Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
odysseus65

Akterstag: Förspänning å material

Rekommendera Poster

Det är helt fantastiskt vad ni gamla seglarrävar är envisa..

 

Skickar jag ett foto å skriver vad bilden visar så får jag mothugg. Svär jag över ett överdrivet fastplastat elrör som sitter dumt längs hela skrovsidan så får jag förklarat för mig att den ska jag inte röra för det är säkert en del av den bärande konstruktionen. Å skriver jag att jag behöver 3 meter vajer så får jag direkt skrivet på näsan, att nej det räcker avsolut inte..

 

Tänk om ni bara kunde vara snälla å svara på det som jag undrar över å försöka ta in vad jag skriver å inte hela tiden behandla mig som en fullständig idiot??

 

Våga tro på att det finns intelligent liv utanför et själva..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å det ska bli intressant att se om inte akterstaget flexar något alls när jag hänger i det med mina 90 kg, trots att det är uppspänt enligt handboken.. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det flexar; men inte så du kan bryta det.

Och ja - stringers (som du kallar fastplastade elrör) är en del av konstruktionen och du skall inte ta bort det ;-)

 

En motfråga - om du kan tänka själv, och inte gillar de råd du får... varför frågar du hela tiden saker då..? Alltså, när jag frågar är det för att jag inte vet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det flexar; men inte så du kan bryta det.

Och ja - stringers (som du kallar fastplastade elrör) är en del av konstruktionen och du skall inte ta bort det ;-)

 

En motfråga - om du kan tänka själv, och inte gillar de råd du får... varför frågar du hela tiden saker då..? Alltså, när jag frågar är det för att jag inte vet...

En del frågar för att få medhåll då de tror att de vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråden lite då jag har en aktuell fråga i samma ämne. Har köpt en Winge 87 motorseglare förra året i oktober. Seglade bara hem båten och tog upp den. Nu är den sjösatt och jag har mastat på. Fick lite hjälp av en båtägare i hamnen som såg att jag behövde hjälp med att masta på. Tycker jag fick alla stagen bra, men något är inte rätt då jag inte kan spänna upp akterstaget så mycket som jag skulle vilja. Det går helt enkelt inte att skruva tillräckligt. Vantet är skruvat till Max men det räcker inte och så var det inte innan när jag tog upp båten förra året. Någon som har en aning om vad jag har gjort fel?? OBS! tänkte skriva en egen tråd om detta, men jag tyckte denna tråden stämde rätt bra för min fråga!! hälsningar Kjellman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Winga 87 har mastheadrigg. Blir annorlunda då.

Kan du ta hem på förstaget och räta upp masten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen vantskruv på förslaget. Konstigt bara att det var rätt förra året. Kan vanten på sidan blivit felaktigt sträckta så den inte räcker till på akterstaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ja - stringers (som du kallar fastplastade elrör) är en del av konstruktionen och du skall inte ta bort det ;-)

 

En motfråga - om du kan tänka själv, och inte gillar de råd du får... varför frågar du hela tiden saker då..? Alltså, när jag frågar är det för att jag inte vet...

Å du gör det igen utan att kunna stoppa dig själv. Du bara tar för givet att jag är så dum så jag tar bort en bärande konstruktion. Du har aldrig sett min båt men du bara vet att det är en 'stringer' jag talar om å det spelar ingen roll att jag förklarat flera gånger att den satt längs ena sidan å det löpte kablar genom den..

 

Jag frågar ju för att jag vill veta saker. Det är en helt annan sak när jag tydligt beskriver min båt å hur problemet ser ut å får svar tillbaka av typen: Nej så är det inte alls!

 

Jag tror aldrig jag varit med om maken till självgoda idioter som inte klarar att läsa innantill!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se hur det skulle gå till.

Kan du ha fäst något på fel ställe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråden lite då jag har en aktuell fråga i samma ämne. Har köpt en Winge 87 motorseglare förra året i oktober. Seglade bara hem båten och tog upp den. Nu är den sjösatt och jag har mastat på. Fick lite hjälp av en båtägare i hamnen som såg att jag behövde hjälp med att masta på. Tycker jag fick alla stagen bra, men något är inte rätt då jag inte kan spänna upp akterstaget så mycket som jag skulle vilja. Det går helt enkelt inte att skruva tillräckligt. Vantet är skruvat till Max men det räcker inte och så var det inte innan när jag tog upp båten förra året. Någon som har en aning om vad jag har gjort fel?? OBS! tänkte skriva en egen tråd om detta, men jag tyckte denna tråden stämde rätt bra för min fråga!! hälsningar Kjellman

Nu vet jag ingenting om din båt. Men på min så finns det dels flera lägen i mastfoten samt olika lägen att fästa förstaget i. Så är man inte hundra på hur det satt från början så kan det lätt bli konstiga vinklar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Och ja - stringers (som du kallar fastplastade elrör) är en del av konstruktionen och du skall inte ta bort det ;-)

 

En motfråga - om du kan tänka själv, och inte gillar de råd du får... varför frågar du hela tiden saker då..? Alltså, när jag frågar är det för att jag inte vet...

Å du gör det igen utan att kunna stoppa dig själv. Du bara tar för givet att jag är så dum så jag tar bort en bärande konstruktion. Du har aldrig sett min båt men du bara vet att det är en 'stringer' jag talar om å det spelar ingen roll att jag förklarat flera gånger att den satt längs ena sidan å det löpte kablar genom den..

 

Jag frågar ju för att jag vill veta saker. Det är en helt annan sak när jag tydligt beskriver min båt å hur problemet ser ut å får svar tillbaka av typen: Nej så är det inte alls!

 

Jag tror aldrig jag varit med om maken till självgoda idioter som inte klarar att läsa innantill!

Haha, ja du... som man frågar får man svar heter det ofta. Om du nu vet att den kan tas bort - varför fråga? Ta bort skiten då. Och om du vet att det är jättebra att det går att böja aktertaget så mycket så att kardelerna går av vid pressningen, och att det går att göra även på ett friskt, nytt akterstag - fråga inte då. Gör som du tycker det blir bra. Eller bli inte sur på de svaren du får.

Själv brukar jag ignorera de svaren som är "fel" vilket oftast är ett tecken på att jag förklarat dåligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Odysseus! Jag får åka till båten i morgon o kolla förstagets infästning tillsammans med rullfocken. Tror det är där jag har monterat den i fel läge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Odysseus! Jag får åka till båten i morgon o kolla förstagets infästning tillsammans med rullfocken. Tror det är där jag har monterat den i fel läge!

Jag brukar ge rådet att använda mobilkameran för att memorera hur delarna sitter innan man tar ner/bort och glömmer av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Och ja - stringers (som du kallar fastplastade elrör) är en del av konstruktionen och du skall inte ta bort det ;-)

 

En motfråga - om du kan tänka själv, och inte gillar de råd du får... varför frågar du hela tiden saker då..? Alltså, när jag frågar är det för att jag inte vet...

Å du gör det igen utan att kunna stoppa dig själv. Du bara tar för givet att jag är så dum så jag tar bort en bärande konstruktion. Du har aldrig sett min båt men du bara vet att det är en 'stringer' jag talar om å det spelar ingen roll att jag förklarat flera gånger att den satt längs ena sidan å det löpte kablar genom den..

 

Jag frågar ju för att jag vill veta saker. Det är en helt annan sak när jag tydligt beskriver min båt å hur problemet ser ut å får svar tillbaka av typen: Nej så är det inte alls!

 

Jag tror aldrig jag varit med om maken till självgoda idioter som inte klarar att läsa innantill!

Haha, ja du... som man frågar får man svar heter det ofta. Om du nu vet att den kan tas bort - varför fråga? Ta bort skiten då. Och om du vet att det är jättebra att det går att böja aktertaget så mycket så att kardelerna går av vid pressningen, och att det går att göra även på ett friskt, nytt akterstag - fråga inte då. Gör som du tycker det blir bra. Eller bli inte sur på de svaren du får.

Själv brukar jag ignorera de svaren som är "fel" vilket oftast är ett tecken på att jag förklarat dåligt.

Jag har överhuvudtaget inte ställt någon fråga om ovanstående. Jag har bara råkat nämna sakens natur men det räcker för att du ska gå igång. Det här tar helt enkelt för mycket energi. Jag får nöja mig med att googla å finna information i gamla inlägg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråden lite då jag har en aktuell fråga i samma ämne. Har köpt en Winge 87 motorseglare förra året i oktober. Seglade bara hem båten och tog upp den. Nu är den sjösatt och jag har mastat på. Fick lite hjälp av en båtägare i hamnen som såg att jag behövde hjälp med att masta på. Tycker jag fick alla stagen bra, men något är inte rätt då jag inte kan spänna upp akterstaget så mycket som jag skulle vilja. Det går helt enkelt inte att skruva tillräckligt. Vantet är skruvat till Max men det räcker inte och så var det inte innan när jag tog upp båten förra året. Någon som har en aning om vad jag har gjort fel?? OBS! tänkte skriva en egen tråd om detta, men jag tyckte denna tråden stämde rätt bra för min fråga!! hälsningar Kjellman

Hade samma fenomen på min Storfidra förra året vid påmastning. Kunde till och med ta bort två(har dubbla akterstag) förlängningar på ca 5 cm men lyckas ändå inte riktigt spänna upp förstaget. Skall nu montera http://www.bartonmarine.com/tech-info-Block-Systems-8-1-Split-backstay.asp för att ha möjlighet att variera ansättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Om båten ska säljas är det väl enklast att ersätta trasigt med likadant nytt?

Det kan ju vara så att någon som ska köpa båten hatar dynema precis lika mycket som odysseus65 hatar vajer.

 

Om sträckfunktionen saknas håller jag med om att det är vettigt att fixa til en sådan innan försäljning.

 

Mackey

Du menar originalwire + nån special sträckare? Det låter som att det skulle bli många gånger dyrare än att bygga en kaskad med lina å block..

 

Nej, jag skrev inget om originalvajer, utan en vajer lika befintlig.

 

En 10 m lång 5 mm vajer kostar ca. 1000:- kr med ändstycken.

En 10 m lång 5 mm dyneema kostar ca. 1200:- kr med ändstycken.

 

Om du köper dymena själv kan du spara en del.

10 m 5 mm dyneema kostar ca. 350:- kr.

Lite änddetaljer och verktyg för dyneemasplitsning kostar ca 200:- kr.

Summa 550:- kr.

 

Nej, jag skrev inget om specialstäckare.

Jag skrev att det är vettigt att fixa en akterstagssträckare om det saknas.

 

Bygg en sådan här till exempel, kanske räcker en kaskad på din båt.

kaskad_1386.jpg

Lånad av www.benns.se/

 

Om du har alla delar blir det ju billigare att bygga något, men om du måste köpa delar är det inte säkert. Då kan det bli billigare att köpa något färdigt.

 

Mackey

 

Du kan väl inte mena att jag kan bygga en kaskad med stålwire??

 

Om jag kan köpa 3 m vajer å få dit ändstycken själv så verkar det ju smidigt. Visste inte att man kunde göra det själv.

 

I seaseas katalog finns det 5mm dyneema som håller runt ett ton för 25 kr/m. Räcker nog med 5 meter för de två första slingorna, sedan kan jag ha en enklare lina i min fiolblockshistoria..

 

Ledsen om jag helt missförstått det du tidigare skrivit och det är trist om det av den orsaken blir debatt istället för dialog.

 

Jag har upfattar det som att du

  • Behöver ett nytt akterstag.
  • Behöver möjlighet att sräcka akterstaget.
Först jämför jag tre varianter på nytt akterstag, färdigt i vajer, färdigt i dyneema och egentillverkning i dyneema.

Jag antog en längd på 10 m.

Jag trodde du var mest intresserad av dyneema eftersom du tidigare skrev att du hatade vajer. Eftersom färdiga stag i dyneema var dyrare än färdiga stag av vajer tänkte jag att det var bra för did att spara en slant på att tillverka staget själv.

 

Sedan föreslår jag en lösning med talja och kaskader som akterstagssträckare.

Jag föreslår detta som ett bra och billigt alternativ om du har delarna som behövs.

Först inga synpunkter på materialval, men kompletterade när jag såg att du redan tänkt dig den lösningen.

Du har helt rätt, jag menar inte att du ska bygga kaskaderna i vajer. Det är möjligt att göra kaskader i vajer, men dyneema är bättre/enklare/billigare.

 

Jag förstår inte riktigt vad du ska ha 3 m vajer med ändstycken till.

 

Dynemalina med brottlast på runt 1000 kg tror jag också räcker. Bra om linan är försträckt så att du slipper den initiala töjningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...