Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
supernils

Vilket virke till ny skotbalk/skotplanka och leverantör av detsamma i Stockholm

Rekommendera Poster

Jag upptäckte idag att träbalken för storskotsskenan är i riktit dåligt skick och behöver snajda till en ny.

Måtten är ca 132 x 4 x 15 cm och den är fäst i tofterna och i kölen (genom sittbrunnsdurken).

Jag förmodar att det är teak nu men det är inget krav för mig. Ekonomi är en relevant parameter så länge funktionen och livslängden är bra.

Jag tänkte försöka få leverantören att rikta och plana ämnet så sticksågar jag ut formen själv.

 

Fråga

Vilka träslag är aktuella för detta?

Kan någon föreslå en leverantör i Stockholmstrakten eller Norrtälje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är alltid fint, men kvistfri furu är billigt. Vill du ha det starkt kan du lamell-limma tunna ribbor till rätt form, och limmar du varannan ek eller tek och furu ser det ballt ut. Fortfarande billigare än en ekstock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är alltid fint, men kvistfri furu är billigt. Vill du ha det starkt kan du lamell-limma tunna ribbor till rätt form, och limmar du varannan ek eller tek och furu ser det ballt ut. Fortfarande billigare än en ekstock.

 

Hittade Pondus Snickeri nu på Kungsholmen http://www.pondussnickeri.se/bat.html

Ek kostar ganska exakt en tredjedel så mycket som teak och i en artikel på deras webb så låter det som att Ek skulle fungera utomordentligt.

 

Lamelllimma är iofs kul men det är ett sånt himla slipande om man inte har en rikt o planhyvel.

 

Jag byggde en stäv till en segeleka i lamelllimmad ek. Limmat med epoxi.

Böjen och allt sånt blev bra men när man skulle få till slutformen så var det ett fruktansvärt slit.

Måhända var det ett estremfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går fint att använda en avslagen ishockeyklubba i trä. Redan färdig lamellimmad, bara slipa bort loggan och kapa i rätt längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hockyklubba... då räcker det ju inte ens med målisklubba om den ska vara 150mm. men de e klart. man kan limma ihop 15st.

Då blir det iofs ändå rikt och plan. men håller gör det säkert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man lite känsla för feeling brukar det gå bra att hyvla detta med Biltemas handhållna elhyvel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känsla för feeling. ☺

Lite som att vara berusad för att get drunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känsla för feeling. ☺

Lite som att vara berusad för att get drunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har man lite känsla för feeling brukar det gå bra att hyvla detta med Biltemas handhållna elhyvel.

 

Den som har lite "känsla för feeling" (ett nytt fulländat inneutryck på MG), kan åstadkomma underverk med en bra yxa.

 

Äger man då också en putshyvel och/eller en rubank, så blir resultatet perfekt.

 

Ek är väl ett bra och beprövat material i båtsammanhang och Pondus Snickeri hyvlar väl till biten

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Känsla för feeling" är ett gammalt uttryck, det är ett citat från sportkommentatorn Göran Zachrisson - så jag kan tyvärr inte stå som påhittare av det fantastiska och felaktiga uttrycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...