Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
  • 0
skillevippen

Gardiner till båtfönster

Fråga

Hej

 

Vill ha lite tips på gardiner till båtfönster, vill helst inte skruva hål i väggarna. Men det kanske man måste om det skall bli snyggast??

Eller kardborreband med dubbelhäftande tejp. Ja jag är lite vilsen nu.  Sy kan jag göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Du kan ju limma fästen, om du har ett bra underlag, som du kan skruva i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Det är svårt...

Du vill väl kunna dra för eller undan gardinerna, såsom på en gardinstång, och då funkar det dåligt med kardborreband. Dessutom är det jättesvårt att få kardborreband att sitta kvar där man vill ha dem, om  man inte limmar med kontaktlim, och å andra sidan är det svårt att då få loss kardborrebandet då det slutat att ha kardborre-effekt, vilket sker överraskande snabbt...

Dubbelhäftade tape bryr jag mig inte ens om att kommentera...

 

Gardinstänger! men svårt att då få dem att sitta fast utan att borra hål i "väggen" det är ju dessutom väldigt tunt material i dessa väggar, så en genomgående skruv med mutter på insidan är väl det bästa, och fulaste, och med risk för läckage...

Jag har sett att det finns speciella ramar till rutor, ventiler, av aluminiumprofil, jättedyra... Platimo om jag nu minns rätt, men då måste du byta rutor/fönster/ventiler...

 

6478_9.jpg

6476.jpg

På Nimbusen hade jag små vita hållare för aluminiumstänger av nån vit plast (bilderna ovan) som var skruvade i rutramen, dessa sprack efter bara 20 år... men fanns att köpa nya på Seasea.

Nuvarande båt har gardinstänger med löpare i. Dessa stänger är av en mahognyprofil.

Dessutom finns det iskruvade tryckknappar som man sätter fast mörkläggningsgardiner i.

Båten hade tidigare hemmahamn på ostkusten, därför fanns det myggnät innanför ruffluckan, detta satt med självhäftande kardborreband, troligtvis hade förra besättningen en himla massa myggbett överallt, då det kardborrebandet nu hänger för "hallisvaj"...

 

Nä självhäftande grejer, gröna miljövänliga batterier och keramiska tandlagningar ger jag inte mycket för! Bra eller möjligen bättre för miljön, men det håller inte! Lika meningslöst som alkoholfri snaps.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...