Jump to content
Thursday 21 November 2019
bo_fredrik

Vit rök TAMD41

Recommended Posts

Hej! Jag var och kikade på en båt igår. Det kom en del ljusa avgaser vid start och under gång (mindre då motorn var varm). Inga jättemängder avgaser, men det syntes och det var mer än tidigare båtar jag kikat på (som då iofs haft mindre motorer).

 

Behöver detta vara ett symtom på att nåt inte står rätt till? Hur mycket får man räkna med att det ryker om avgaserna från en TAMD41 (200 hk) från 1988?

 

Film på avgaserna: https://www.dropbox.com/s/y5cwxk1zgkq1q7t/Fil%202016-06-01%2012%2043%2039?dl=0

 

 

mvh

Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behöver inte vara onormalt alls. Särskilt inte om det är A-varianten av motorn som är känd för att ryka mer. Men då särskilt vid uppstart.

Sen har jag läst om samma fenomen på någon Nimbusmodell där avgaserna, av någon anledning jag inte minns, när de blandades med kylvattnet förångades mer än i andra installationer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En staketmotor ryker en hel del, oavsett skick. Är du säker på att röken är vit (tänk; dimma) eller var det vanlig avgasrök som såg vit ut i det aktuella ljuset?

 

En frisk 41:a ryker alltid, är det dock en tjock vit rök, som en rökmaskin, tyder det på att vatten ingår i tränger in i cylindrarna. Röken bör vara åt det blåsvarta hållet (alltså svart med en ton av blått i) om motorn är som den ska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar! Röken är vit, men inte tjock. Kanske är lite vatten i cylindrarna då.. Det finns en liten film som visar den via länken i inlägget ovan (jag tror det funkar?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser normalt ut för en A-maskin. B-varianten fick uppgraderade kolvar vilket fick bort mycket av uppstartsröken. När jag renoverade min maskin bytte jag till B-kolvar och röken försvann totalt. Den enda åtgärden som gäller om man störs av röken. Det du ser är vit dieselånga. Min såg likadan ut. Sen kommer du säker uppleva mer rök höst och vår, när vattnet är kallare. Då under drift. Googla på det och din båtmodellen så kommer du få träffar, vad jag kan minnas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren! När bör en sån här motor renoveras? Är det läge vid ca 2000 timmar?

Svår fråga, det beror alltid på hur motorn körts och servats. Det är en förhållandevis mycket tålig motor och större renoveringar kan behövas runt 4.00o timmar. Spridare och turbo kan behöva åtgärdas tidigare, men som sagt det beror på hur den körts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy