har vad jag förstår glykolsystem så rost i gängor är knappast nåt problem ifall lockets hålrum för bulten vattenfylls? Själva orsaken till läckagerisken är att bulthålen saknar metallbotten, man har borrat för långt och rakt ner i blockets kylkanaler vid tillverkningen??]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På denna motor och några andra jänkare går topplocksbulten hela vägen ner till kylkanalera så den trycker upp kölvatten utanför motorn, dessutom så kommer det in vatten i ventilkåpan då några sitter där under, samt att olja kommet eventuellt i kylarvätskan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...