Gå till innehåll
onsdag 13 augusti 2025
Micke9000

Polera halkmönster Sea Ray 270

Rekommendera Poster

Hej.

Funderar lite på att polera mitt halkmönster på fördäck och sedan behandla det med non slip wax.

Vad tror ni om det?

Tidigare har jag inte behandlat det vilket resulterat i en matt oxiderad yta som är svår att tvätta.

Det ska tilläggas att man går på fördäcket för att komma in i båten. Det är som ett skarndäck på andra båtar.

Med vänliga hälsningar

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta halkskyddsmönstret om/när jag har tid och allt annat är fixat. Antingen blir det inte av eller så gör jag det när båten ligger i sjön.

Börjar med vanlig rubbing/cleaner och gnuggar sen bort alla rester. Sen på med Lefant's non-slip wax. Det svåra är att få bort både cleanern och vaxet. Och för mig går det alltid åt mycket mer än planerat av non-slip vaxet.

Men fint blir det!

Varför skulle du inte göra det om du har tid och kraft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med högtryckstvätten och jet-strålen, efter att ha låtit ett miljövänligt biltvättmedel eller såpa verka i omkring 10 minuter.

Om det varit något som suttit fast, som asfalt eller tjära, som en gång då hamnplanen var nyasfalterad och både jag och hunden trampat i detta och fått det ombord, så blev det tvätt med thinner, och sedan en halvmjuk roterande borste i borrmaskinen, därefter högtryckstvätten, ja på fördäcket då.... Hundens tassar och mina skor fick sig en omgång med bromsskivespray, isopropanalkohol, och sedan arméns hudsalva på tassarna.

Men det där halkskyddsmönstret, eller strukturen, kan vara ett helsike att få rent, men som sagt, jetmunstycket på högtrycksvätten och potent tvättmedel, även grönsåpa fixar detta.

Jag behandlar inte däcket med någonting efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpt en flaska "Non Slip Wax"

Har sjösatt men brukar vänta med däcket tills jag ligger på ordinarie båtplatsen.

Det är så skitigt på den kajen där man sjösätter. En liten detalj kvar, som verkstaden skall fixa. Hoppas det är klart tills i morgon eftermiddag när det skall mojna. Nu är det vind för många segel. Hållö säger 21 i byarna.

Sen skall det bli intressant att rengöra halkskyddsmönstret och stryk på waxet.

Har aldrig behandlat halkskyddsmönstret tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...