Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Axwel

Tips på båt

Rekommendera Poster

Hej!

Letade efter liknande trådar men hittade ingen som gav svar på mina frågor.

 

Jag plus sambo är i 25-års åldern och ska köpa våran första båt tillsammans.

Vi letar efter en båt i 24-28 ft. klassen. Jag själv har endast seglat optimist en sommar men har haft motorbåt i familjen i princip hela livet, så sjövana finns men inte allt för mycket seglingsvana. Kommer även att få hjälp i början av vänner som seglat väldigt mycket.

 

Tanken är att i vår och början av sommaren ska dagsturer och kortare turer tas där man lär sig båten och seglingen. Till slutet av sommaren så är målet att vi ska segla lite längre och vara ute i 3 veckor cirka där vi har tänkt segla sydlig västkust upp till Öland.

 

Nu vill jag ha tips på vilka båtar ni tycker är lämpliga att köpa, våran budget ligger på runt 60.000 kr. Det ska väl tilläggas att min båtplats är 11x2,80. Har hittils kollat på allt ifrån Maxi 77or till Hallberg-Rassy 26.

Vilken utrustning i båten ska man leta efter? Jag är nästan 190cm lång och undrar såklart vilka förpikar man kan sova bra i.

 

Tack på förhand önskar en lycklig och förväntansfull förstabåtsköpare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 1.92 och har aldrig haft något problem att ligga i någon förpik.

 

Det som har varit jobbigaste, åtminstone efter det att jag fått problem med ryggen, är ståhöjden.

 

Hade en Havsfidra, 20 fot, 6 meter när ryggproblemen slog till. Där fick man gå som en krampa och sitta på kojen när man lagade mat. Pentryt var framme vid mastskottet.

 

Bytte till en L32, 32 fot 9,81 m. Bredd 2.88 m. Pentryt satt vid ruffnedgången men inne vid skrovsidan. För att nå pentryt måste jag stå böjd, och det frestade mycket på min dåliga rygg.

 

Efter några år bytte jag till en Storfidra 25 fot, 7,60 (plus peke på ca 1 meter) Bredd 2,40 m.Ungefär samma ståhöjd som i L32, 1,86 m (dvs inte full ståhöjd för en fullvuxen person  ;) )

 

Samma placering på pentryt som på L32. Skillnaden var att båten var så pass smalare, att jag kunde stå rak i nedgångsluckan för det mesta.

 

Min storfidra har stått för fäfot i ett antal år med tanken att jag skulle fixa en del och sälja henne.Fick problem med motorn, så i princip saknas det motor, plus att det är lite att göra på henne för att få henne i stånd.

 

Kompisen har en Maxi 77 som han skall sälja pga sjukdom. Den har inombordsmotor. Encylindrig Volvo Penta har jag för mig MD5!? Inombordsmotor är helt klart att föredra när det gäller segelbåtar. Den enda fördelen med aktersnurra är att man hellre seglar än går för motor.  :ph34r:

 

Maxin finns i Kungshamn. Storfidran i Munkedal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En Maxi Magic kanske? 7,96 x 2,76 är måtten. 7/8 dels rigg vilket är att föredra. Seglar riktigt bra för sin storlek, lättseglad på en person.

Denna ligger lågt i pris dessutom. http://www.blocket.se/ostergotland/Maxi_Magic_familjesegelbat_med_bra_fart_66517958.htm?ca=15&w=3

Här finns mer info på Sailguide.com. http://www.sailguide.com/batfakta/921#link03

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är blott 1,82, men sover bra i förpiken på min Dixie 27. Fantastisk sittbrunn på båten (finns två olika, skall vara den som ser ut som en vanlig sittbrunn), partialrigg (9/10-dels).

Annars är en Express fin, lär ha jättebra förpik - men är inte så mycket "husvagn" som övriga båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi började med en Albin 78 Cirrus. Den kan jag varmt rekommendera. Bra pris, lätt att segla och hantera. Ganska bra ståhöjd också.. ca 1.78. Jag är själv 1.83 och stördes aldrig av det :)

 

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Härligt med lite svar, kommer att hålla ögonen öppna för Maxi Mixer tror jag. Hade nog gärna velat ha en båt med inombordare då det känns betydligt säkrare för mig. Vad är egentligen skillnaden på en Albin Vega och en Albin 78 Cirrus mer än det uppenbara med ålden?

 

Finns det någon rigg som är enklare att segla med? Vilka segel är "bäst"?  Vilket försegel ska man ha? Kommer inte att köpa en första båt utan rulle som min första båt. Rullfock eller Genua? 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Härligt med lite svar, kommer att hålla ögonen öppna för Maxi Mixer tror jag. Hade nog gärna velat ha en båt med inombordare då det känns betydligt säkrare för mig. Vad är egentligen skillnaden på en Albin Vega och en Albin 78 Cirrus mer än det uppenbara med ålden?

 

Finns det någon rigg som är enklare att segla med? Vilka segel är "bäst"? Vilket försegel ska man ha? Kommer inte att köpa en första båt utan rulle som min första båt. Rullfock eller Genua?

 

Tack på förhand!

Albin Vega är mastheadriggad medan Cirrusen är partialriggad, alltså ett mindre mer lätthanterligt försegel på Cirrusen. Istället är storseglet större på partialriggade båtar.

Självslående fock är ofta bättre än genua på rulle, framför allt när man måste rulla in ( reva) när det piper i lite mera, då kan man segla fullt ställ med en självslående vilket oxå betyder mindre arbete i slagen när man kryssar. Det är bara i lättvind som man behöver mer segelyta, och då gärna i form av en gennaker antingen med strumpa eller även den på en rulle.

Det finns både för och nackdelar med de flesta båttyper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast med vega, om den är modifierad till lättstyrd i noll fart med motor vid hamnnavigering, finns inga nackdelar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast med vega, om den är modifierad till lättstyrd i noll fart med motor vid hamnnavigering, finns inga nackdelar.

 

Haha, modifierad Vega! Får mig att tänka på Ole Bramserud. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Härligt med lite svar, kommer att hålla ögonen öppna för Maxi Mixer tror jag. Hade nog gärna velat ha en båt med inombordare då det känns betydligt säkrare för mig. Vad är egentligen skillnaden på en Albin Vega och en Albin 78 Cirrus mer än det uppenbara med ålden?

 

Finns det någon rigg som är enklare att segla med? Vilka segel är "bäst"? Vilket försegel ska man ha? Kommer inte att köpa en första båt utan rulle som min första båt. Rullfock eller Genua?

 

Tack på förhand!

En Maxi Mixer får du väl inte för 60'? Hittar du en så köp den direkt isåfall!

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Maxi+mixer&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=15&is=1&l=0&md=th

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Härligt med lite svar, kommer att hålla ögonen öppna för Maxi Mixer tror jag. Hade nog gärna velat ha en båt med inombordare då det känns betydligt säkrare för mig. Vad är egentligen skillnaden på en Albin Vega och en Albin 78 Cirrus mer än det uppenbara med ålden?

 

Finns det någon rigg som är enklare att segla med? Vilka segel är "bäst"? Vilket försegel ska man ha? Kommer inte att köpa en första båt utan rulle som min första båt. Rullfock eller Genua?

 

Tack på förhand!

En Maxi Mixer får du väl inte för 60'? Hittar du en så köp den direkt isåfall!

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Maxi+mixer&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=15&is=1&l=0&md=th

 

En Maxi Magic skulle det vara, skrev fel.

Mycket bra synpunkter i tråden och i resten av forumet.

Fler tips är alltid välkomna!

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...