Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Ruden

Backhake och backproblem

Rekommendera Poster

Hej

 

Har precis monterat renoveringssats för backhake på mitt VP 280 drev, då de gamla hakarna verkade slitna och drevet flög upp vid back. All mekanik verkar intakt och jag tror delarna sitter där de ska och allt hade varit frid och fröjd om inte för en liten detalj (typiskt). Backen går inte att lägga i när drevet ligger nedfällt. Det blir ett stopp när jag försöker dra i gasreglaget. Någon som har en idé om vad som kan fela?

post-107480-1329650_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en verkstadshandbok hos boatinfo.no, HÄR länkad med beskrivningen av mekanismen på högeruppslaget. Finns en del mått och annat som kan behöva kollas?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar ska kolla det där ordentligt. Saknar det där 2mm spelet mellan bygel och hakar nu. Suck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kolla att bygeln (den som är överst på din bild) går tämligen lätt att trycka ner. Om du haft skruvarna med fyrkantsfattning loss så kan de vara fel återmonterade.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kolla att bygeln (den som är överst på din bild) går tämligen lätt att trycka ner. Om du haft skruvarna med fyrkantsfattning loss så kan de vara fel återmonterade.

Ingemar

 

Bygeln rör sig relativt lätt i uppfällt läge. Men när jag fäller ner drevet verka det bli för tajt i kontaktytan mellan bygeln och de nya backhakarna, att det är de om hindrar bygeln från att kunna röra sig till backläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte exakt hur det ser ut men kan det vara drevlyften som spökar? Se till att den är fullt inne och inte har börjat påverka haken (den ska ju frikoppla den när man lyfter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag monterat de gamla slitna hakarna och då funkar allt bra igen. Misstänker således att de nya piratkopiorna är lite överdimensionerade. Ska pröva med gamla hakarna och nya fjädrar och se om det räcker annars får jag väl gå loss med stålfil på nya hakarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...