Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Elvan

Självläns i akterspegel som släpper in vatten

Rekommendera Poster

På min båt finns det två hål i akterspegeln där vattnet från sittbrunnen skall rinna ut, det fungerar utmärkt så länge vi inte är för många personer i aktern. Då rinner det in sjövatten genom luckorna.

 

Över hålen hänger två "flärpar" eller lock med gångjärn i överkant, jag antar att det är tänkt att luckorna skall hålla  stängt när man backar, för då trycks luckorna mot akterspegeln.

 

Problemet är som sagt att det rinner in vatten i båten när det är lite tungt i aktern!

 

Finns det någon smart lösning på detta, någon slags vattenlås kanske? Jag vill gärna att det kan vara öppet så att exvis. regnvatten kan rinna rakt ut utan att det skall pumpas ut.

 

Tacksam för tips!

 

/Hasse

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att vissa skrov har en plugg för liknande situationer. Om problemet bara uppstår när du är tungt lastad i aktern kanske det kan räcka att plugga igen under färd. Du får ju dock komma på någon bra påminnelse att dra pluggen igen när du lämnar båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning jag sett är att fästa två tennisbollar i var sin ände på ett snöre. Snörelöper genom båda hålen, bollarna på utsidan. På insidan hakas snöret fast i en diskret krok i golvet. Med elastiska snören får man en teoretisk fördel mot plugg: med riktigt mkt vatten i sittbrunnen pressar vattnet ut bollarna något och vattnet rinner ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast att börja med måste vara att kolla skicket på gummiflärparna. Är gummit torrt, stelt? Byt i så fall.

Alternativet med korkar enligt ovan är ju enkelt, vet också att det förekommer på vissa båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast att börja med måste vara att kolla skicket på gummiflärparna. Är gummit torrt, stelt? Byt i så fall.

Alternativet med korkar enligt ovan är ju enkelt, vet också att det förekommer på vissa båtar.

 

Ja byta gummiflärparna skall jag göra men jag skulle vilja hitta något slags vattenlås som känns säkert och som man inte kan glömma.........   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vattenlås är ju en luktspärr mot avloppslukt; du söker nog en backventil. Varianten med gummiflärp du redan har är en variant. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vattenlås är ju en luktspärr mot avloppslukt; du söker nog en backventil. Varianten med gummiflärp du redan har är en variant. :-)

Helt rätt , backventil är det jag söker! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fäst en mjuk slangbit (typ vävslang) på utsidan, med ett snöre i ytterändarna som du sedan binder upp när ni är många, och släpper ut annars.

Redigerad av flipperjoel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade så på min silver.... Tugnt i aktern = vatten in. Som iofs rinner ut av sig självt senare. Gilla läget! "Flärparna" funkar bara när du backar och inte när du har vikt bak och står stilla.

 

Jag använde expander gummipluggar jag satte i manuellt när vi skulle åka ut. Sen tog jag ur dem när det spöregnade eller vi lämnade båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag hakar på med en något novis fråga då jag har ett liknande "problem" på min Uttern 5602;

Kan man byta en backventil under tiden båten ligger i vattnet (inser att svaret bör vara nej :P  men ställer ändå frågan!)

 

Är detta ett tecken på så dålig backventil i den grad att man riskerar att båten tar in vatten även om när den inte är tungt lastad i aktern - med tanke på att "utloppet" är under vattenlinjen?

 

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 Jag har hitta dessa på EBay, någon som vet om de finns att köpa i Sverige?

 

Kallas scupper.

 

/H

post-88999-0-61383000-1462363878_thumb.jpg

Redigerad av Elvan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en annan lösning på fiskebåtar, professionella och sportfiske-diton, och hade en liknande lösning i en liten släpdinge, det är en riktig kulventil på insidan av akterspegeln, som normalt är öppen, men stängs då vid behov.

GRAPHIC0000780306.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte med en länsplugg när ni är flera i båten då?

 

http://www.hjertmans.se/search?q=L%C3%A4nsplugg

 

Det är väl nästan mer regel än undantag att det rinner in vatten när man kliver i flera i aktern om man har självläns, i de båtar jag åkt iaf.

 

Min plugg är egentligen ett termoslock, men det funkar det å.

Det tar jag ur när jag lämnar båten men det räcker med att jag kliver i själv för att det ska rinna in. Så det är det första man gör när man kommer till båten, sätter i pluggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expanderplugg var visst det korrekta namnet på det jag menade, samma länk, skrolla ner lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expanderplugg var visst det korrekta namnet på det jag menade, samma länk, skrolla ner lite.

Tack för svar, men jag skulle vilja ha lite "automatik" i lösningen så man inte glömmer pluggar etc.

 

Jag har hittat "scuppers" som jag beställt från england, hoppas det skall funka.

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...