Gå till innehåll
söndag 22 februari 2026
Gäst steve

Fartproblem

Rekommendera Poster

Gäst steve

Jag har en 7 fotare på 1200 kg med en B20 motor med 2 solex 44 förgasare och ett 200 c drev. 15 * 17 propeller. varvtalet e på 3700 och 23 knop kompen e 12,11,11,12. Men jag vill upp i ca 4800-5100 varv och gärna nån knop till..hehe. nå förslag på åtgärd ??????.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 fotare? Måste ju vara skärgårdens minsta inombordarbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! När det gäller normala båtar skall enligt Penta maxvarvet ligga mellan 4500 och 5100. Med dina nuvarande varv får motorn onödigt mycket stryk. Genom att byta till en mindre propeller går motorn lättare och din maxhastighet kan även stiga någon knop. Jag föreslår att du byter till en 15x15 propeller så kommer du att ligga ganska rätt. Inte för att jag förstår varför man skall ha så bråttom på sjön. Gillar du inte att vara ute på sjön? /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst steve

Vart för många bira igår.. (ca 7 m ) skulle de va..hehe Tack nitro. Jo jag gillar o va på sjön. därför har jag bråttom ut. Åka långsamt är som att sitta i bilkö på motorvägen, gillar jag inte alls. skämt o sido.. Jag vill bara att den ska va så bra inställd som möjligt. Lägger hellre rep. pengarna på soppa istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[bLÅ]Inte för att jag förstår varför man skall ha så bråttom på sjön. Gillar du inte att vara ute på sjön? /mvh/Nitro[/bLÅ] Den kan många ta åt sej av! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dra på en mindre propeller, kommer spara dig sopa! En tum mindre i stigning bör räcka!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil Linde

Prova byt ner dig till en 14* 17 propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att ditt komp diffar lite för mycket, var jag i din båt skulle jag kolla vidare på orsak till detta :-) Vet ej hur momentkurvan ser ut på din motor, men det e inte ovanligt att momentkurvans topp ligger på ett lägre varvtal en max rekomenderad, alltså inte så säkert att en mindre propp ger högre fart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre än 10% diff i komp är inte så dåligt. Prova att räkna lite på propellern med hjälp av programmet som finns på forumet. (Jag tror du får fram att du bör behålla relativt stor diameter och gå ner i stigning eftersom båten är ganska stor i förhållande till motorstyrkan.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...