Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
scholsey

Krånglande båtmotor

Rekommendera Poster

Har en 2-taktare Evinrude 30 hk från 1987, som fungerade fint när jag tog upp den i höstas.
Bytte impeller, tändstift (till ett annat, kompatibelt märke) och den fungerade fint med spolmuff på (provade både neutralt och med lätt växel i). Bytte växelhusolja och sjösatte, och den startar direkt, men så fort jag lade i växel så dog den, och får inte igång den igen. Tog upp den på land igen. Känslan är att den inte får bensin. Den får bensin från slangen, men misstänker felet sker efter det. Tändstiften är torra, men tändningen verkar fungera... Provat med startgas, vilket inte hjälpte, även om den röt till någon gång. Vad kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bensinen från förra året? Byt den i så fall. Eventuellt får du göra rent förgasaren också, bensin som blir liggandes förtvålar sig och sätter gärna igen förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om känslan är bensin snarare än tändning är det bara att börja i valfri ände  :)

 

1. Tank (sugslangen som ska nå botten har torkat/korvat upp sig och når inte ner)

2. Pysventilen på tanken stängd

3. Soppaslangens honkoppling läcker mot tankhanen

4. Soppasslangen innan blåsan är defekt

5. Blåsan är defekt/sprucken och drar luft

6. Slangen efter blåsan är defekt

7. Någon av hona/hane soppsslang/motordocka är defekt och släpper in luft

8. Slangen från motorhanen till soppapumpen är defekt

9. Soppapumpens membran är defekt (släpper in soppa och luft direkt i vevhuset) och behöver bytas (obs vanligt att glömma byta denna slitdel)

10. Soppafilter igensatt.

11. Förgasare igensatt (ta isär, skruva ur munstycken, bränslebada, ev. ultrljudstvätt)

12. Reedventil bakom förgasare är sliten/har hängt sig

 

(13.) Strul med automatchoke eller startprimer 

(14.) För dåligt komp för att suga bränsle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnade in den på service. Visade sig vara cdi-boxen som gett med sig, plus problem med kylningen. Kostnad skulle bli ca 4.000 och ingen garanti på att det hjälper.... Så... Jakten på ny utombordare har börjat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...