Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
Anders-pe

garmin

Rekommendera Poster

Hej. jag har en gps Garmin 172c, den har funkat bra tillnu när jag startar den så letar den efter satelliter men efter en 5-10 minuter så kommer meddelandet att den ej hittar och att signalen är dålig, vad kan vara fel är det själva gps eller är det antennen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en 172Ci med inbyggd antenn eller en 172C med extern antenn?

 

Om det är en med extern antenn skulle jag misstänka den externa antennen eller kontaktfel på baksidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 172c med extern antenn, går det att byta antennkabeln den ser lite dålig ut vid antenn ingången.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Garmin tar ca 10-15min för att börja fungera optimalt när jag startar upp den för första gången på våren. Kan det vara så att din också behöver en lång startsträcka vid första uppstart efter vinterdvalan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft den påslagen i över en timma men inget händer.

min nästa fråga går det att byta antennkabeln som går ut från antennen den ser skadad ut där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en sådan där BNC-kontakt med bajonettfattning på kabeln? Ja den går att byta, det finns lödfria, sådana man löder fast och sådana man klämmer/krymper fast. Kolla med en firma som Kjell & Company eller liknande.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/kontakter/bnc/bnc-kontakt-hane-med-skruvkoppling-p39704

Många gånger är det kontaktproblem där.

Motsvarande hona som sitter i apparaten kan man också byta, men det är bästa att nån Garminverkstad får göra det.

Ibland när det är väldigt mulet kan det vara svårt att få kontakt med satelliterna, så det behöver ju inte vara något tekniskt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...